Vz-bot 330

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Vz-bot 330

Inlägg av Klas-Kenny »

MNorrgren skrev: 4 februari 2025, 23:24:40 Jag skulle behöva någon form av loctite eller liknande för att låsa fast skruvar. Men, som håller för upp mot en 450 grader!
Vad för någonting är det som behöver tåla så hög temperatur? :humm:

Finns Vibra-Tite 199 som tål upp till ca 1100°C, vilket är det jag känner till tom tål över 250°C eller så.
Men oklart hur man får tag på det som privatperson i Sverige, finns nog att beställa på Ebay och liknande om inte annat.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Det är till stoppskruvar nere på heatblocket. Jag ska använda stoppskruv att hålla fast båda värmarna samt hålla fast pt-100 elementet.

Tack för tipset. Ska kika på det!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Kort uppdatering på morgonen, passade på lite nu innan jag ska jobba ikväll! Stora tösen lämnad på skolan och lilla skrutten tog en paus i soffan med lite film, ja då går jag ner i 30 minuter och fixar lite.

Fixade till ett par ändpluggar i röret så det sitter lite bättre mot hållarna på sidan samt ger lite extra stöd i röret så det inte deformeras när jag skruvar ihop det hela sedan. Satte fast linjärskenan också.

Det borde räcka med skruvar i vartannat hål va? Eller ska jag sätta i varje hål? Bra med ett verktyg för att centrera skenan.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Nu börjar det ta sig… satt ihop bommen och sedan även satt ihop extrudern. Lite fix till men börjar ta sig nu…

Måste fixa en liten liten sak… sidostöden till bommen, missade att de sticker ut lite så måste sågs av dem en liten liten aning så jag får in remhjulen. Ops, liten miss där… nåväl, bara gå lös med dremeln en liten stund. Well, kan inte lyckas direkt alltid! Går lätt att ordna.

Börjar också dra slangarna från extruder och extrudermotor. Håller bara att få det på rätt håll så jag kyler motorn först och inte tvärt om!

Ska bara hitta en bättre tång så jag kan knipa ihop alla slangklämmor. Den jag har nu har på tok för korta handtag så orkar inte klämma ihop slangklämmorna. Kan kanske förlänga med några rör så jag får bättre hävarm?!

Lite dåliga bilder…
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Kul att det går framåt! :tumupp:

Ska bli spännande att se det börja röra på sig sen.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tack! Inga snabba puckar men sakta men säkert! Ska bli mycket spännande att köra igång den! Ska snart börja montera ihop elskåpet och sen börjar dra alla kablar, kommer bli en maaaassssa kabeldragning!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Lite mer uppdatering.

Efter några svordomar, lite pill vid fräsen pga att jag glömt att göra en sak… fästena till bommen, som skrivas i linjärskenorna. På baksidan av dem ska där vara ett spår för remmen att gå. Tror ni jag hade kommit ihåg att göra detta spåret innan?! Nope, det hade jag heeeelt glömt. Så fick veva igång fräsen och fixa till! Glömde ta foto på det men men.. inte det mest avgörande!

Efter det var på plats så var det dags för att dra remmen. Vilket meck, usch. Pilligt och trångt men det gick till slut och nu är den så gott som klar mekaniskt till gantryt. Det ska monteras ändlägesbrytare och lite annat smått och gott men det mesta är ok!

Nu ska jag börja med elektroniken. Näst på tur är att bygga ihop elskåpet och koppla in det.
Jag sitter och lurar lite på om jag ska bygga in styrkortet i den lådan också för att dra ut alla kablar på ovansidan resp undersidan för att göra det så enkelt som möjligt. Hade en tanke om att fästa styrkortet på undersidan av skrivaren men vid närmare eftertanke… velar lite! Det sitter ju mycket bättre skyddat i skåpet än undertill. Kabeldragningen blir avsevärt mycket enklare och lättare. Slipper kontakter med hög spänning och hög ström. Hmmmmm

Nåväl, fick också hem min bigtreetech accelerometer idag. Ska hitta något lämpligt ställe att fästa den på!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Fick loss tummen och påbörjade skåpet till elektroniken. Borrat en massa hål, slipat och kapat. Tror jag fått med allt. Måste dock flytta det lilla nätagget pga en tankevurpa men men, det är lätt ordnat! Ska se om jag orkar fixa det klart i morgon! Annars blir det nog i helgen.

