Philips PM2528 skadad transistor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Shimonu

Philips PM2528 skadad transistor?

Inlägg av Shimonu »

Bilden är från en Philips PM2528 bänkmultimeter jag felsöker. Dessvärre finns det inte fullständiga kopplingscheman utan endast en servicemanual som visar delar av instrumentet för felsökning.
Toppen på transistorn i bilden ser nästan ut som den blivit varm och smält. Kan det vara fallet eller ser vissa bara ut så från tillverkningen? Jag hittade en till sådan tidigare men när jag tog bort den mätte den åtminstone som en transistor i kina-testaren.

Hur jag letat mig till transistorn är för att den gula dioden i bilden går till en signal som heter CHSUM/SDH(aktivt låg) som har en konstig spänning på ca 1-1.5V och det finns inte så mycket kopplat till den. Signalen kommer från en IO-expander och går till ett par ingångar på en 74LS32N(OR-grind) och 72LS04N(inverterare). Jag har inte riktigt förstått diodens syfte än så ni får gärna upplysa mig där. Än så länge ser jag bara att katoden är kopplad till CHSUM och anoden är kopplad till de två närmsta motstånden. Jag mätte ca -11.5 V över dioden.
20250615_160648.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt

Re: Philips PM2528 skadad transistor?

Inlägg av Haralt »

Är dioden en zenerdiod? Transistorhatten ser ut som om man medvetet slipat bort beteckningen på, kan det vara så? Sådant gör elektroniktillverkare ibland på IC-kretsar, tror jag.

Här kanske något matnyttigt?
PM2528 Programming Manual
PM2528 Repair Manual
PM2528 User Manual

https://josvandijken.nl/elektronica_philips_PM2528.php
Shimonu

Inlägg av Shimonu »

Ja, det är en zener, BZX79C.
Transistorn är inte slipad, beteckningen står på framsidan, det är en BC549C.
Det är reparationsmanualen jag utgått ifrån men som sagt har den inte fullständiga kopplingscheman. På sidan 19 och 20 kan man sen CHSUM-signalen jag nämnt. Den signalen kommer in på sida 11 men däremot har jag inte sett dioden någonstans så den kopplingen får man reda ut själv tror jag.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Här några zenerdioder BZX79 men inte C utan B10

Den heter väl mer än BZX79C? t.ex. BZX79C6V2 för en zenerdiod 6,2 V
Shimonu

Inlägg av Shimonu »

Jo, jag har bara inte tagit bort den och läst hela beteckningen än. Men jag får nog göra det då och så tar jag bort transistorn samtidigt.

Här syns det att signalen ska gå till V 1807 och den har jag inte hittat.
Screenshot 2025-06-15 180639.png
Men säg att det är en 10 V zener och jag mäter omkring 11.5 över den. Det kan väl förklara varför jag ser 1.5V på CHSUM? Men det känns fel eftersom signalen går till grindar som inte kommer hantera en signalnivå på 1.5 V då det ligger mellan låg och hög.
Senast redigerad av Shimonu 15 juni 2025, 18:13:50, redigerad totalt 1 gång.
Haralt

Inlägg av Haralt »

På sidan 33 har du en zenerdiod BZX79C6V8 dvs på 6,8 V
Shimonu

Inlägg av Shimonu »

Det ser ut som en 12 V zener vilket är 11.4 till 12.7 enligt databladet.
20250615_181751.jpg
Haralt

Inlägg av Haralt »

Du kanske kan söka efter service manual för något senare liknande Philips bänkmultimeter. Jag vet inte vad de heter kanske PM 2544 eller något.
Då kanske du kan hitta V1807 på ett schema. Mycket av kretsarna är förmodligen lika.
Shimonu

Inlägg av Shimonu »

Har lämnat CHSUM/SDH och funderar nu på om det är så att ADC:n inte startas, aldrig blir klar eller inte kan läsas. Det finns ett kontrollkort med kontrollogik för ADC:n. jag har försökt leta efter manualer med liknande hårdvara men det verkar lite lönlöst. Jag har börjat mäta och rita eget schema över ADC CONTROL som kortet kallas. Det är en del grindar, vippor och någon räknare så det blir en del att gå igenom. Jag tänkte göra det i två steg. Först ska jag få koll på hur kopplingarna är gjorda mellan alla kretsar och sen ska jag bryta ned det i faktiska grindar och försöka åtminstone nå en punkt där jag kan börja felsöka signaler och veta vad deras syfte är.

Jag var först lite frestad att bara sätta IC-hållare på allting och byta ut mot nya, det är bara 10 kretsar och allting verkar tillgängligt att köpa men det kommer nog ändå vara bra att ha kopplingschemat för felsökningen sen om det visar sig att byta kretsar inte löser det. Sen finns det ett antal testpunkter på kortet som jag vill veta vad de är för något.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Shimonu skrev: 15 juni 2025, 16:44:32 Bilden är från en Philips PM2528 bänkmultimeter jag felsöker. Dessvärre finns det inte fullständiga kopplingscheman utan endast en servicemanual som visar delar av instrumentet för felsökning.
Toppen på transistorn i bilden ser nästan ut som den blivit varm och smält. Kan det vara fallet eller ser vissa bara ut så från tillverkningen? Jag hittade en till sådan tidigare men när jag tog bort den mätte den åtminstone som en transistor i kina-testaren.

20250615_160648.jpg
Att en transistor lyfter på hatten på det där sättet brukar bero på att den utsatts för en kraftig överspänning. Den borde då strömförsörjas av någon kraftigare matningsspänning eller sitta placerad i närheten av någon mätingång på instrumentet. Försök lista ut om alla matningsspänningar är ok. Är det en kraftig transient som orsakat detta är det mycket troligt att du har flera fel, där transienten kommit in.
Skriv svar