Synthproblem Paia 9700s

Berätta om dina pågående projekt.
platon

Synthproblem Paia 9700s

Inlägg av platon »

Hej hopp allesammans, till slut har jag hittat hit!

Mitt projekt är som rubriken lyder, en synth, eller flera. Andra gången jag fösöker mig på detta, förra gången blev det en Paia Fatman, den fungerade ett tag, men mina elektronikkunskaper är inte så bra så nu funkar den inte längre, men ska väl fixas någon gång.

Ok, åter till verkligheten, har just byggt färdigt min Paia 9700s, men jag har diverse problem, ungefär hälften funkar. Men jag tänkte att ni duktiga kanske kan hjälpa mig lite. Jag börjar med det första problemet, midi till cv konverteraren. Den fungerade i förrgår, men nu funkar den inte längre. Jag har lokaliserat felet till den analoga delen, alltid något :) Den ska ge 0-10 v på alla cv utgångar, men när jag kör den i test mode så ska den köra en sekvens först 0v, snabbt upp till 10, åter till noll och sakta öka till 10 och sist åter till noll. Det gör den inte nu, den ger runt 13v och går upp till ca15. Men själva testet i sig verkar funka, alltså borde den digitala delen ge rätt signaler ut och även DAC:n, men någonstans blir spänningen alldeles för hög. Där kommer mitt riktiga problem, jag har ingen aning om vilken/vilka komponenter som inte funkar som de ska. Jag bör ju nämna att kretsen kortslöts av en annan modul i några sekunder, men inget annat verkar ha tagit skada av det, men tips på vilka komponenter som kan ha brunnit mottages gärna. Jag länkar en bild och hoppas att någon kan hjälpa mig :wink:

http://hem.bredband.net/rikkoc/midi2cv.jpg
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Välkommen till forumet! :)

Alltid lika kul när det kommer fler musik-intresserade medlemmar! :jimmy: :lurar:

Vilken in/utgång blev kortsluten?
CV-prylar är lite känsliga mot fel signaler/spänningar och kortslutningar.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Vælkommen!

Håller med Jimmy, det ær trevligt med fler skrammel-pysslare :)

Har du kollat så att OP-Amparna får rætt matning?
Om du inte får rætt så skulle jag børja med att kolla R51,R52
Om du råkat kortslutit kan det också vara en OP som har gått.
Funkar gaten?
Antagligen inte, men det skadar inte att kolla.

/Hampus
platon

Inlägg av platon »

All matning finns, gaten funkar inte heller, ger ungefär samma resultat som pitch-cv.

Jag vet ju att alla komponenter är rätt monterade eftersom den funkade tidigare, nu ska jag bara hitta vad som pajat. Suttit i två dagar nu.
Kortslutningen skedde när jag monterade in filtermodulen i samma plåtracklåda. På något vis verkar den modulen kortsluta mot jord, alltså själva matningen, inte någon speciell in/utgång. Vilket också är spännande, det finns ju ingen tråd som ligger mot panelen eller så, men ändå kortsluter den när den skruvas i racket, jaja, det är problem nummer 537.

Övriga problem som ska fixas i framtiden är:

VCO, modsektionen funkar inte.
VCF, modsektionen funkar inte och kortslutningsproblemet.
VCA. modsektionen funkar halvt.

Tacksam för all hjälp :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hade du någon in/utgång inkopplad på 9700s när det blev kortis?
platon

Inlägg av platon »

Jag tror att CV->VCO och Gate->VCA var anslutet.
platon

Inlägg av platon »

Jaha, då sitter jag här igen. Matningen på kretsarna i den analoga delen är över 16V, är inte det lite högt? IC 11 och 12 ska ge samma signaler ut under testet, men de gör de inte. IC 11 ger alldeles för hög och IC 12 ger ingenting. Vad 17 ska jag göra.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Vad kommer matningen till den analoga delen ifrån? Hittar inte den delen i schemat.

Om själva matningsdelen är ok så kan du hoppa vidare och felsöka de delar som ger konstig spänning.
Börja med att löda bort och kontrollmäta transistorerna. Förslagsvis så börjar du med Q12 till Q15 och därefter Q9 till Q11.

Har du kollat spänningarna från IC13 ? Dvs de som går vidare till IC11 och IC12. Egentligen kanske du borde plocka bort IC11 och IC12 när du mäter på IC13. Hoppas de inte sitter lödda direkt på kortet, för då har du lite pyssel ett tag framöver... :)

IC11 och IC12 är lite svårare att kontrollmäta, så om inte ovanstående tester visar på något trasigt så skulle jag testa att byta IC11 och IC12. Men gör det efter du mätt transistorerna.