Måste fixa distanser och plastskruvar till styrkortet, vill vara helt säker på inte blir något konstigt där!

Det blev inte helt rakt, körde på frihand men men…
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Elskåpet är under uppbyggnad. Blir ju inte så mycket per dag men men.. lite i taget! Skåpet är målat, smälter in lite även om målningen blev skit… nåja. Inget att beundra!

Jag har också beställt lite kabelkedjor som ska sitta ovanpå och löpa längs med sidorna. Ska bara vara till öndlögesbrytare men men.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Snabb uppdatering på morgonen! Skrev ut i natt, lite distanser för att hålla upp styrkortet i lådan. Inte min bästa utskrift men de blev väl ok och kommer göra sin uppgift!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Lite uppdatering idag , fick ihop den mesta kabeldragningen i elektroniklådan ikväll. Blev rätt ok, inte helt nöjd med allt men men det får gå! Funderar på om jag behöver ha en plåt mellan nätdelarna och styrkortet, om det strålar ut någon form av störningar?! Ferriter på strömkablarna ?

Testat, inga smällar eller gnistor eller berömd rök… mäter rätt spänning ut från alla nötdelar också! Gött!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Snyggt!

Försök att separera nätspänningen lite mera ifrån klenspänningen. Rent fysiskt alltså.
Bra att försöka hålla dubbelisolering mellan nätspänning och klenspänning. Vilket du nästan har, men klenspänningskablarna ser tunna ut dvs. troligen inte specade för nätspänning. Så när de ligger direkt emot varandra har du inte riktigt fullgod dubbelisolering.

Men ser du bara till att de är lite separerade överallt så är det lugnt.
De är ju det för det mesta, draget i separata slangar osv, riktigt bra, så bara där de går lite kors och tvärs som det behöver justeras för att få lite luft. Eller lägga mellan annan isolering om det inte går att separera fysiskt.

I praktiken förmodligen inget problem, men skulle du ge dig på tex. en CE-märkning kan man falla på såna detaljer. Och det är för att riskminimera så långt man kan.
Ett sätt kunde ju vara att ordna någon plastskiva som ligger ovanpå alla nätkablar, och så klenspänningskablarna ovanför plastskivan. Så isolerar du kablar från varandra och minskar samtidigt risken att du själv råkar komma åt något om du är i skåpet och mekar med ström inkopplat.

Vad gäller EMC så tror jag inte du behöver sätta någon plåt eller annat emellan. Nätdelarna är ju redan plåtkapslade och bör inte stråla något enormt om de inte är av fullkomlig skräpkvalité.
Skulle du få problem som kan tros bero på störningar kan man ju fundera på saken, men jag hade i alla fall inte satt något sådant rent förebyggande. Skulle mer vara i så fall om det underlättar för att hålla nätspänning och klenspänning ifrån varandra.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tack för bra input! Ja, det blev tyvärr en del korsdragning! Men bra tankar att separera lite mer. Ska fixa som du säger plastskivor! Har en del glasfiberplattor, de borde gå att använda.

Kanske ska köpa en bättre kabel att dra högspänningen med? Något med mer isolering? Inga löngder att tala om så det blir ju inte så dyrt! Några tips? Den tunna kabeln är för 12, 24 ocb 48v . Onödigt kanske men bra att ha litet öga på spänningen ut från nätaggregan. Well, kul grej nåja!

Men ja, tack för tipsen! Ska fixa det du föreslår!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kul projekt! Jag har kanske pneumatik och sådant om du behöver sedan. :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ohh, det låter spännande!! Tackar för det! Ska bli kul när det är klart. Nu ska jag börja att koppla ihop motorer och så med styrkortet i alla fall! Så det är snart dags att provköra!
Skriv svar