Ny 3D-skrivare igång.
- SeniorLemuren
Ny 3D-skrivare igång.
Nu har jag fått hem min anycubic kobra 3 combo. 4 färger, pris inklusive 4 kg filament, 4000 kr fri frakt. Skriver just ut första testutskriften. Jag säger bara Voron släng dig i väggen. 600 mm/s, det går fort det. Något bättre för det priset får man leta efter. Stort plus till att man har en filamenttork inkluderad för 4 spolar. Det tog mig mindre än en timme för att skruva ihop den och komma igång. Den första skrivaren jag köpte, en Kina Prusa i3 plywwod tog det en vecka att få att skriva någorlunda.
Re: Ny 3D-skrivare igång.
Sedär, ja efter Bambulabs intåg har det blivit en väldig uppryckning i 3d-skrivar leden.
Låter som om min MakerBot Replicator II blir ifrånkörd.
4 lök låter inte dåligt för 4 färger.
Kan du lägga upp bild på vad du skrivit ut?
Vilket program kör du?
Många frågor.
4 lök låter inte dåligt för 4 färger.
Kan du lägga upp bild på vad du skrivit ut?
Vilket program kör du?
Många frågor.

- SeniorLemuren
Jag har faktiskt bara skrivit ut ett objekt med 3 färger. Annars har det mest blivit 2 färger. Kommer inte åt några bilder just nu, men här finns de några saker jag skrivit ut Lite olika klämmor, sd-boxen samt dunken till hemmbränningsapparaten
Jag såg att dom har rea nu (igen), men du köpte en V2 ? ..den vanliga är ju billigare, fattade inte riktigt vad skillnaden är.
Man är lite sugen, men med tanke på hur lite jag använder min prusa så..
Här kan man jämföra specs på båda.. (längst ner), inte är det nån stor skillnad.
https://eu.anycubic.com/products/kobra- ... 5222780222
Man är lite sugen, men med tanke på hur lite jag använder min prusa så..
Här kan man jämföra specs på båda.. (längst ner), inte är det nån stor skillnad.
https://eu.anycubic.com/products/kobra- ... 5222780222
Vad jag förstår är det värmd bädd på den? Behövs det något annan för att utskrifterna ska sitta fast?
Har problem med min skrivare (Flash Forge) när jag försöker skriv ut lite större platta delar. Vill gärna lossna i ena hörnet då. Har såndär sandpapperslikande yta på bädden.
Har problem med min skrivare (Flash Forge) när jag försöker skriv ut lite större platta delar. Vill gärna lossna i ena hörnet då. Har såndär sandpapperslikande yta på bädden.
Det står att den är för uppvärmda bäddar, vilket Flash Forge inte har.
Är jäkligt sugen på att klicka hem en Anycubic Kobra 3 v2 combo. Blir nog så, då jag är less på att inte kunna skriva ut lådor till olika elektronikprojekt utan att utskriften lossnar och böjer sig. Dessutom ger det möjlighet till fler material.
Har jag fattat rätt att man måste fibbla med slangarna om man vill byta till extern spole?
Har jag fattat rätt att man måste fibbla med slangarna om man vill byta till extern spole?
Läste nån recention som iofs inte var purfärsk, att man är låst till anycubics egen slicer med dessa ? det suger ju isåfall.. stämmer det verkligen ?
ie: Vad rä anledningen att lägga ut 400 spänn mer på en V2 jämfört med en V1 ? ..jag fattar inte skillnaden..
ie: Vad rä anledningen att lägga ut 400 spänn mer på en V2 jämfört med en V1 ? ..jag fattar inte skillnaden..
Är det något jätteproblem?
Kör idag med Flash Forge och har alltid använt deras slicer utan problem...
(Jag gillar inte att behöva pilla med en massa inställningar
)
Kör idag med Flash Forge och har alltid använt deras slicer utan problem...
(Jag gillar inte att behöva pilla med en massa inställningar

- SeniorLemuren
Ja. Den uppvärmda bädden gör att det mesta material sitter avsevärt mycket bättre, men det är ingen garanti för att alla material sitter. Ett sätt jag bruka använda är då att sätta musöron i lämpliga hörn om det inte sitter bra vid vissa utskrifter. Men för PETG och PLA så är det väldig sällan några problem.
Fibbla med slangar, det är ju 4 slangar som går in i toppen på extrudern. Man tar bort en av slangarna och stoppar in den slang man har till den externa spolen. Inga stora ingrepp.
Fibbla med slangar, det är ju 4 slangar som går in i toppen på extrudern. Man tar bort en av slangarna och stoppar in den slang man har till den externa spolen. Inga stora ingrepp.
- SeniorLemuren
Nej, du kan inte använda Flash Forge slicer direkt till en Anycubic Kobra eftersom de är gjorda för olika skrivarmärken och inte är direkt kompatibla. För Anycubic Kobra bör du istället använda en slicer som Cura, Ultimaker Cura, eller Anycubic's egen slicer, då de är utformade för att fungera med Anycubic's skrivare.
- SeniorLemuren
AI skriver så här :Glenn skrev: ↑19 september 2025, 16:54:25 Läste nån recention som iofs inte var purfärsk, att man är låst till anycubics egen slicer med dessa ? det suger ju isåfall.. stämmer det verkligen ?
Detaljerade skillnader:
Hotend och Thermistor: V2 har en ny version av hotend och thermistor som möjliggör snabbare smältning av filament och bättre stabilitet under utskrift.
Stabilitet och kontroll: Den uppgraderade hotend- och thermistor-kombinationen leder till förbättrad kontroll och stabilitet under utskriftsprocessen.
Kylfläkt: V2-serien, som Kobra 2, har en kraftfullare materialfläkt som säkerställer tillräcklig kylning av modellen under utskriften.
Sammanfattningsvis fokuserar uppgraderingen i V2 på att ge en förbättrad och mer stabil utskrivningsupplevelse genom en ny design av skrivhuvudet.