Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)
Så tog jag hem de två RL01-drivarna som hör till PDP-11/34 datorn när jag ändå var i lokalen. De blev rengjorda och jag skruvade av locket på den ena för att sedan lossa spänningsregulatorkortet så man kommer åt de där ölburkarna som nu ska formeras.
Sen ska jag rengöra läs/skriv huvudena och hepafiltret. Sen blir det ett första test! De här drivarna brukar vara robusta.
Sen ska jag rengöra läs/skriv huvudena och hepafiltret. Sen blir det ett första test! De här drivarna brukar vara robusta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Der ser jag fram emot.
Av nyfikenhet: vad är det etiketten varnar för?
Av nyfikenhet: vad är det etiketten varnar för?
- anders_bzn
- Kontakt:
Du menar denna varningsetiketten?
Det är dessa kablar som avses, de måste sitta fast i hållaren. Så de inte trasslar in sig!
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag kollade hepafiltret, det såg fint ut, det var bytt 1987 senast så det fungerar no ett tag till 
Jag minndes då också prefiltret, av skumgummi. Det smulade sönder när jag försökte använd det som mall. Ingen bild på det, dammsög bara upp misären. Gjorde en pappersmall, passade på att skära till några extra. Sen testade jag driven och den bara fungerade. En liten lagning blev det, lampan i till ready indikatorn "0" var trasig så den fick jag byta. Jag ska köra några av testerna på driven också. Sen ska den tillbaks i racket.

Jag minndes då också prefiltret, av skumgummi. Det smulade sönder när jag försökte använd det som mall. Ingen bild på det, dammsög bara upp misären. Gjorde en pappersmall, passade på att skära till några extra. Sen testade jag driven och den bara fungerade. En liten lagning blev det, lampan i till ready indikatorn "0" var trasig så den fick jag byta. Jag ska köra några av testerna på driven också. Sen ska den tillbaks i racket.
Trevligt!
Är dessa likadana som RA81, RA82 och liknande i form av att plastbiten med siffran 0 också används för att tala om för driven vilket ID den har?
Är dessa likadana som RA81, RA82 och liknande i form av att plastbiten med siffran 0 också används för att tala om för driven vilket ID den har?
- anders_bzn
- Kontakt:
- anders_bzn
- Kontakt:
Testade drive nummer 1. Den startar och varvar upp men när huvudet ska laddas börjar error lampan lysa.
Sen när det kommer till drive 0, den fungerar inte heller helt. Jag insåg att att driven laddar huvudet innan disken har varvat upp.
Felet är isolerat till DC-servodelen av detta kortet. Kortet är även spänningsregulator, detta fungerar.
Sen var writeprotect lampan trasig, men det var lätt fixat.Sen när det kommer till drive 0, den fungerar inte heller helt. Jag insåg att att driven laddar huvudet innan disken har varvat upp.
- anders_bzn
- Kontakt:
Anders, låter som du har koll. Men bara för att göra en idiotkommentar - jag hoppas du tagit bort transportsäkringen för huvudena. 

- anders_bzn
- Kontakt:
Jadå! Jag satte den på plats innan jag flyttade drivarna och flyttade den ur vägen innan test 

En del drives använde servoinformation från disken själv. Vet inte om RL gjorde det. Men om så är fallet
så måste du använda en diskpack for RL01 i en RL01 och en disk för RL02 ( 10MB) i en RL02
( bara en tanke)
så måste du använda en diskpack for RL01 i en RL01 och en disk för RL02 ( 10MB) i en RL02
( bara en tanke)
- anders_bzn
- Kontakt:
Det stämmer att seero informationen ligger på disken. Jag har koll på packarna!
Jag testade nätdelen/DC-servot från drive 0 i drive 1 och då fungerade drive 1 som den skulle. Jag har nu ett fel i varje drive att laga.
Jag testade nätdelen/DC-servot från drive 0 i drive 1 och då fungerade drive 1 som den skulle. Jag har nu ett fel i varje drive att laga.
Ursäkta en utsvävning, dock relaterad till ämnet:
5MB må inte ha varit mycket för en minidator när dessa var några år gamla säg på mitten av 80-talet. Men för en hobbyist så var det enormt jämfört med disketter.
Undrar i vilken utsträckning, om nån alls, som hobbyister använde minidator-hårddiskar ihop med mikrodatorer en gång i tiden?
DEC-saker var väl normalt bara använda med just DEC-saker. Men typ CDC-diskar som användes med flera olika minidatorer hade ju specat interface. Använde folk dessa med sina mikrodatorer nånsin? Eller var även begagnade burkar så långt utanför hobbyisters budget, även när PC börjat ta över företagsmarknaden rejält?
5MB må inte ha varit mycket för en minidator när dessa var några år gamla säg på mitten av 80-talet. Men för en hobbyist så var det enormt jämfört med disketter.
Undrar i vilken utsträckning, om nån alls, som hobbyister använde minidator-hårddiskar ihop med mikrodatorer en gång i tiden?
DEC-saker var väl normalt bara använda med just DEC-saker. Men typ CDC-diskar som användes med flera olika minidatorer hade ju specat interface. Använde folk dessa med sina mikrodatorer nånsin? Eller var även begagnade burkar så långt utanför hobbyisters budget, även när PC börjat ta över företagsmarknaden rejält?