Gitarrförstärkare Tamaha TA-60 (Enhörning)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Akai

Re: Gitarrförstärkare Tamaha TA-60 (Enhörning)

Inlägg av Akai »

Onormalt hög värmeutveckling kan bero på flera saker, läckande kondensatorer är en. Dvs inte läckande på sitt innehåll utan läcker igenom DC när de inte ska göra det.

Trötta kondensatorer är också en möjlighet till felkälla som gör att slutsteget självsvänger på en i värsta fall för örat ohörbar frekvens. Det kan sluta i katastrof med både bränt slutsteg och högtalare.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Han har ju egentligen det optimala felsökningshjälpmedel. Ett oscilloskop om jag fattade det rätt.
KentOsd

Inlägg av KentOsd »

MiaM skrev: 27 november 2024, 14:49:47 Jag antar att siffrorna i rött avser de kondingar som fått grön bakgrundsfärg?
Aha, då fattar jag. Jag har numreringar på två ställen. Som är inkonsekventa.
KentOsd

Inlägg av KentOsd »

Akai skrev: 27 november 2024, 15:46:50 Onormalt hög värmeutveckling kan bero på flera saker, läckande kondensatorer är en. Dvs inte läckande på sitt innehåll utan läcker igenom DC när de inte ska göra det.

Trötta kondensatorer är också en möjlighet till felkälla som gör att slutsteget självsvänger på en i värsta fall för örat ohörbar frekvens. Det kan sluta i katastrof med både bränt slutsteg och högtalare.
Skall bli kul att se vad som händer när jag byter kondingarna.
Har som sagt inte handlat de stora, hittade inga riktigt bra på Elfa.
Men insåg att jag nog bara tittade i fel kategori. Fanns lämpliga i "snap in" kategorin, eller vad det var.
Börjar med att byta dessa så skall jag ta sats för en ny beställning senare.
KentOsd

Inlägg av KentOsd »

Mindmapper skrev: 27 november 2024, 16:17:10 Han har ju egentligen det optimala felsökningshjälpmedel. Ett oscilloskop om jag fattade det rätt.
Jo,

Men som en filosof sa:

"Aber messen ohne wissen ist kein wissen"

:D
KentOsd

Inlägg av KentOsd »

Akai skrev: 27 november 2024, 15:46:50 Onormalt hög värmeutveckling kan bero på flera saker, läckande kondensatorer är en. Dvs inte läckande på sitt innehåll utan läcker igenom DC när de inte ska göra det.

...Nu blev jag sugen på att mäta tempen på trissorna före och efter kondensatorbytet.
Får låna en beröringsfri termometer på jobbet! =)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Att lära sig använda oscilloskop är en kunskap som kan vara användbart i många många år. Även om de moderna har massor av finesser de gamla inte hade, så kommer man långt med kunskaperna från ett gammalt när man ska använda ett nytt, så med andra ord är det mesta rätt "universal".

Håller med om att DC-läck i kondensatorerna skulle kunna ge mer värme.
Det är lätt att mäta DC över högtalaren med förstärkaren på och tyst ljud. Lika bra att mäta AC också. DC ska vara noll. AC är förstås bäst att mäta med oscilloskop men även AC-området på en vanlig multimeter har god chans att visa eventuella ohörbara självsvängningar.

Elfa är tyvärr sen många år inte vad de var förr i tiden. :(
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

KentOsd skrev: 27 november 2024, 18:29:15
Mindmapper skrev: 27 november 2024, 16:17:10 Han har ju egentligen det optimala felsökningshjälpmedel. Ett oscilloskop om jag fattade det rätt.
Jo,

Men som en filosof sa:

"Aber messen ohne wissen ist kein wissen"

:D
Lol. Någonstans måste man börja. Att mäta på utgången ger ju en massa information. Om du har DC om du har högfrekventa svängningar.
Om du matar in en liten signal med signalgeneratorn och följer den genom förstärkaren, ser du i vilken del av förstärkaren felet uppstår. Hemskt värdefullt, har du signal genom förförstärkaren behöver du inte bry dig om den delen av förstärkaren. Har du signal fram till slutsteget vet du att det är slutsteget som krånglar.

Tänk när du mäter med oscilloskop att GND på mätproben är ansluten till skyddsjord. Sätter du den på en spänningsförande punkt kortsluter du till skyddsjord.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tillägg: det finns ett fåtal oscilloskop som inte är anslutna till skyddsjord.

Dels är såklart batteridrivna inte kopplade till skyddsjord. Men framförallt förr fanns det oscilloskop tänkta t.ex. för att laga TV-apparater som var ojordade. Philips hade t.ex. några modeller med platt "euro"-stickpropp.
KentOsd

Inlägg av KentOsd »

Uppdatering.

När jag skulle mäta temp på sluttrissorna orkade jag inte vänta på att få låna IR-mätaren av en kompis, men jag hade ju en köttermometer...

Pang och gnist, och sen var den stärkaren död.

Efter att jag monterat nya (dyra) Sanken 2SD92 dök förhoppningarna efter att även de gick sönder. Jag plockar loss styrtrissorna och ser att även de är trasiga.
Jag väljer en annan väg denna gång och byter ut 2SD92 mot TIP41C, samt även styrtrissorna mot nya ekvivalenter.

Jag möts tyvärr av ett högt ihållande brum. Efter mycket letande, byte av rippelkonding mm hittar jag en dålig lödning.

Nu spelar stärkaren på fint!

Tyvärr har jag inte riktigt koll på vad som var felet från början. Jag har dock lärt mig massor av detta, och tar kostnaderna på läropengskontot.

Tack för hjälp!

Mvh,
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du ska få ett hemligt uppdrag.Kolla sista inlägget (kommer strax) i min synt-tråd). Jag ska bygga en basrigg och tänkte bygga något litet för hemma bruk. Jag har 2 1/2 högtalare på förslag och har lite feedback från folk på DIYaudio, men har du en idé får du gärna komma med den.

Kul att du fick liv i monstret som både är himla käckt och samtidigt ganska fult ...
Skriv svar