Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Jag har en, numera rätt antik HP ProLiant DL585 g2 server, där RAID kontrollern har batteribackup. Original batteri har varit svullet och spräckt ända sedan jag köpte servern för ca 10 år sedan.
Nu när det är 10-års jubileum har jag fått för mig att ge den lite kärlek, och hitta på något kul med den.
Först ut blev en fulhack av detta batteri, då ersättare är förbaskat dyra, och servern gnäller vid POST om batteriet inte finns där.
Så fram med lödpennan och laddbara AA-celler! Jag slipade av polerna på cellerna, kletade på lödfett och kunde förtenna polerna utan några som helst bekymmer.
De fyra cellerna kopplades i serie, lindades in i tejp (mycket vackert :vissla: ) och löddes ihop med det kretskort som satt i original batteri.
Inte vackert, men väl fungerande, till synes.
hpebatt.jpeg
Original batteri ser ut såhär. Notera att även detta har börjat spricka på toppen..
HP_Raid_Controller_Battery.jpg

Framledes så ska jag ge mig på att byta alla sex fläktar i servern, samt modifiera nätaggregaten så fläktarna kan gå på lägre hastighet, men utan att fläktövervakningen klagar.
Kylningen är grovt överdimensionerad för lätt belastning i normal rumstemperatur, och det finns ingen anledning att servern ska låta som en dammsugare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Brukar gå att konfugurera bort batteriet, då det vanligen var option. ..Dock bra att ha det där.

Om dina nya celler är mycket kraftigare än de gamla så lär dom väl inte ladas ordentligt dock ?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Batteriet är till för skrivcachen, tar du bort det stängs det av. Konfigureras i raid-kontrollern.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ja, men nu finns den, det gick snabbare att bygga om batteriet, och det gav upphov till ett projekt. :)
Hurvida det räcker med laddningen återstår att se. Cellerna är GP ReCyko Pro, som är mer åt Eneloop-hållet med låg självurladdning, och verkar till synes ta låga laddströmmar utan problem.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Utkast för sågspån till sågverket.
Mycket nöjd med hur plasmaskäraren fungerar. Bara det att det blir otroligt dammigt och smutsigt
i verkstaden så får väl fixa ett vattenbord till den. Kan inte ta för mycket plats bara.
Skärmbild 2025-04-29 092340.png
malman

Inlägg av malman »

Är breakaway lösningen egen design eller lånad någonstansifrån? Har inte haft ork (utmattningsperiod) att ta tag i den biten på min ännu....
hawkan

Inlägg av hawkan »

Principen finns, såg den någonstans. Finns att köpa också.
Skärmbild 2025-04-29 152315.png
Den jag har har jag ritat och skrivit ut i PLA. Körde länge med detta
tills jag gjorde understa delen i stål. Övre delen är dock fortfarande PLA.
Toppfästet gjort i TPU.

De få gånger jag kört emot något så löser float-givaren ut i stället.
Har aldrig aktiverat break-away givarna i drift. Med tanke på det
så är detta bara en onödig komplikation.

För övrigt så fungerar spänningsmätningen mycket mycket bra.
Skriv svar