BMS modell större?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

BMS modell större?

Inlägg av FormerMazda »

Jag har en större samling 12V-accar, AGM 40AH.
https://www.fiamm.com/fileadmin//user_u ... EA_ENG.pdf

Dessa ska till några projekt, en husbåt och en stuga bland annat.
Gemensamt är att det kommer sitta flera batterier i serie/parallell konfig, och primärt laddas av solceller.

Till detta börjar jag tänka lite, användarna kommer inte ha kunskap/intresse av att hålla koll på spänningar med mera, så det finns risk för skadliga djupurladdningar.
Det kommer heller inte finnas nån större budget för nån fin övervakning tyvärr.

Så mina tankar går mot att jag behöver hitta nån prisvärd lösning som antingen bara övervakar SOC eller spänning och slår från förbrukare om det laddas ur för mycket.
Detta kan ju kanske vara integrerat i eventuell solcellsladdare också.

Och nästa fråga blir om balansering om man kör 24V system, är det att oroa sig i onödan för obalans om batterierna är i balans från start och i övrigt i samma skick kanske?

Tänkte jag lyfter frågan här lite, nån kanske redan har löst samma sak med nåt bra prisvärt? :)
toolbox

Re: BMS modell större?

Inlägg av toolbox »

Det beror ju på vad du anser vara prisvärt, men Victrons Battery Protect https://www.victronenergy.com/upload/do ... 0-A-EN.pdf är ett alternativ. Fungerar med både 12V och 24V och bryter när batteriet når inställd/konfigurerad spänning och den kan ignorera tillfälliga spänningsdippar som när en motor startar. Minsta modellen klarar 65A belastning och kostar 800kr på Kjell.
Senast redigerad av toolbox 28 april 2026, 11:36:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Victron hör man ofta om i sammanhangen, jag antog dom var prisade riktigt högt, men det var rätt ok ändå:
https://www.amazon.se/s?k=victron+batte ... y7utlik2_e

Ska nog kika mer på deras grejer, deras "lilla" modell:
"Maximal kontinuerlig belastningsström 65 amp och Toppström (under 30 sekunder) 250 amp"
Detta lär ju räcka rätt långt!
toolbox

Inlägg av toolbox »

Såg att länken ovan var avklippt, fixade det.
Tänk på att modeller som heter "smart" har Bluetooth-anslutning och kan konfigureras via mobilen. Om man laddar ner deras app Victron Connect så kan man innan köp gå in i ett simulerat demo-läge och välja någon av deras produkter och konfigurera den. Då ser man exakt vilka parametrar man kan sätta.

Dom utan "osmarta" Battery Protect programmeras genom att man jordar ett stift och väljer mellan en handfull förvalda inställningar. Kolla i manualerna så ser du vilken som passar bäst för dig.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du köpt två blysyrabatterier samtidigt, och om inte säljaren grävt fram ett som stått i lager ett år och tagit ett som kommit direkt från fabriken och levererat till dig, utan båda är tillverkade ungefär samtidigt (eller för sådana där butiken/säljaren häller i vätska så vätska ihällt samtidigt) så bör väl balansen mellan två batterier vara ett ungefär lika litet/stort problem som balansen mellan individuella celler i varje batteri, nästan. En skillnad kan väl vara att temperaturen jämnar ut sig bättre mellan celler i ett batteri jämfört med mellan två batterier.

Enda riktigt säkra sättet att balansera cellerna inne i ett blysyrabatteri är väl att då och då svagt överladda batteriet, såpass sakta att batteriet tål det men också så att man säkerställer att alla celler är fulladdade, och därmed balanserade. Jag har aldrig sett blysyrabatterier med anslutningar till varje enskild cell (eller snarast punkten som ansluter celler till varandra). Eller det kanske finns sådana med en sån anslutning, typ för att få ut två olika spänningar, kanske (typ special-knas-batterier för motorsport tror jag kan vara så, där man med flit kör högre spänning till vissa grejer av nån anledning).

En fråga: Nu verkar du ju redan ha batterierna, men: Behöver du kunna ladda dem när det är minusgrader? Om inte så är litiumbaserade batterier nog bättre. För båten så lär den väl antingen vara i vatten som kan säkerställa enstaka plusgrader på vintern, eller så är den upptagen och står på land och då kanske batteriet inte behöver vara aktivt/laddbart? Med tillräckligt hög kapacitet på solpaneler så kan de ju också värma batterierna först, och när de är varma nog så skickas istället energin in till att ladda batterierna. Detta lär vara inbyggt i en del litiumbaserade batterier.
Och för den delen så om det är i t.ex. en stuga så kan ju batterierna värmas av t.ex. kamin eller vad för annan värmekälla som finns där. Eller så kan de kanske placeras i nån slags "jordkällarmässig" förvaring.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Bra inlägg om temperaturerna där.
Vad gäller båten får det ligga på ägaren att ta hand om sina batterier, när båten tas upp tas batterierna in helt enkelt.
Som man gör med en husvagn. :)

