Ny 3D-skrivare igång.
Re: Ny 3D-skrivare igång.
Jag har f.ö råkat ur för en total krasch av printern, den slutade svara och på displatyen stod det att den kraschat, och ville ha ett USB-minne för att skriva kraschloggar på, sen startade den om och allt fungerade..
Äsch, det var väl ingen total krasch. En 3d-skrivare kan krascha hårdare än så.
Min förra skrivare drog extrudern rätt ner i plattan och plöjde där ett litet dike innan jag fick stopp på den. Det diket kunde man sedan se inverterat i alla utskrifter som täckte den ytan.
Min förra skrivare drog extrudern rätt ner i plattan och plöjde där ett litet dike innan jag fick stopp på den. Det diket kunde man sedan se inverterat i alla utskrifter som täckte den ytan.
- SeniorLemuren
Nu blir det spännande. Min son efterfrågade en utskrift bestående av transparent filament. Samma filament som jag fick demontera halva skrivare för att få bort senast.
Men har du kännt på det ?
Mitt vita filament som trasslade här var extremt sprött i ändarna, men rullar jag ut från rullen är det spänstigt och fint.
Apropå transparent filament så har jag PETG transparent, och noterade att genomskinligheten var enormt beroende på temperatur, jag skrev ut nåt testobjekt i typ 10 ex med olika temperaturer.
Jag har även en oöppnad rulle "natural color" PETG, som ser ut att vara transparent.. en rulle "natural color" PLA däremot ser mer benvit ut.
..Minns inte varför jag har dessa, köpte på nån rea nån gång och har aldrig öppnat dom.
Mitt vita filament som trasslade här var extremt sprött i ändarna, men rullar jag ut från rullen är det spänstigt och fint.
Apropå transparent filament så har jag PETG transparent, och noterade att genomskinligheten var enormt beroende på temperatur, jag skrev ut nåt testobjekt i typ 10 ex med olika temperaturer.
Jag har även en oöppnad rulle "natural color" PETG, som ser ut att vara transparent.. en rulle "natural color" PLA däremot ser mer benvit ut.
..Minns inte varför jag har dessa, köpte på nån rea nån gång och har aldrig öppnat dom.
Transparant är lite speciellt. Du ska helst ha ett grovt munstycke och köra lite överextruderat för att få så få skarvar och så lite luft som möjligt inbakat i utskriften.SeniorLemuren skrev: ↑23 oktober 2025, 15:05:47 Nu blir det spännande. Min son efterfrågade en utskrift bestående av transparent filament. Samma filament som jag fick demontera halva skrivare för att få bort senast.
Dessutom se till så att slicern lägger ut en plan yta åt samma håll hela tiden. Det normala är ju att lägga lagren korsvis. Det blev lite kryptiskt men hinner inte utveckla.
Infill är ju också knepigt med transparent, helst ska man inte ha det alls, men det gör stor skillnad på mönster med.
- SeniorLemuren
Angående det transparenta filamentet så sket det sig igen. Det fungerade bra att skriva ut komponenten, men när jag sedan skulle backa ut det efter 20 minuter och byta ut rullen i magasinet så gick det av i inloppet så fort jag tog i det.
Det var glashårt trots att det var normalt elastiskt på spolen. Jag drog bort slangen i toppen på extrudern och drog ut filamentet den vägen. Det var så klart filament kvar inne i extrudern så jag fick ta bort den också, värma den på spisen och rensa ut småbitar av glashårt filament. Det är någon riktig skit jag fått. Inget annat filament har burit sig åt på det videt.
Det var glashårt trots att det var normalt elastiskt på spolen. Jag drog bort slangen i toppen på extrudern och drog ut filamentet den vägen. Det var så klart filament kvar inne i extrudern så jag fick ta bort den också, värma den på spisen och rensa ut småbitar av glashårt filament. Det är någon riktig skit jag fått. Inget annat filament har burit sig åt på det videt.
Jag hade ju en oöppnad rulle med vitt PETG som jag enl min mailhistorik köpte 2018
..Men eftersom jag nästan gjort slut på mitt vita PLA, och det dessutom börjat ge konstiga utskrifter så tänkte jag testa med den.
Jag körde samma inställningar som på den svarta rullen PETG jag hade innan, alltså 240 grader munstycke och 80 grader platta.
Utskrifterna blev bra, väldigt bra, men jäklar i min låda vad dom satt fast i plattan, trots att jag lät den kallna helt och böjde på den var det svårt.
och när jag väl bröt loss den så var det svarta prickar under den, uppenbarligen delar av PEI-plattan som följde med
Inte nog med det, det var ett rent helvete att få loss det som var kvar på plattan (brim, support osv), jag fick tillslut ta en kniv och försiktigt få loss
de svåraste bitrna, inte optimalt på PEI.
Jag säger det än en gång, glas är överlägset..
..En annan sak jag lärt mej nu är att man MÅSTE torka av plattan med sprit eller motsvarande när man byter material, annars är det svårt att få det att fästa.
Jag körde samma inställningar som på den svarta rullen PETG jag hade innan, alltså 240 grader munstycke och 80 grader platta.
Utskrifterna blev bra, väldigt bra, men jäklar i min låda vad dom satt fast i plattan, trots att jag lät den kallna helt och böjde på den var det svårt.
och när jag väl bröt loss den så var det svarta prickar under den, uppenbarligen delar av PEI-plattan som följde med
Inte nog med det, det var ett rent helvete att få loss det som var kvar på plattan (brim, support osv), jag fick tillslut ta en kniv och försiktigt få loss
de svåraste bitrna, inte optimalt på PEI.
Jag säger det än en gång, glas är överlägset..
..En annan sak jag lärt mej nu är att man MÅSTE torka av plattan med sprit eller motsvarande när man byter material, annars är det svårt att få det att fästa.
Har för mig att ni bägge har köpt en Combo, Har ni behov av en 8-ingångars adapter till skrivarhuvudet?
Har en över.
Har en över.
Vad ska du ha för den ?
Jag funderade faktiskt på att beställa en, men har inte orkat leta fram var man beställer
Jag funderade faktiskt på att beställa en, men har inte orkat leta fram var man beställer
Jag sätter alltid tejp på plattan när jag kör PETG, som du säger så sätter det sig nåt otroligt! Tejpen fastnar lite i utskriften men blir ändå helt ok!