Jag behöver enklast möjliga program för ljudinspelning på Win10, syftet är att "spela in" det ljud som datorn "spelar upp" (jag behöver helt enkelt "stjäla" 15s av ljudet från ett Youtube-klipp), filformat .wav
Jag kan koppla ihop line-out med line-in om så krävs men tänker att det inte borde behövas.
Har letat en del men det är, i vanlig ordning, bara molnbaserat, onlinekonto, emailkrav etc etc.
Jag laddade ner Audacity men när jag trycker på "Rec" så får jag bara felmedelande: "Fel uppstod när inspelningsenhet öppnades. Felkod: 0 Success."
Förut fanns detta inbyggt i Windows men det verkar vara bortplockat.
Tips på enkelt, gratis, ladda ner och kör tas varmt emot.
Enkelt ljudinspelningsprogram för Windows
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Enkelt ljudinspelningsprogram för Windows
Windows egen voice recorder ska kunna spela in utgående ljud.
Drivrutinen för ljudkortet måste dock stödja detta.
Drivrutinen för ljudkortet måste dock stödja detta.
Det finns ett antal sites som erbjuder gratis att ta ljudet från ett YT-klipp och låta en hämta det strax efter. Har använd sånt ett antal gångar.
Sedan är det väl bara att ta Audacity eller liknande, klippa ljuddelen man vill ha fram och konvertera till .wav.
Sedan är det väl bara att ta Audacity eller liknande, klippa ljuddelen man vill ha fram och konvertera till .wav.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Gå till inställningarna för ljudet, och aktivera "stereo mix" som indataenhet.
Nu har jag windows 11, men den borde inte finns så himla långt bort från det.
System -> Ljud -> Alla ljudenheter -> Stereo mix -> Egenskaper -> aktivera eller tillåt.
Sen ska det gå att starta Audacity och välja stereo mix som inspelningsenhet.
Tänk på att den vanliga volymkontrollen styr nivån på inspelningen och man måste ha den på 100% för att det ska bli någon bra nivå, så sänk volymen på högtalarna först.
Fast jag får det inte att funka här nu...
[edit]
Jo nu kom jag på det! Stereo mix funkar ju inte nuförtiden. Många som har stora problem med det.
I Audacity måste du välja ljudvärd "Windows WASAPI" under ljudikonen i verktygsfältet.
Sen kan du välja utgående ljud som inspelningsenhet. Det står loopback där efter för mig.
Det roliga är att audacity inte gör någonting när man tryckt på record då, förrän det spelas något ljud.
Fast ska jag ha ljud från någon youtubevideo så laddar jag hem hela videon och drar in den filen i audacity.
Audacity laddar så fint in ljudet från filmfiler efter att man lagt in FFMPEG.
https://lame.buanzo.org/ffmpeg.php
Nu har jag windows 11, men den borde inte finns så himla långt bort från det.
System -> Ljud -> Alla ljudenheter -> Stereo mix -> Egenskaper -> aktivera eller tillåt.
Sen ska det gå att starta Audacity och välja stereo mix som inspelningsenhet.
Tänk på att den vanliga volymkontrollen styr nivån på inspelningen och man måste ha den på 100% för att det ska bli någon bra nivå, så sänk volymen på högtalarna först.
Fast jag får det inte att funka här nu...
[edit]
Jo nu kom jag på det! Stereo mix funkar ju inte nuförtiden. Många som har stora problem med det.
I Audacity måste du välja ljudvärd "Windows WASAPI" under ljudikonen i verktygsfältet.
Sen kan du välja utgående ljud som inspelningsenhet. Det står loopback där efter för mig.
Det roliga är att audacity inte gör någonting när man tryckt på record då, förrän det spelas något ljud.

Fast ska jag ha ljud från någon youtubevideo så laddar jag hem hela videon och drar in den filen i audacity.
Audacity laddar så fint in ljudet från filmfiler efter att man lagt in FFMPEG.
https://lame.buanzo.org/ffmpeg.php
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Håller med Icecap, prova Audacity. Open source = gratis och fritt.
Det är visserligen ett program fullt med massor av funktioner, men processen att spela in en bit ljud och klippa bort oönskade delar i början/slutet är så lätt som det nu kan tänkas bli.
Det är visserligen ett program fullt med massor av funktioner, men processen att spela in en bit ljud och klippa bort oönskade delar i början/slutet är så lätt som det nu kan tänkas bli.
Goa ni är... Jag skrev ju i första inlägget att jag provat Audacity och att det inte fungerar.... Men tack MadModder, efter lite slumpmässigt klickande i Windows-inställningar så lyckades jag aktivera 'Stereo mix' som indata enhet och därefter gick det också att välja det i Audacity.
Nu blir det bara att lära sig grunderna i Audacity... Har suttit många timmar med SAW Studio 'back in the day' - upptäcker att snabbkommandon i Audacity inte är samma
Nu blir det bara att lära sig grunderna i Audacity... Har suttit många timmar med SAW Studio 'back in the day' - upptäcker att snabbkommandon i Audacity inte är samma