Pull push motor med fjärrkontroll funktion, funkar dessa ihop?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
elektronikfråga1

Pull push motor med fjärrkontroll funktion, funkar dessa ihop?

Inlägg av elektronikfråga1 »

Tänker mig att dom ska dra en sak så att en funktion triggas igång från ca 50m avstånd

Funkar även ett vanligt 9v batteri, eller vilka batterier behövs?
Tack
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Pull push motor med fjärrkontroll funktion, funkar dessa ihop?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det där är en dragmagnet och den kan behöva ansenlig mängd stöm. Detta kan vara en grej att fundera över om den ska hållas dragen länge. Då kanske man också ska se till att hålla strömmen under kontroll för att inte den ska brinna upp. I det fallet får man ha en krets som ger en högre stötström som får en att aktiveras och sedan en lägre hållström.

Alternativ är ett servo, eller en linjärmotor (se nedan). De kräver bara kräm medan de körsoch har (oftast) gränslägesbrytare).

Jag kan tänka mig att en fjärrkontroll av den typ du visade skulle funka men kolla data ordentligt - räcker den 50 meter?

Om det inte är hemligt, vad har du i tankarna?

https://www.aliexpress.com/item/1005004844874777.html

https://www.aliexpress.com/item/1005008901318835.html

https://www.aliexpress.com/item/1005003796596080.html

En fjärrkontroll till linjärmotor
https://www.aliexpress.com/item/1005001630987734.html
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Välkommen till forumet!

Gissar mig till att det står 12 V och 1 A på dragmagneten, så ett 9 V batteri är i klenaste laget på flera sätt (spänning, ström och kapacitet).
Vill inte gissa vad fjärrmottagarmojängen har för utgång enbart utifrån bilden och huruvida den orkar eller inte orkar driva dragmagneten direkt.

Men som redan Huggbävern sagt, så berätta gärna vad det egentligen är du vill uppnå.
malman

Inlägg av malman »

Av bilden o dömma sa vill solenoiden ha 17v och 1A…. Ie 17watt, Kanske går med lägre spänning, vilket ger mindre ström och dragkraft… men man får nog labba sig fram till vad som funkar i applikationen.

Fjärrkontroll modulen verkar ha ett litet litet relä på utgången.. fråga är om det kommer orka 1A i längden. En solenoid, som är en stor spole, ie stor induktans, kommer generera ljusbågar i reläet vid avslag och snabbt bränna kontakterna i reläet om man inte monterar bla flyback diod och kanske också kräver snubber kondensator för att ta hand om den lagrade energin i spolen, när den strömkretsen slås av. En Spole är trög på strömförändringar, varpå den kommer generera en negativ stötspänning när strömmen slås av och magnetfältet i spolen kollapsar… denna stötspänning riskerar generera överslag mellan kontakterna i reläet när de lyfter från varandra, vilket bränner upp ytlagret på dessa, samt sotar ner dem, vilket leder till dålig eller ingen kontakt vid följande tillslag. Alternativt så bränner kontakterna fast i varandra och går ej längre att slå av. En flybackdiod kortsluter bort denna energi så att spänningen ej kan öka okontrollerat, och skyddar därmed kontaktytorna inuti reläet.

Edit.. la till en fulsketch…. (Och la till alternativt felutfall)
IMG_1425.png
elektronikfråga1

HUGGBÄVERN skrev: 4 januari 2026, 15:36:56 Det där är en dragmagnet och den kan behöva ansenlig mängd stöm.
...
Om det inte är hemligt, vad har du i tankarna?
Det är en mat dispenser till min frus fågelmat.
Tänkte ladda med vikter eller gummiband en hållbar tråd med kraft och ha en 'hasp'/'pull pin' som ska dras ut då frigörs denna kraft som drar loss ett lock eller liknande och gör maten tillgänglig (med fjärrkontrollen).

här är produkterna
https://www.temu.com/se-en/1pc-jf-0530b ... 0m7yu4rlyj
fjärren
https://www.temu.com/se-en/rf-mini-rece ... 75967.html

Tack för dina länkar förresten, är dom produkterna du länkat mer lämpliga. Återigen gärna billigaste lösningen önskas och minsta möjliga (billiga) batteri. Tack.

rvl skrev: 4 januari 2026, 15:47:35 Välkommen till forumet!

Gissar mig till att det står 12 V och 1 A på dragmagneten. ...
Tackar!

Du skrev att 9V var i klenaste graden, men kan det funka? Den ska bara lyckas dra ut en 'pin' (se ovan), så det behövs ingen kontinuerlig drag funktion utan bara en snabb drag funktion en enda gång per 'laddning av mat'. Annars vilken lösning är billigast och minstra strömkälla som behövs får något sådant här?
Om inte fjärren funkar vilken fjärr rekommenderas?

@malman:

Det var ett intressant diagram tack så mycket! Kan du rekommendera produkter och så billigt batteri som möjligt för en funktionell modell? Jag kan nog inte inte hitta dessa funktioner själv.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Datablad bifogas.

Enligt detta ska spänningen vara 6 volt.

Notera:
Note: Please do not keep power on for more than about 2 seconds.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Finns i 6V, 12V och 24V versioner
elektronikfråga1

pi314 skrev: 4 januari 2026, 17:13:37 Datablad bifogas.

Enligt detta ska spänningen vara 6 volt.

