CNC begrundanden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
malman

Re: CNC begrundanden

Inlägg av malman »

Hade inte koll på att rongfu rf-45 fanns kvar på marknaden...
Men så var visst fallet...
images.jpeg
Å ja, dessa har mkt stabilare z-platta som man kan se av bilderna...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malman

Inlägg av malman »

Någon som har koll på prisvärda ethercat incrementell encoder interface, utöver beckhof osv
Hawkan, supportar dina easercat kort encoder interface? ( linjärskalor )

(Riskerar att det blir ett bf-45 inköp i mellandagarna, då verktygsboden har tillbud på dem.)
hawkan

Inlägg av hawkan »

Ja e3000 har ett 32-bitars enkoderinterface.
Hjälpte precis någon med att bygga sitt egna enkoderinterface,
hade Haidenhahn skalor och gick via ett sin/cos chip till kvadratur.
Den STM32 jag använder har en 32-bitars kvadraturräknare.
Man skulle vilja ha flera. Får ha flera kort istället.
Göra ett speciellt enkoderkort.
Du hade lite frågor tidigare. Har vart helt ur gängorna några veckor.
H.O

Inlägg av H.O »

Vet inget om det men jag snubblade nyligen över detta: https://www.egerobotics.com/ethercat-encoder-interface
Säljs på EBAY, 900:- (inom EU)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en sak jag funderar på när ddet gäller cnc är vilken grad av fräsning man ska ha

1,från början, veva åt ett håll, få rak bit
2,kunna köra x,y,z rakt
3, kunna köra böjda former, här kommer cnc in
4, avancerade former, cnc gäller i praktiken

ska man upp till modern cnc , men mycket rörelser, så gäller i praktiken glappfritt, kulskruvar och linjärskenor
helst med centralsmörjning, det gör att man kan ha relativt höga matningar, funkar inte bra på gamla gjutjärn mot gjutjärn med olja i mellan maskiner

då kan man köra många timmar åt gången utan bekymmer, veckor ut och år in

ofta innebär det högvarviga spindlar, och relativt små verktyg

man behöver i stort sett gå baklänges för att välja maskin, först vad man vill göra, därefter verktyg för det, med verktygen får man spindelvarvtal och matningar
därefter välja maskin

men man behöver ha koll på hur man ska göra programmen, manuellt eller cad och cam, så man får till detta med, innan man tänker på maskin
hawkan

Inlägg av hawkan »

Finns ju enkoder-räknar-kretsar bara man söker på det. T ex LS7366R.
X såna på ett EtherCAT-kort och man har enkoderingångar så det räcker.
malman

Inlägg av malman »

Blev en beställning på maskin nu inatt…. Fick vänta ut tomten, o fundera igenom om hobby kontot klarat av julen och att tillräckliga medel fanns tillgängliga….

Blev också ett 5” maskinskruvstycke från vevor (enligt annan tråd här på forumet)

https://eur.vevor.com/mill-vise-c_10811 ... 0667344758

samt ali express får leverera ett gäng iso30-er32 chuckar…
IMG_1413.jpeg
IMG_1414.webp
IMG_1411.jpeg
IMG_1412.jpeg

Får suga lite på encoder kort…. Har ju lite att pyssla med innan det blir dags för dessa… å en å annan investering innan dess….
Men funderar på om man borde försöka bygga ett 4 kanals encoderkort, plus ett antal io för smått o gott…

Men en principfråga om ethercat byggena hawkan, du pratar om två state machines i videona om easercat korten…
Är det korrekt uppfattat att den första statemachinen med op states mm, är kommunikationen mellan mastern och ethercat chipet i sig, och att den andra maskinen, med många fler states är från mastern, via ethercat chipet, ut via spi bussen till slave cpun? Dvs den andra är till för kommunikation när man har någon form av buss extension ut från ethercat chippet.
O vidare, att ethercat kretsen i det fallet, i princip mest utbyter div register med cpu’n via spi-bussen. Å sen gör cpun lite vad den vill med dessa register..
(Ja jag borde plöjja databladen för ethercat chippen…)
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det jag tro du har sett är cia402 state-machine videon.
Mycket (allt) av detta kan man bortse ifrån när man vet vad det är.
Bild
Normalt på tomgång så att säga ligger enheten i INIT eller PREOP.
När linuxcnc kör så går den upp i OP.
Inget man behöver bry sej om själv, görs av linuxcnc-ethercat komponenten.

Sen när den är i OP så ha de visa männen inom CanOpen kommit på att det inte bara är att
sätta på enheten. Det ska kollas att den är redo för spänning på, nödstopp och snabbstopp
ska hanteras, såna där saker som är nödvändiga i verkligheten antar jag. Och att gå till driftläge
ska göras i olika steg som man inte får hoppa över.
Bild

Även det här kan man strunta i att kunna detaljer om, det finns en cia402 komponent.
Här är ett exempel på cia402 i linuxcnc som jag brukar hänvisa till
hal och konfig-fil för enheten
https://github.com/dbraun1981/hal-cia40 ... in/example
malman

Inlägg av malman »

Mest jag som försöker få ett grepp om helheten... Arbetsskada när man ofta måste tänka system av system...

