Biltemas Mikrometer ?
Biltemas Mikrometer ?
Någon som vet om Biltemas mikrometer för 169kr är skräp eller faktiskt riktigt bra?
https://www.biltema.se/verktyg/matverkt ... 2000040214
https://www.biltema.se/verktyg/matverkt ... 2000040214
- Klas-Kenny
Re: Biltemas Mikrometer ?
Vet inte om det är exakt den, min är annan färg men... Köpte min på Biltema för ett antal år sen, och har inget att anmärka på med den utan den har fungerat utmärkt.
Sålt många Kina-mikrometrar bland de hundratals jag sålt. De är billiga, men de är inte värdelösa. Hade jag själv köpt en? Nej men jag har också drygt hundra olika redan.
Jag har rätt många till salu fortfarande, men med frakt blir det nog knappt billigare.
Jag har rätt många till salu fortfarande, men med frakt blir det nog knappt billigare.
En kinamikrometer skulle säkert duga för mej, men eftersom man kan hitta begagnade kvalitetsmikrometrar för samma pris som de nya kinesiska så föredrar jag det.
I mitt fall en CEJ
I mitt fall en CEJ
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Har du jämfört dem för att se hur lika de är varandra?
Om du menar att kolla mot passbitar så har jag aldrig märkt att billiga skulle mäta sämre så länge de är hyfsat nya. Däremot är ju känslan och justeringsmöjligheterna betydligt sämre på flesta no-name-mikrometrarna. Om jag fick välja mellan en 60 år gammal CEJ som använts varje dag och en ny från Biltema skulle jag garanterat välja den från Biltema om det handlade om att mäta rätt och lätt.
Friktionskoppling och lås är ju det man vill ska fungera bra och lika varje gång, och där skulle jag kanske inte riktigt sätta de billigaste i klassen bland de bästa.
Friktionskoppling och lås är ju det man vill ska fungera bra och lika varje gång, och där skulle jag kanske inte riktigt sätta de billigaste i klassen bland de bästa.
Manualen till biltemas har utförligt kalibreringsförfarande så det verkar ju bra.
alla vanliga micrometrar dom sista ? 50 åren är nästan lika
kan skilja på om dom har hårdmetall på mätytorna och värmeskydd
dom billiga har inte samma mjuka gång och är lite svårare att mäta rätt med
och dom kan tappa ex låsskruven/armen eller momentbegränsar ratten
gäller att man har lite känsla vid mätning med, då är dom relativt lika
jag kan använda dom billiga, men känner mig mer bekväm med kvalitetsprylar
stora skillnaden är om man mäter någon gång då och då, eller hundra gånger per arbetsdag
kan skilja på om dom har hårdmetall på mätytorna och värmeskydd
dom billiga har inte samma mjuka gång och är lite svårare att mäta rätt med
och dom kan tappa ex låsskruven/armen eller momentbegränsar ratten
gäller att man har lite känsla vid mätning med, då är dom relativt lika
jag kan använda dom billiga, men känner mig mer bekväm med kvalitetsprylar
stora skillnaden är om man mäter någon gång då och då, eller hundra gånger per arbetsdag
Har slutat med de analoga och använder digital mikrometer. Åtminstone under 25 mm.
Har vänt blicken mot Amazon för att se vad de har.
https://www.amazon.se/Mannesmann-Werkze ... 64&sr=8-2 Mannesman verkar vara lite kända för verktyg som är hygglig kvalitet.
https://www.amazon.se/Mannesmann-Werkze ... 64&sr=8-2 Mannesman verkar vara lite kända för verktyg som är hygglig kvalitet.
Så länge du köper rebrandade Kina-tillverkade saker så skulle jag säga att det inte spelar nån roll om det står Parkside, Biltema, Meec, Mannesmann, CEJ, Hoffman eller Expandibrilliant2000 på dem. Det är mer eller mindre samma saker, de funkar för det de ska men ger ingen glädje när man använder dem.
Mannesman tillverkar mycket i Tyskland. De borde dock tala om vilka produkter som tillverkas vart någonstans.
Den du länkat är garanterat inte tillverkad i Tyskland i alla fall.
Nej de visar ju inte ens på hemsidan var det är tillverkat. Kan ju vara uppblandat med ris.