Notera:
Note: Please do not keep power on for more than about 2 seconds.
Det låter ju inte så stabilt, tack. Kanske vore bra att kunna se om den är på på avståndet, skarva in en lysdiod också så man ser när den är på?
TomasL skrev: 4 januari 2026, 17:26:00 Finns i 6V, 12V och 24V versioner
Tror du 6V eller 12V versionen funkar med 9V batteri (eller annat billigare batteri)?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tack för dina länkar förresten, är dom produkterna du länkat mer lämpliga. Återigen gärna billigaste lösningen önskas och minsta möjliga (billiga) batteri. Tack.
Jag kände inte till din applikation så jag höftade till med något som skulle vara nån alternativ lösning. Med din applikation kanske ett servo skulle kunna fungera. En servomotor med lite enkel mekanik kanske vore ett bättre alternativ men jag tror gubbarna här ovan har kanske lite bättre koll. Men låt dem inte sväva iväg för mycket.

PS. Solenoiden är ju lite "häftig", dvs det kommer att skjuta in och ut med kraft och fart. En lösning med motor blir ju mer stillsam och kontrollerad.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

elektronikfråga1 skrev: 4 januari 2026, 16:59:34 Det är en mat dispenser till min frus fågelmat.
Du borde kosta på henne riktig mat. :wink:
elektronikfråga1

HUGGBÄVERN skrev: 4 januari 2026, 17:59:31 Jag kände inte till din applikation så jag höftade till med något som skulle vara nån alternativ lösning. Med din applikation kanske ett servo skulle kunna fungera. En servomotor med lite enkel mekanik kanske vore ett bättre alternativ men jag tror gubbarna här ovan har kanske lite bättre koll. Men låt dem inte sväva iväg för mycket. PS. Solenoiden är ju lite "häftig", dvs det kommer att skjuta in och ut med kraft och fart. En lösning med motor blir ju mer stillsam och kontrollerad.
Vad är servo och varför vore detta bättre?
Hittade även en sån här man kanske kan använda istället för 'dra ut pinnen' lösningen
https://www.temu.com/se-en/1pc-nickel-- ... 34909.html
Dock 12V så vet inte vad för billigare batteri som skulle funka om inte 9V batteriet funkar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om batterier - 9V-batteri är behändigt. 9V kommer man långt med men det är ju inte så mycket krut i batteriet (Ah). Kanske några 3.6V LiIon-batterier vore bättre. Tre stycken ger 10V och avsevärt fler Ah).

Servo är en motor med återkoppling. Modellflygplan (bland annat) har sådana så man exakt kan ställa flygplanets roder exakt. Jag köpte ett billigt servo från Kina för att leka med. Servot är det svarta och en testare är den blå. Vrider jag ratten vrider sig servot motsvarande men man kan ju ställa in så det går mellan två distikta lägen. Ratten är en potentiometer men har man fasta motstånd kan man ställa dessa lägen.
Jag är INGEN expert på servon, det finns annat folk som kan sådant.
IMG_3748.JPG
Nu tänker jag på hur en sådan här fågelmatare skulle mekaniskt fungera och där är det dels hur mycket kraft behövs för att mata fram lite fågelmat hur ser den rörelse ut som matar mataen och hur stor är den rörelsen.

Och så kastar jag in en idé till: Det finns ju motorer som går långsamt, med lite klokt uttänkta ändlägesbrytare kan ju en sådan funka bra med. På AliExpress är de inte speciellt dyra.
Oavsett vilken mekanik du väljer kräver var och en av dem lite speciell styrning, så för dig är det väl enklast möjliga som gäller.
Ett exempel på långsam motor: https://www.aliexpress.com/item/32949547785.html

Nu har jag förvirrat dig, så lyssna på andras förslag, men du kanske ser mekaniska lösningar med mina olika förslag.
elektronikfråga1

Tack för ännu ett bra svar!

Jag funderar på denna kontrollen, ska funka 100m, vad tror du om den?
https://www.aliexpress.com/item/1005009964196715.html

Och med den funkar väl ändå 9V 'brandvarnarebatteriet'? Jag vill just ha ett enklare batteri för att det inte är så dyrt, dom batterierna du länkade är väl ändå dyrare speciellt om man måste koppla ihop 3st?

En extrafråga: Funkar det ha ett batteri, fjärrkortet och motorn ute i minusgrader eller blir det problem??

Sen återstår vilken motor, verkar ju finnas lite och välja mellan och ditt servo förslag var ännu en möjlighet att den som du beskrev som kan få fram maten på något sätt genom den. Värt att tänka på!
Senast redigerad av MadModder 5 januari 2026, 22:03:50, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Tog bort citatet
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

9 V batteriet håller flera år i brandvarnaren, men den drar väldigt lite ström. Det blir kanske inte så "billigt" i en mer hungrig applikation där du kunde hamna att byta batteri en gång i veckan (ingen djupare matematisk analys bakom detta, men jag tror du förstår vad jag vill påskina).

Dragmagneten i öppningsinlägget verkar användas för liknande ändamål, så med lämplig strömkälla (inte 9 V batteri, där inte ens kortslutningsströmmen i sämsta når upp till en ampere för ett nytt batteri) kanske den inte är så dum, om det behövs 5 N dragkraft som motsvarar 0,5 kg. Hur mycket drag behövs för befintlig matare, eller är den också i planeringsstadiet? Går det att mata flera gånger mellan att man själv måste ut och fylla på i "magasinet"?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om du har en idé hur fågelmataren ska se ut rent praktiskt/mekaniskt kan vi titta på de elektromekaniska prylarna och elektroniken efter det.
Skriv svar