Bygga tröskverk, grön på elektronik, hjälp sökes.
-
Bygga tröskverk, grön på elektronik, hjälp sökes.
Hej, jag håller på att göra ritningar till ett tröskverk som jag tänker bygga. Mitt primära intresse är odling och jag är därför helt okunnig på motorer och elektronik men jag skulle gärna vilja lära mig mer. Jag vet inte ens vad delarna jag behöver heter. Jag har fått fram att jag borde ha hjullager, en axel i mitten och en motor som driver en cylinder som snurrar. Det här är mina frågor:
Vilken motor behöver jag till ett tröskverk.
Var hittar jag (köper jag) motor, drivremmar, axel, kugghjul, det där som sitter runt stången som gör att det inte nöter på virket?
Hur får jag ihop motorn med de rörliga delarna?
Var kan jag köpa delarna jag behöver?
Varför är varvtalet på motorn och maskinen så viktigt?
Finns det några boktips där jag kan få kunskap om vad olika delar heter, om motorer och/eller hur man bygger lantbruksmaskiner?
Den här länken visar ungefär vad jag tänkt bygga:
Är inte helt ohändigt men saknar grundkunskap så all hjälp uppskattas!
Vilken motor behöver jag till ett tröskverk.
Var hittar jag (köper jag) motor, drivremmar, axel, kugghjul, det där som sitter runt stången som gör att det inte nöter på virket?
Hur får jag ihop motorn med de rörliga delarna?
Var kan jag köpa delarna jag behöver?
Varför är varvtalet på motorn och maskinen så viktigt?
Finns det några boktips där jag kan få kunskap om vad olika delar heter, om motorer och/eller hur man bygger lantbruksmaskiner?
Den här länken visar ungefär vad jag tänkt bygga:
Är inte helt ohändigt men saknar grundkunskap så all hjälp uppskattas!
Re: Bygga tröskverk, grön på elektronik, hjälp sökes.
kolla först så du hamnar i rätt område med motoreffekt och varvtal
skriv ner vad du har sökt dig fram till
varvtalet är för att få bra separering av vad du vill ha ut
jag hadde valt
trefasmotor och frekvensomformare
ger variabelt varvtal på rimlig sätt
robust motor
när det gäller sådant här , tänk på dammexplosioner, så inga borstade öppna motorer
lager och liknande kan man köpa på ex alix eller amazon
eller många onlinebutiker från sverige
skriv ner vad du har sökt dig fram till
varvtalet är för att få bra separering av vad du vill ha ut
jag hadde valt
trefasmotor och frekvensomformare
ger variabelt varvtal på rimlig sätt
robust motor
när det gäller sådant här , tänk på dammexplosioner, så inga borstade öppna motorer
lager och liknande kan man köpa på ex alix eller amazon
eller många onlinebutiker från sverige
-
Sök elmotor på Blocket eller Tradera. Ofta låga priser.
Företaget OEM motor säljer kuggremmar.
Företaget OEM motor säljer kuggremmar.
Det kanske fortfarande går att få tag på ett gammalt handvevat tröskverk (jag kallar det piggtröska men vanligare är kanske stifttröska eller stiftverk). Det borde gå att motorkonvertera dessa. Om det är handvevat borde medeleffekten att driva det inte vara mer än 200 till 400W. Dock så behöver man minst dubbla motoreffekten antagligen ännu mer för att hantera startförloppet och tillfälliga belastningstoppar då man matar in för mycket. Även om människor inte är så uthålliga har man rätt mycket kraftreserv för att klara korta belastningstoppar.
Efter tröskningen behövs ett rensverk. Modernare betydligt större varianter har båda dessa funktioner i ett.
Antar att det är småskaligt och att du ska köra maskiner utomhus. Annars får man se upp lite extra med att motorer och kontaktorer inte ger gnistor. Att man dimensionerar så att delar inte blir för varma eller att lager överhettas osv. Det blir rejält dammigt efter ett tag, kanske inte lika illa som i en kvarn. Men dammexplosioner eller brand är inget man vill ha på sin loge.
Efter tröskningen behövs ett rensverk. Modernare betydligt större varianter har båda dessa funktioner i ett.
Antar att det är småskaligt och att du ska köra maskiner utomhus. Annars får man se upp lite extra med att motorer och kontaktorer inte ger gnistor. Att man dimensionerar så att delar inte blir för varma eller att lager överhettas osv. Det blir rejält dammigt efter ett tag, kanske inte lika illa som i en kvarn. Men dammexplosioner eller brand är inget man vill ha på sin loge.