Stugan däremot kräver nog mer eftertanke.
Den har ingen naturlig värme på vintern, ligger djupt inne bland träden så solen kommer inte åt så mycket ens.
Jordkällare finns inte heller. Den kommer ju värmas när den används, men det är ju inte mycket per kall säsong.
Så det får man fundera en extra sväng på, kan bli en hantering med batterierna där med, går ju ha en mindre bank på vintern mest för lite lampor bara, som då är lättare att flytta med sig.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det behövs ingen balansering, men en gång i månaden eller så bör man mäta spänning på båda seriekopplade batterierna under laddning eller urladdning med hög ström. Om båda batterierna håller inom 0.2V är allt ok. Ifall ett batteri har 15V och det andra 13V vid laddning så är det ena batteriet utslitet och bör bytas snarast för att undvika skada på det andra pga för hög/låg spänning.

Ifall man ska ha fyra batterier i ett 24V system, gör först 2st slingor med seriekopplade batterier, sätt säkring på dem och parallellkoppla. Då har du möjlighet att mäta spänning på alla fyra batterier under last och se batterihälsan.

Bild
Man kan då också toppladda enskilda batterier med en 12V-laddare utan att ta isär systemet.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Mycket bra tips, och en koppling jag inte sett innan. Tror jag?
Men att kunna mäta dom individuellt utan demontering är ju riktigt najs.

Har till husvagn tidigare köpt dessa:
https://www.amazon.se/dp/B0BWLZV98T?ref ... title&th=1
Multiplexad display som inte lyser jättestarkt, så de drar bara typ 6mA @12V, och de har en potentiometer inuti så man kan trimma in dom.
Med den låga förbrukningen kan de faktiskt sitta inkopplade 24/7 så arbetet minimalt för att se hälsan.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ska man montera mätare vill jag helst ha något som räknar amperetimmar så man vet hur mycket som är kvar.
Exempelvis denna har standbyförbrukning 1mA vilket är mer rimligt än 6mA

https://eu.renogy.com/collections/iot-m ... lomb-meter
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Ja den var riktigt fin! Dock 740kr och lär väl vara mer för att mäta en hel bank, inte de individuella cellerna.
Men det är ju också en helt annan sak, "mina" små är ju bara spänningsmätare för att man ska kunna få en snabb överblick på balans mellan batterierna och nåt om nåt laddstatus.
För 28kr per mätpunkt är ju lite halvbilligt.

En bra SOC-monitor är dock nåt att fundera på med.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Du kanske kan gräva en "jordkällare" för batteriet?
Men annars; du behöver kanske inte kunna ladda batteriet när det är minusgrader?

Förresten, man kan "mäta" cellspänning på blysyrabatterier genom att sticka ned probe i syran, men då måste man veta exakt kemi för "proben". Misstänker att naken avskalad ände på kopparkabel är det som är enklast att ha som känt material. Eller rättare sagt så måste man känna till materialet för att kunna mäta mellan batteripol och vätskan. Om man bara har samma material, oavsett materialtyp, på båda probearna så kan man sticka in dem i syran i två närliggande celler, och på så vis kan man testa de flesta celler. Detta test mäter ju egentligen en pol på en cell och den andra polen på cellen invid, men ändå. OBS! Se för sjutton till att vad du än mäter med inte kan nå ner till plattorna och orsaka kortslutning. Egentligen borde man nog ha nån specialprobe med syrafast plast på ytteränden, som skydd mot detta. Och såklart så tänk på att syran är skadlig för hud och framförallt ögon, så spola "prober" med rikligt med vatten efteråt och använd skyddsglasögon. Detta går såklart inte att göra på gel-batterier.

Sidospår: Mitt intryck är att när en cell är helt död på ett blysyrabatteri så syns det fysiskt att utsidan av batteriet deformerats där en cell är trasig. Men detta gäller väl typiskt cell som fryst sönder, och inte för celler som slits med tiden och har dålig kapacitet men "fungerar".

===========

Angående serie-parallell: Vad är åsikten om att eventuellt ansluta en kabel mellan de två serieslingornas mittpunkt? Tänker att fördelen är att friska batterier som ligger parallellt med varandra hjälper varandra att hålla sig friska, men samtidigt ökar kanske risken att skada ett friskt batteri som ligger parallellt med ett sjukt batteri?
Skriv svar