Söker program för att göra enkla program

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
OeT

Söker program för att göra enkla program

Inlägg av OeT »

Jag hjälper ofta kollegor med att förenkla beräkningar och liknande i Excel men undrar nu om det finns nåt program för att göre det lite snyggare och smidigare
Problemet är att det inte finns Excel på alla datorer där det skulle behövas så skulle vilja ha något som spottar ut en "stand-alone" fil som inte behöver något annat program för att fungera

Typ en bilder med lite fält där man knappar in data
Ett plus om det fungerar likt Excel eller är enkelt att lära sig :D

Vill minnas från skoltiden att Visual Basic kunde gör nåt liknande det jag vill
Är det ett program som fortfarande är aktuellt eller finns det bättre alternativ?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Söker program för att göra enkla program

Inlägg av Klas-Kenny »

Har man en gnutta vana eller nyfikenhet på programmering är det relativt enkelt att komma igång med att göra enklare saker i C# med Windows Forms. I Visual Studio.

Allt grafiskt kan du då göra i en enkel wysiwyg-editor. Och är det bara enkla beräkningar du vill göra och skriva ut resultatet någonstans är det utöver själva uträkningen bara ett par rader kod som behöver skrivas typ.
OeT

Inlägg av OeT »

Tack för svar, ska kika på det

Finns allt jag behöver i Visual Studio eller behöver jag något mer?
Är helt ny på detta
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Stenålderslösningen var Visual Basic. Rita knappar i typ "ritprogram för användarinterface", och sen klickar man på knapparna och lägger in den programkod man vill ska köras när användaren klickar på respektive knapp.

Annars, klart tristare för de flesta användare att använda, men lätt att skriva, är kommandoradprogram. Du får normalt en lista med alla argument och kan skriva ut text löpande, ungefär som att mata ut på en skrivare.

Kan du nån programmering alls? Typ erfarenhet av något språk?

Makron i Excel är vad jag förstått basic-baserade, ifall inget ändrats på länge. I så fall bör det vara lätt att fortsätta med Basic-baserade saker, även om folk ibland ser ner på Basic.
OeT

Inlägg av OeT »

Ungefär så som jag minns Visual Basic men tänkte att det kanske fanns något modernare nu
Är ganska haj på Excel så nåt som liknar det vore ett plus

Vill ha nåt som i slutändan ser ut ungefär så här

https://www.calculator.net/volume-calculator.html

Men med mina egna formler och som kan köras lokalt utan några extra program
Inget jätteavancerat men måste veta vart jag ska börja
H.O

Inlägg av H.O »

PureBASIC kanske? Två key-points som relaterar till ditt önskemål
Very fast BASIC compiler which creates highly optimized executables
No external DLLs, runtime interpreter or anything else required when creating executables
Annars finns ju Python med diverse GUI-bibliotek och det ska finnas sätt att kompilera/packetera program till en portabel .exe men det har jag ingen koll på.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

MiaM skrev: 19 april 2025, 16:53:27 Stenålderslösningen var Visual Basic. Rita knappar i typ "ritprogram för användarinterface", och sen klickar man på knapparna och lägger in den programkod man vill ska köras när användaren klickar på respektive knapp.
Det är inte stenålders, det gäller även idag.
Mitt förslag med C# fungerar exakt så, bara att man skriver koden i C# istället för VB. Tror även VB funkar och underhålls än idag men tycker personligen det är bättre att gå på ett "riktigt" språk.
OeT skrev: 19 april 2025, 16:46:01 Tack för svar, ska kika på det

Finns allt jag behöver i Visual Studio eller behöver jag något mer?
Är helt ny på detta
Allt du behöver finns i VS, eller installeras automatiskt ihop med det när du under installationen väljer vad du ska använda det till.
Tänk på att du vill ha "vanliga" Visual Studio, inte Visual Studio Code.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Angående Visual Studio:
Det finns en utvärderingsversion som kan köras ett par månader eller liknande.

Rent hypotetiskt kan det finnas saker på github som trycker in nya tidstämplar i registret så att denna tid utökas. "Har jag hört".
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Community-versionen av VS är gratis att använda hur länge man vill.

Nu gällde det väl i och för sig professionell användning vad jag förstod, då får man inte använda den gratis Community-versionen (men man kan....).
Så då kanske det inte är aktuellt för TS.
mounte

Inlägg av mounte »

om du är vän med python eller vill bli så finns det en rad paket som kan hjälpa dig med GUI där.

Dels native för platformen, tk eller qt funkar fint.

Annars är det väldigt vanligt att använda webläsaren som "gui" då kan du använda t.ex.
* streamlit
* dash
* shiny for python
* nicegui
* reflex

som gör det tämligen enkelt att köra igång något och koppla enkla (till mer avancerade) kontroller till din kod.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Det allra enklaste (om man kan) är kanske att skapa en html-sida och sen spara den som en .hta-fil så kommer browsern öppnas utan menyer när man dubbelklickar på den. Ser då ut som ett program.

Då har man full frihet att med formulär och javascript skapa vad som helst. Jag har gjort ett ganska avancerat frågeformulär med en hel del beräkningar och flera "sidor" inom sidan genom att byta innehåll i en div eller om det var att gömma/visa olika div:ar.
Skriv svar