Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Om ni undrar vad en blandarnyckel/kranmutterverktyg är så:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Tillverkade gångjärn i trä till ett större projekt.
Borde kanske heta gångträ?
WoddenHinge.jpg
1802

Inlägg av 1802 »

Skiftade halvljusglödis på bil. Konstruktör grrrrr. Det lilla man ser, försvinner helt när handen mosas in. Fick väck täckboxens lås ganska lätt. Sen var det ståltråden med många böjar som skulle bort. Naturligtvis lossade jag ändarna som bildar ett gångjärn först. Så där stod jag med en ståltråd i hand. Som jag inte visste hur den skulle sitta. Lätt när jag kom på att jag börjat i fel ände. Vissa BMW har en lucka i hjulhuset. Men inte denna. Men innerskärmen var inte heltäckande, så det gick med lite vilja att få in handen den vägen med. Sen skulle täckboxens lock på. Med en hand som fyller hela hålet. Jobba i blindo. Ett slags gångjärn i botten skall hakas i. Hur ser man det i blindo grrr. Och när locket bara går att öppna någon cm. Det gick till slut. På 10ggr så lång tid, för att konstruktören var en prakt idiot grrrr. Lampbyte SKA vara lätt!! En normalhändig SKA kunna byta en lampa på macken!!!

På vissa BMW är lampan bara tryckt dit. Ingen ståltråd. Men vem vågar ta i, om man inte vet? Lätt att pajja ett litet plåtbleck. Och sedan få byta hela lamphuset. Nej tack.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

I lumpen fick vi sätta ihop K-pisten i bäcksvart mörker och det klarade de flesta.
Att köra utan halvljus går ju om bara helljuset finns tillgängligt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vi skulle plocka isär AK4 och sätta ihop den på ett par tre minuter i mörker, samma gällde KSP58an.
Våra bilförare körde alltid utan någon form av ljus under övningarna, inte ens mörkläggningsbelysningen var tänd, och det gick rätt bra, gör det mesta, dock höll VALPen på att välta vid ett tillfälle, så vi fick burka
1802

Inlägg av 1802 »

4kTRB skrev: 14 oktober 2025, 23:26:16 I lumpen fick vi sätta ihop K-pisten i bäcksvart mörker och det klarade de flesta.
Att köra utan halvljus går ju om bara helljuset finns tillgängligt.
Det var nog efter ni provat i ljus. Med gott om plats runt om...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Naturligtvis, det var mycket träning först
carl25

Inlägg av carl25 »

TomasL skrev: 14 oktober 2025, 23:32:55 Vi skulle plocka isär AK4 och sätta ihop den på ett par tre minuter i mörker, samma gällde KSP58an.
Våra bilförare körde alltid utan någon form av ljus under övningarna, inte ens mörkläggningsbelysningen var tänd, och det gick rätt bra, gör det mesta, dock höll VALPen på att välta vid ett tillfälle, så vi fick burka
Den där bilen hade ju hög tyngdpunkt, så det kunde gå snabbt utför om man tog en kurva lite för entusiastiskt i terrängen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Byter altandörr och fönster
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Typ, "klart".
Får fixa lite lister och färdigisolera mm i morgon.
Har drevat upp hjälpligt, så det är någorlunda tätt.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Träligt med fönsterkarm ihop med dörrkarm (och lite udda med).
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det har väl varit ett fönster där först men sedan efter att någon (Tomas?) gort en altan så ville man ha snabb och enkel in/ut-gång så man hivade fönstret, sedan lite tegelkap på det så var altandörren på plats. Men för att slippa pilla med tegelstenar och murbruk samt kapa tegelstenar av rätt kulör m.m. så blev det ett litet fönster där istället. Mina fem.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Jag tycker det vart hur snyggt som helst, duktigt Tomas! Jag har aldrig satt varken dörr eller fönster, men det kommer nog eftersom vi vill sätta en innerdörr på ett ställe. Det enda jag är "rädd" för är att väggen, som inte är bärande kanske inte har reglar på rätt ställen och att man måste lägga till för att få dörren där man vill.

Egentligen är det väl inga problem, men jag vet inte, känns.. svårt tror jag :D Få det rakt är väl också något, men det finns ju vattenpass, så det borde ju inte vara några problem, plus att man lämnar ju en del plats runt om, så som du visat också, det är ju för lite justermån. Men det är väl mest för att se till att dörr/fönster inte binder med ramen/blir skevt.. Har man inte satt sakerna "rakt" så är det väl mer eller mindre kört. Men att få det ganska så rakt känns som ett mindre problem, det är just reglarna jag känner :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Henry skrev: 19 oktober 2025, 02:12:14 Det har väl varit ett fönster där först men sedan efter att någon (Tomas?) gort en altan så ville man ha snabb och enkel in/ut-gång så man hivade fönstret, sedan lite tegelkap på det så var altandörren på plats. Men för att slippa pilla med tegelstenar och murbruk samt kapa tegelstenar av rätt kulör m.m. så blev det ett litet fönster där istället. Mina fem.
Ja, jag gissar att det är så det gick till, någon gång i slutet på 70-talet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

toffie skrev: 19 oktober 2025, 08:23:21 Jag tycker det vart hur snyggt som helst, duktigt Tomas! Jag har aldrig satt varken dörr eller fönster, men det kommer nog eftersom vi vill sätta en innerdörr på ett ställe. Det enda jag är "rädd" för är att väggen, som inte är bärande kanske inte har reglar på rätt ställen och att man måste lägga till för att få dörren där man vill.

Egentligen är det väl inga problem, men jag vet inte, känns.. svårt tror jag :D Få det rakt är väl också något, men det finns ju vattenpass, så det borde ju inte vara några problem, plus att man lämnar ju en del plats runt om, så som du visat också, det är ju för lite justermån. Men det är väl mest för att se till att dörr/fönster inte binder med ramen/blir skevt.. Har man inte satt sakerna "rakt" så är det väl mer eller mindre kört. Men att få det ganska så rakt känns som ett mindre problem, det är just reglarna jag känner :D
Hålet behöver vara typ 20-30 mm större på sidorna och ovanför.
Att tänka på, en sådan här dörr är blytung.
Min dörr, 1980x780 väger runt 60 kg.
Skriv svar