Analog in isolerad 500V+ hur gör man det?
Re: Analog in isolerad 500V+ hur gör man det?
Jag har gjort så, nästan. Jag har med en spänningsdelare.
Är väl strömmen du pratar om som stör.
Det som händer är att det kommer inte ut halva spänningen HÄR, kanske 1/4 eller så.Är väl strömmen du pratar om som stör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Japp. R6 måste vara högohmig iförhållande till R9 annars blir det konstigt..
Och op’ns ingångar måste växlas också… det hade jag missat även på tidigare kopplingar….
Jo de är växlade i verkligheten, jag klarade att hålla det i huvudet ett tag, men hade det inte på schemat.
Högohmig, hur mycket är det? R9 behöver vara låg, kanske 5 kOhm, R11 200 kOhm för att komma ner till 0-4V eller däromkring.
Tänkte på en buffer innan R6, men då är jag där med en negativ spänning.
Högohmig, hur mycket är det? R9 behöver vara låg, kanske 5 kOhm, R11 200 kOhm för att komma ner till 0-4V eller däromkring.
Tänkte på en buffer innan R6, men då är jag där med en negativ spänning.
Det enda som sätter gränser för den spänningsdelaren blir väl effekttåligheten på motstånden….
Så den kan nog vara påtagligt låg ohmig…
Eller så får r6/r4 bli hög ohmilga…
Men säg.. 200v och 1/2w => 80k totalt över motståndsstegen…. (Var högre än vad min intuition sa mig men ok)
Å så sa du 4v som nivå efter delaren…. 4/200 delar… 1/50 del… så 2k i botten och 100k på toppen så kommer man rimligt nära…
Å sen r6 o r4 kanske 100k var…. Borde vara funkis…
Om min, mellan tummen o pekfingret matte stämmer såhär sent på kvällen..
(Signalmässigt blir ju r6 och r9 parallellkopplade till ”jord”, så en faktor 2 till 100 borde ge rimligt låg inverkan av r6 på spänningsdelaren.)
Så den kan nog vara påtagligt låg ohmig…
Eller så får r6/r4 bli hög ohmilga…
Men säg.. 200v och 1/2w => 80k totalt över motståndsstegen…. (Var högre än vad min intuition sa mig men ok)
Å så sa du 4v som nivå efter delaren…. 4/200 delar… 1/50 del… så 2k i botten och 100k på toppen så kommer man rimligt nära…
Å sen r6 o r4 kanske 100k var…. Borde vara funkis…
Om min, mellan tummen o pekfingret matte stämmer såhär sent på kvällen..

(Signalmässigt blir ju r6 och r9 parallellkopplade till ”jord”, så en faktor 2 till 100 borde ge rimligt låg inverkan av r6 på spänningsdelaren.)
Senast redigerad av malman 24 februari 2025, 23:01:30, redigerad totalt 3 gånger.
Ska testa imorgon. Kan ha r4&r6 ännu högre om det går bra.
Har kalibrerat hittills, rudimentärt med 5V och 30V så om det bara är linjärt och stabilt så gör det inget om spänningsdelaren avviker.
Har kalibrerat hittills, rudimentärt med 5V och 30V så om det bara är linjärt och stabilt så gör det inget om spänningsdelaren avviker.
Den enda som sätter gränserna för hur högt r4 o r6 kan vara är op’ns imperfektioner i form av bias strömmar (läckströmmar in på ingångspinnarna) och resistor genererat termiskt brus…. Men det torde inte bli en issue här…
Då får man sätta en filter kondensator över r4
Då får man sätta en filter kondensator över r4
Ja det verkar fungera. Med R9=2kOhm så kommer det ut 0.2 V. med -10V in.
Jag hade gjort dubbla kretsar på ett kort, fick dra om plus och minus in till opampen, så här ser det ut.
Note to self: Prototypa inte med 0603. Så då har jag gjort om schemat, enligt vad som sagts och testats. Så här kan det se ut då. Har för mej att dioden sattes före R6.
Jag hade gjort dubbla kretsar på ett kort, fick dra om plus och minus in till opampen, så här ser det ut.
Note to self: Prototypa inte med 0603. Så då har jag gjort om schemat, enligt vad som sagts och testats. Så här kan det se ut då. Har för mej att dioden sattes före R6.
Insåg att skyddsdioderna blir fel med negativa insignaler....
Får nog bytas ut till någon form av zener.eller transientskyddsdiod.... Och ej knuten till 5v...
Får nog bytas ut till någon form av zener.eller transientskyddsdiod.... Och ej knuten till 5v...
Såhär med en zenerdiod? Bara för att det kan komma nån spännningspik. LMV321 tål tydligen 5.7V på In+ och In-, så kan ha högre värde än 5.1V.
Jag har också sett arrangemang med zenerdiod som aktiverar en MOSFET men tycker det verkar överdrivet här, det är bara mikroAmpere det handlar om.Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mosfet är nog överdrivet....
Men du skall vända på dioden... Som den är satt just nu kommer den kortsluta spänningsdelaren vid ca 0.6-0.7v... (negativ spänning).... Vi vill tillåta upp till typ max 5-6v för att skydda op'n. Tex när den inte är spänningsatt osv...
Men du skall vända på dioden... Som den är satt just nu kommer den kortsluta spänningsdelaren vid ca 0.6-0.7v... (negativ spänning).... Vi vill tillåta upp till typ max 5-6v för att skydda op'n. Tex när den inte är spänningsatt osv...
Ja du ser...
Det tar knappt 14 dagar innan det kommer.
Edit.Var tvungen att mäta för att fatta. Före R6 är det negativ spänning. Efter R6 är det positiv spänning.
Såhär ser det ut då. Lyckades inte göra det stort, blev bara 30x40 mm.
Det är väl hyfsat stor chans att det fungerar så jag kan dra iväg en beställning.Det tar knappt 14 dagar innan det kommer.
Edit.Var tvungen att mäta för att fatta. Före R6 är det negativ spänning. Efter R6 är det positiv spänning.

Bra driv på dig… här itereras det fort…
Man får ju prestationsångest..

Med div utmattning i bagaget sedan 10 år tillbaka, så förbrukas i princip all ork på jobbet fn… o helgerna har familjen planerat åt mig ett tag…. Men hoppas på lite mer energi när det börjar bli vår…. Å vissa jobb projekt hasar sig över den värsta peaken….
Varifrån plockar du korten? Pcbway?
Från jlcpcb. Det har bara råkat bli där. Skickade iväg de två olika ADC mcp3221 och ads1014 (ads1115 kompatibel).
Jag kör just nu med den tidigare ADS1014-kortet på plasman och skär en del. Funkar superbra, det är roligt när det inte trasslar för en gångs skull.
Tackar för hjälpen, ibland märks det att man inte är elektronikingenjör.
Jag kör just nu med den tidigare ADS1014-kortet på plasman och skär en del. Funkar superbra, det är roligt när det inte trasslar för en gångs skull.
Tackar för hjälpen, ibland märks det att man inte är elektronikingenjör.