Styra 7.5kW bastu med SSR, kylning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Styra 7.5kW bastu med SSR, kylning?

Inlägg av MiaM »

Det skadar ju inte att vänta ett kort ögonblick från att kontaktorn drar till du slår på triac:arna. Trots allt är det ju en mekanisk komponent och det kan väl vara en varierande tid från den börjar ge kontakt till den garanterat har fullt mekaniskt tryck på kontaktytorna.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Iofs en bra tanke i just den här tillämpningen, men nog borde en kontaktor för nätbruk klara att slå till (från) på ett säkert sätt, speciellt en resistiv last.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Jag kör på en fördröjning på TRIACarna. Anledningen till att jag frågade var att jag gjorde problemet överdrivet komplicerat på sedvanligt utvecklarmanér.

Det supersnygga och 100% korrekta sättet är förstås att bara fördröja dem första, och enda, gången när både kontaktor och TRIACs ska aktiveras samtidigt. Men i ett system där till- och frånslag kommer ske på minutbasis (eller mer) spelar det förstås ingen roll om jag fördröjer TRIACarnas tillslag med 1s varje gång de ska aktiveras.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Har lagt ett par kvällar på att få I2C att fungera över mer än ett par decimeter kabel. Får det inte att fungera och orkar inte lägga mer tid på det nu. Det var från början en chansning om det skulle fungera.

Så jag letar nu efter någon sensor som ansluts via RS485, precis som Jas39 gjort. Några tips?

Edit: Har hittat denna som verkar vara en av de vanligaste modellerna. Den går dessutom att få hem både billigt och snabbt. Men trots att den använder SHT20 som har ett mätområde mellan -40 och +125C så är den specad till -20-60C. Kan det vara området där den är extra precis och att det fortfarande går att få ut värden på mer, eller är den verkligen begränsad till bara 60C.

Någon med erfarenhet av den?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag hade nog kört analog sensor...
RoAd

Inlägg av RoAd »

Det är tyvärr inte möjligt då enheten jag ska styra allt med saknar möjlighet att ansluta det.

Jag har RS485, CAN, I2C, två utgående GPIO, och två ingående GPIO att tillgå. Men GPIO sitter anslutna via optokopplare och FETs så en rent resistiv givare fungerar inte, och jag är osäker på om jag kan få ens 1-wire att fungera.

https://www.waveshare.com/esp32-s3-touch-lcd-5.htm
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Dessa är bra kvalitet och RS485 som fungerar långa sträckor. Max 120 grader.

Leverans senast tog totalt 13 dagar.
CWT-TH03S
https://www.aliexpress.us/item/10050014 ... 042eba0819
Bild
RoAd

Inlägg av RoAd »

Tack för tipset. Jag såg den där tidigare men jag vill helst inte vänta ett par veckor på leverans. Har en vision att kunna basta igen någon gång innan 2025 :)

Men att hitta något som klarar >100C med vettig leveranstid var inte helt lätt så jag får kanske tänka om igen. Jag kanske kan sno en signal ur SD-kortläsaren som jag inte använder och köra på en hederlig 1-wire. De signalerna verkar gå direkt till ESPn. Lite kladdigt att inte koppla allt i skruvplinten dock.

Jag skulle aldrig gissat att mäta temperaturen skulle visa sig vara så här krångligt.
jas39

Inlägg av jas39 »

Det är den modbus-givaren jag också använder. Som bonus får man inte bara temperatur utan också luftfuktighet
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

RoAd

Inlägg av RoAd »

Tack för tipsen.

Men efter att ha tagit en liten paus (något man bör tänka på att göra oftare under felsökning) så gjorde jag dock ett sista försök med I2C. Jag fick inte ihop att det inte skulle gå att få 10kHz att fungera över ett par meter kabel.

Nu när jag inte längre hade tunnelseende så började jag med att backa tillbaka till den 20cm långa kabel jag hade från början. Det fungerade inte med den heller. Så efter en djup suck för att jag hade missat det uppenbara, att sensorn gått sönder, så körde jag runt Kjell och köpte en ny.

Nu fungerar det stabilt över 3 meter kabel.

Jag utesluter inte att jag köper hem en sån där MODBUS-sensor, för den verkar lite robustare, men det blev inte så bråttom med det längre.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Beställde (förhoppningsvis) hem sensorn som tipsades om. Första beställningen jag gör på Aliexpress och jag hoppas det är den sista. Hur f*n kan en så stor site vara så dålig? Jag lade versionen som klarar 120C i varukorgen, men när jag ska betala så är det för billigt och fel variant är på väg att köpas. Inget sätt att backa tillbaka för att ändra, så jag får avbryta helt och gå in via länken igen. Då är språket på nederländska men jag tror i.a.f. att jag lyckats handla rätt pryl nu. Vi får väl se vad som dyker upp.

Min "reläbox" blev hur som helst klar under nyårsdagen trots en mild bakfylla och sömnbrist :) Hyfsat nöjd, men jag har inte verifierat att kylningen räcker till ännu. I värsta fall få det väl bli fläkt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jas39

Inlägg av jas39 »

Mycket snyggt!
RoAd

Inlägg av RoAd »

Tack.

Hittade den kapslingen av en slump när jag var på Bauhaus i ett helt annat ärende. En normkapsling från ABB för under 100-lappen. Hade tur att sakerna jag redan köpt passade så pass bra.

Det enda som stör mig lite är kretskortet. Det är fullt funktionellt och jag fick till isolationsavstånd mellan faserna på ett bra sätt. Det går ju dessutom inte någon egentlig ström genom det då TRIACarna sitter monterade på kylflänsarna. Men det ser inte så kul ut med ett experimentkort, och jag funderar fortfarande på att skicka iväg en beställning på riktigt PCB.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Största fördelen med ett riktigt kretskort är väl annars att glasfiber är mer stryktåligt.

Men det är rätt stor skillnad mellan olika pertinaxkort. Vill minnas att Elfa körde typ Schroff och de var dyra men klart stadigare än de billiga.

Just ja, tror inte det spelar nån roll för 230/400V AC men olika kretskortsmaterial tål högspänning olika bra.
Skriv svar