Jag köpte en signalgenerator, men förstår inte riktigt dens begränsningar. Det är en Signalgenerator som kan skapa ett antal olika vågformer upp till 80MHz.
Amplituden kan ställas, upp till 25Vpp, men något lägre vid dom översta frekvenserna. Men om man skapar en signal över ett motstånd tex, eller ett filter som är terminerat med 50 ohm. Hur mycket klarar signalgeneratorn då i Vpp? Är det risk för att man "bränner" apparaten om man kortsluter över ett för litet motstånd?
Signalgeneratorns amplitud
Signalgeneratorns amplitud
Senast redigerad av Gitters 23 mars 2025, 18:38:31, redigerad totalt 1 gång.
Re: Signalgeneratorns amplitud
Om utgången är på 50 ohm och du terminerar i 50 ohm får du halva spänningen ut. Är utgången kortsluten kan du inte få mer ström än u/50
Tack, det låter rimligt. Det verkar vara 50ohm i impedance på utgången.

Och på raden under står det Short-circuit protected så det ska inte vara någon fara att kortsluta utgången.
Vissa generatorer har en inställning där man kan ange vilken impedans man ansluter mot på utgången, 50ohm, 600ohm etc som då gör att visad/inställd är korrekt.
Vissa generatorer har en inställning där man kan ange vilken impedans man ansluter mot på utgången, 50ohm, 600ohm etc som då gör att visad/inställd är korrekt.
Behöver man mer kan man ju koppla ett slutsteg efter. Vi hade en pryl på jobbet som i princip var en sinusgenerator med ställbar frekvens (men den hade BNC för extern signal), och sen ett slutsteg som klarade upp till 1500 Vpp har jag för mig. Vi använde den primärt för att få fram 60 Hz nätspänning för att testa prylar som gick på 60 Hz.
Spitzenberger har jag för mig märket var.
Behövde man mer effekt än den kunde ge så fick man lov att köra igång den stora roterande omformaren (och då fick man koordinera med andra som eventuellt behövde 60 Hz, för dess 60 Hz gick till flera 3-fasuttag runtom i huset (där man sen då kopplade in transformator för att få önskad spänning).
Numera finns det ett antal enklare 60 Hz-aggregat att köra, tekniken har gått lite framåt de senaste 20 åren :)
Spitzenberger har jag för mig märket var.
Behövde man mer effekt än den kunde ge så fick man lov att köra igång den stora roterande omformaren (och då fick man koordinera med andra som eventuellt behövde 60 Hz, för dess 60 Hz gick till flera 3-fasuttag runtom i huset (där man sen då kopplade in transformator för att få önskad spänning).
Numera finns det ett antal enklare 60 Hz-aggregat att köra, tekniken har gått lite framåt de senaste 20 åren :)