Och för klarhetens skull:
som jag spekulerade i... (perplexity frågestund) Ethercat statemachine implementeras i LAN9252 chipet, och ovanpå det, cia402 statemachine i mcu'n. Och i linuxcnc har man valt att interfaca HAL mot ethercat slave devices mha protocol CANopen over EtherCAT (CoE), och valt CIA402 profilen.
(Och saknar möjlighet att prata med 'simplare' ethercat slavar, altså Lcnc kräver CoE)

Hur som... Antar att utifrån hawkans och andras grunth work borde vara rimligt straightforward att hänga på ett gäng quadrature decoder chip på ytterligare en spi bus på mcu'n...

Tillbaka till mek funderingar....
Hawkan, har du några reflektioner runt stabiliteten i ursprunglig z-platta, kontra andras val att mha motviktsystem avlasta tyngden från z-axeln.... Såg någon som mha kedjor, brythjul och balk i toppen på kolumnen tog vikten av huvudet o vägde upp dem mha 125kg motvikt hängande på andra sidan... Funderar på om det är ett vettigt sätt att leva kvar med lax-spåren för Z-axeln... Det måste ju avlasta den gränsytan matkant....
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

man kan köra med closed loop stegmotorer med om man kan leva med lite större chans för fel, men milsvitt bättre en bara stegmotorer
hawkan

Inlägg av hawkan »

Ja, ethercat state i LAN9252, cia402 state i applicationen (mcun).
cia402 är branchstandard. Köp ingen steg/servo/spindel drive utan det.

Vad ska du enkodrarna till? Jag kommer ihåg jag gjorde lite mätningar med och utan påkopplad enkoder
till stegmotordrivern och det var ingen stor skillnad där. Återkopplingen var alldeles för svag för att göra skillnad.
Om du kör med stora stegmotorer utan återkoppling kommer jag inte att gnälla på det.

Om du tänker gör som jag med återkoppling mot linjärskalor så gå upp till servomotorer och varför inte
koppla linjärskalorna direkt till servo drivern istället för motorenkodern.

Z, jag har gasfjädrar på den som trycker upp en stor del av vikten.
malman

Inlägg av malman »

Tanken är servo motorer... Hade hitintills tittat på lichuan ethercat drivers o motorer, som inte hade interface för extra encodrar...
Men såg juste en marco reps video som testade leadshine diton som hade extra interface för encodrar.... Oklart ännu hur mycket.extra kostnad det är att gå upp på dessa.

Tänkte att linjärskalorna skulle öka precissionen genom att de kompenserade bort mekaniska defekter osv.

Hmm... Kan man altså skippa motorencodrarna o köra direkt med linjärskalorna istället... Hmm det.är ju iofs också en tanke...

Tanken gällande mekaniken var att om man avlastade stor del av vikten av huvudet från z-plattan så borde den flexa mindre. Dessutom blev det bändande momentet mkt mindre vilket laxspåren borde må bra av.. Marko reps oroade sig också för den statiska lasten hans servo fick bärapga.vikten. Ett motviktsystem som lyfter direkt i huvudet (och ej via den veka z-plattan) borde hjälpa på fler av dessa aspekter.
Kanske....
hawkan

Inlägg av hawkan »

Här är mina gasfjädrar. Men oavsett hur kraftigt man beskär kommer det med lite oordning.
Skärmbild 2025-12-30 132225.png
malman

Inlägg av malman »

Kommer inte riktigt ihåg av videona var du har dina fjädrar infästa i huvudet...

Men jag är sugen på att montera tvärbalk på pelaren som sedan sticker ut frammåt över huvudet, och hänga huvudet i kedjor så att all vikt hamnar i kedjorna, dvs symetriskt mitt på huvudet, och ingen vikt fortplantas i z-lagringen som böjande moment.
återfinner nu inte den videon jag såg på detta.... men det känns klart vettigt.
Det brytande momentet i z-lagringen måste vara betydande pga huvudets vikt...
ZX45 COUNTERWEIGHT CONCEPT.PNG
(Onödigt grov kedja ritad.... men det råkade bli så efter att jag högg godtyckligt kedjehjul från McMasterCarr bibloteken)
H.O

Inlägg av H.O »

Med kedja infäst i huvudet kan du inte längre vrida på det. Nu är det ju inte ofta man vill det, tvärt om men det är en feature du bygger bort om du gör som ritat.
Nackdelen med motvikt kontra gasfjäder är, förutom att det tar mycket plats, att den rörliga massan och därmed tröghetsmomentet ökar.

Ett alternativ kan ju vara ditt system med kedjor men istället för en hängande motvikt ha gasfjädrar som drar i kedjorna bakom pelaren.

Jag har även sett denna lösning, bra, dålig, vet ej - allt är en kompromiss:
Copy of DSC02135.JPG
Skriv svar