Nu ska jag sätta mig och jobba lite. Hoppas mina synthar fortfarande lever. :) (Har bara en analogsynth, en Korg MS20.)
platon

Inlägg av platon »

Joviss har jag lött allt direkt på kortet :shock: Klantigt, men jag trodde liksom att det skulle funka :roll: IC11 borta nu, tror nog dessa eller Q är paj för jag får fin CV-spänning från IC13. Nu ska jag till kjell och köpa IC-socklar, LM324 har jag hemma efter mitt fatmanhaveri. Hoppas det funkar, men konstigt varför IC11/12 skulle brinna upp. Kanske inte pallar matning med 16V?
platon

Inlägg av platon »

Nu så funkar den nästan! Tjoho! Jag har bytt IC 11 och då funkar den i monoläge. Om jag vill köra i multiläge (4 pitch/4 gate) funkar det inte, den triggar pitch, men man måste vänta någon sekund emellan, kanske är också IC 12 bränd. Men det får bli senare lösning, nu kan jag i alla fall gå vidare de andra bekymren en stund. Nästa borde vara enkelt:

Modsektionen på VCA, dvs envelope/lfo. Attack och Release funkar fint, men den stoppar allt ljud på decay och sustain. Borde ju vara någon enkelt fel, typ att jag missat en koppling mellan potarna eller nåt, men icke kan jag finna det. Fast igen :oops:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Kul att det börjar fungera! :)

När det gäller modsektionen så skulle jag behöva se ett schema. Minns inte hur den delen var uppbyggd.
platon

Inlägg av platon »

Så nu finns scheman uppe.

En liten felbeskrivning,

VCAmod-Decay och sustain funkar inte, när decay ska låta låter det bara knäpp! och blir helt tyst (även bakgrundbrus försvinner), sen kommer ljudet efter ca en sekund. Som om Decay först kortsluter och sen öppnar igen. Sustain fungerar låter lite som decay, om jag ställer den kl.12 så funkar den som decay, men ovan nämnda "knäpp" kommer först.

VCF: Inget funkar inom modsektionen, LED lyser svagt konstant. Båda filtrerna låter apa. Resonans bara boostar så man får dist, Lågpass släpper igenom hög diskant men har sen ett "hål" ner till det börjar bryta. Typ grafisk eq med super V-form. Bandpass verkar funka, högpass låter bara allmänt skumt.

VCOmod: Output ger 0-10V men varken LFO eller AR funkar. LED lyser starkt konstant. Själva oscillatorerna funkar fint.

Jag har kollat igenom modulerna och panelerna allt är som det ska, på VCF och VCO skulle det ju kunna vara IC8, men på VCA:n borde det vara något simpelt. Jag fortsätter gräva och är väldigt tacksam för hjälp.

http://hem.bredband.net/rikkoc/vcamod.jpg
http://hem.bredband.net/rikkoc/vca.jpg
http://hem.bredband.net/rikkoc/vcf.jpg
http://hem.bredband.net/rikkoc/vco.jpg
platon

Inlägg av platon »

Ah! Vilken klåpare jag är! Jag hade vänt en transistor fel på både vcomod och vcfmod! Jag som letat och kollat korten och paneler i en vecka, vad blind man kan bli. Får väl skylla lite på att alla andra transistorer, som sitter parvis på korten, sitter vända mot varandra. Filtret låter fortfarande apa, men det funkar dock verkar faktiskt en pot vara paj, för det kommer inget ut från mod, men om jag kopplar förbi "mod output" med en tråd så funkar det. Skumt, det är ju inga skräppotar paia skickar med.

Jaja, åter till bordet, nu är det bara den andra LM324 på midi2cv och decaystrulet på vcamod kvar och kanske kolla vaför filtret låter så skumt, men jag ska nog bygga ett MS-20 och ett Moogfilter ändå, men ändå kul att ha fler. Ju fler filter, desto bättre soppa heter det ju.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Kul att det börjar fungera. :)

Det är en ..intressant känsla när man letat fel överallt i "evigheter" och helt plötsligt ser någon liten enkel grejj som är fel. :D

Ska kika lite mer på schemana (heter det så?) och se om jag kommer på något.
platon

Inlägg av platon »

Uppdatering felbeskrivning;

Det är nog inte decay som det är fel på, det verkar mer vara att när spänningen stiger och närmar sig toppen då dör allt (även bakgrundsbrus), för sen när decay ska komma in tar det en stund, ungefär som om kretsen ger för mycket spänning ut på toppen. Kanske fel i VCA:n, eftersom LED:en ger rätt "signal" ut (alltså ökar i styrka till toppen och sedan dalar). Kanske kommer det för mycket spänning till VCA:n. Måste leta vidare...

Äh, har ju letat på fel ställe hela tiden tror jag, Från ADSR in till VCA kommer fin 0-ca9-0V (A-D kurva). Men VCA:n verkar kortsluta eller nåt när toppen kommer.
Skriv svar