Litet om rensverk eller "kast" som vi kallade det.
https://tjornbo.se/maskiner/odling/om-v ... verk-no-2/
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Kul tråd!
Vi bor på en gammal gård (så gammal att åkrar och namnet finns med på kartor från 1600-talet, men det finns även spår av två bronsålders-bosättningar ca 100 meter ut på den av våra åkrar som är närmast huset).
Av det lite nyare som finns kvar finns den här:
(Tyvärr stod trädgårdsmöblerna i vägen så jag kom inte närmare nu.)
Den är upphängd i en kedja, men om intresse finns så kan jag krångla mig in och ta mer bilder.
Vi bor på en gammal gård (så gammal att åkrar och namnet finns med på kartor från 1600-talet, men det finns även spår av två bronsålders-bosättningar ca 100 meter ut på den av våra åkrar som är närmast huset).
Av det lite nyare som finns kvar finns den här:
(Tyvärr stod trädgårdsmöblerna i vägen så jag kom inte närmare nu.)
Den är upphängd i en kedja, men om intresse finns så kan jag krångla mig in och ta mer bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av JimmyAndersson 23 februari 2025, 03:47:20, redigerad totalt 4 gånger.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
När vi ändå (mer eller kanske mindre) är på ämnet.
Någon som vet något om de här två?
Den första påminner om en smörbytta, men mycket större.
Den andra bilden borde väl vara ett pris till en ko som mjölkat bra?
Disclaimer:
Tyvärr hade jag bara pannlampa som belysning.
Och ursäkta dubbelposten, jag är ovan vid att få bilagor på rätt ställe så det blev enklare med separata inlägg. Någon får gärna slå ihop inläggen.
Någon som vet något om de här två?
Den första påminner om en smörbytta, men mycket större.
Den andra bilden borde väl vara ett pris till en ko som mjölkat bra?
Disclaimer:
Tyvärr hade jag bara pannlampa som belysning.
Och ursäkta dubbelposten, jag är ovan vid att få bilagor på rätt ställe så det blev enklare med separata inlägg. Någon får gärna slå ihop inläggen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Undra om del 2 "Viola 3" är en del av en separator?
Ja, Viola iii är en modellbeteckning på en separator.
- Mizzarrogh
Ja, det är överdelen till en gammal Alfa-Laval separator man vevade för hand. Jag har en komplett men litet större ute på logen. Liknande den Stefan Hildingsson använder. 

- Mizzarrogh
Till dethär kan du svarva egna hjul av trä då detta inte just är någon belastning jämfört med tex en verkstadsmaskin.
Sedan kan du göra en läderrem tex av ett gammalt utslitet bälte från någon loppmarknad.
Motor är inte heller kritiskt, det kan du ta något från skroten.
Sedan kan du ta tex en färdig tyristorstyrnng för ventilationsfläktar eller varmvattenberadare från Amazon eller liknande kolla bara att den klarar litet mer än motorn är specificerad för annars kommer den att bli väldigt varm.
Är det bara litet så kan du gör en större trissa till tröskverket och en liten till motorn för att få ned hastigheten något.
Sedan kan du göra en läderrem tex av ett gammalt utslitet bälte från någon loppmarknad.
Motor är inte heller kritiskt, det kan du ta något från skroten.
Sedan kan du ta tex en färdig tyristorstyrnng för ventilationsfläktar eller varmvattenberadare från Amazon eller liknande kolla bara att den klarar litet mer än motorn är specificerad för annars kommer den att bli väldigt varm.
Är det bara litet så kan du gör en större trissa till tröskverket och en liten till motorn för att få ned hastigheten något.
- Mizzarrogh
Kom ihåg att du behöver kunna ställa in mellanrummet mellan valsarna ganska precist, annars kommer de att krossa eller lämna kvar frö, men se detta som en del av lärandet på vägen!
Edit, Jimmy, detdär är en maskin som sållar och blåser bort agnarna på det man tröskat.
Man brukade ha dem tex att rensa foder till arbetshästarna som behövde litet bättre foderkvalitet.
Edit, Jimmy, detdär är en maskin som sållar och blåser bort agnarna på det man tröskat.

Man brukade ha dem tex att rensa foder till arbetshästarna som behövde litet bättre foderkvalitet.