Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)
Ja det stämmer! Jag har en DECWriter Iii också, men den är inte flyttad ännu. 2:an minns jag inte om jag testat, men 3:an funkar men behöver nytt färgband.
En DEC la-36 --- nostalgi blir aldrig som förr !
Det kanske var onödigt att jag slängde min?
- anders_bzn
- Kontakt:
Var det igår var det kanske dumt. Är det 25 år sedan är det väldigt förståerligt.
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag köpte en enkel bildgenerator på Tradera för några veckor sedan. Idag provade jag och den fungerade så klart inte. Jag tyckte att brytaren var lite trög och jag plockade ut nätdelen och det kom ingen nätspänning fram till kortet.
Det blev att bygga dit en annan brytare, denna var den enda som var vettig hemma som jag hittade snabbt. Nu fungerar den, allt gott.
Det blev att bygga dit en annan brytare, denna var den enda som var vettig hemma som jag hittade snabbt. Nu fungerar den, allt gott.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jag hade en Unaohm färgbalksgenerator, men eftersom jag inte brukade den på 30 år så hamnade den tyvärr på tippen… tillsammans med den analoga speccan av samma märke… ingen jag frågade verkade vara ett skvatt intresserad av att bli ny husse till dem..
På senare tid har jag haft problem med flera brytare av "snap in" typ, som det såg ut att vara där. Både att dom slutat fungera elektriskt, och att dom gått i bitar mekaniskt.
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag byggde en serikabel till en dator som står på bänken nu.
Istället för "berg" kotakter kan man ta en 10 polig flatkabel, pressa på en kontakt och i andra ändan
skala upp trådarna och löda in dem.. Tar man en "regnbågsfärgad" kabel går det ännu lättare.
skala upp trådarna och löda in dem.. Tar man en "regnbågsfärgad" kabel går det ännu lättare.
IDC-kontakterna för flatkabel tar dock upp mer plats i sidled och om det är hållare med låsning till berg-kontakten så passar inte IDC.
Flatkabelkontakerna passar i DEC's kort. tom DLV-11 med 4 serieportar på en kort.
- anders_bzn
- Kontakt:
Kul att ni listat ut vilken dator som står på bänken.
Man klan bygga så här:https://www.tindie.com/products/glitchw ... ter-cable/
Men jag hade "Berg"-donen hemma men inga IDC-kontaker i passande storlek. Så det fick bli såhär.
Denna PDP-11/23 PLUS köpte jag på ETA auktionen 2003 för några tior, den har 256KWord minne och RX02 (diskstation) samt FPP (flyttalsprocessor). Jag rengjorde och spanade efter Rifa, hittade inga. Sen kopplade jag loss nätagget från datorn och körde det med last 4-5 timmar. Fungerar perfekt!
Nu har jag plockat ut allt utom CPU och minne, sen ska jag se om jag hinner starta den i helgen. Jag kan inget om PDP-11 så det blir nog en del att lära på vägen. Det finns ytterligare PDP-11:or som står på kö, men detta är den minsta enklaste så jag tänkte börja med den.
Man klan bygga så här:https://www.tindie.com/products/glitchw ... ter-cable/
Men jag hade "Berg"-donen hemma men inga IDC-kontaker i passande storlek. Så det fick bli såhär.
Denna PDP-11/23 PLUS köpte jag på ETA auktionen 2003 för några tior, den har 256KWord minne och RX02 (diskstation) samt FPP (flyttalsprocessor). Jag rengjorde och spanade efter Rifa, hittade inga. Sen kopplade jag loss nätagget från datorn och körde det med last 4-5 timmar. Fungerar perfekt!
Nu har jag plockat ut allt utom CPU och minne, sen ska jag se om jag hinner starta den i helgen. Jag kan inget om PDP-11 så det blir nog en del att lära på vägen. Det finns ytterligare PDP-11:or som står på kö, men detta är den minsta enklaste så jag tänkte börja med den.
Se om du kan hitta en kopia av RT-11
Själv har jag en micro-vax II ( den med platt top) som soffbord. Den är för bullrig att köra, men har om jag minns rätt
både dmv-11 ( sync kort) och ett DZ-11 (terminalmux)
DEC hade ett bra systemtänk där anslutningarne från korten var en kort kabel och en plåt som passade i
bakpanelen. På så sätt var alla anslutningarna fast i ytterchassiet och korten hade ingen mekanisk förbindelse
med de yttre anslutningarna. Detta gällde även på micro-pdp, så det borde sitta en elegant liten panel baktill
istället för lösa kablar från korten och ut till terminalen.
Själv har jag en micro-vax II ( den med platt top) som soffbord. Den är för bullrig att köra, men har om jag minns rätt
både dmv-11 ( sync kort) och ett DZ-11 (terminalmux)
DEC hade ett bra systemtänk där anslutningarne från korten var en kort kabel och en plåt som passade i
bakpanelen. På så sätt var alla anslutningarna fast i ytterchassiet och korten hade ingen mekanisk förbindelse
med de yttre anslutningarna. Detta gällde även på micro-pdp, så det borde sitta en elegant liten panel baktill
istället för lösa kablar från korten och ut till terminalen.
- anders_bzn
- Kontakt:
Lite status på PDP-11/23 PLUS
1. Maskinen går ingång så fort man ger den ström (stoppar i sladden i väggen), så borde det inte vara. Man borde behöva flippa power-switchen på fronten först.
2. Det finns fyra dioder på CPU:kortet som talar om status, de lyser 0010 vilket skulle betyda att minnestesten fallerar. Men det kan bero på vilken version av ROM man har. Saken är att man får samma om minneskortet tas ur innan uppstart...
Sen kommer det inget på serieporten vad jag kan se.
1. Maskinen går ingång så fort man ger den ström (stoppar i sladden i väggen), så borde det inte vara. Man borde behöva flippa power-switchen på fronten först.
2. Det finns fyra dioder på CPU:kortet som talar om status, de lyser 0010 vilket skulle betyda att minnestesten fallerar. Men det kan bero på vilken version av ROM man har. Saken är att man får samma om minneskortet tas ur innan uppstart...
Sen kommer det inget på serieporten vad jag kan se.