Bygga eget blinkerssystem

Berätta om dina pågående projekt.
JensHaglof

Re: Bygga eget blinkerssystem

Inlägg av JensHaglof »

HUGGBÄVERN skrev: 8 december 2024, 14:06:19 Kul projekt! :tumupp:
Något jag fungerade på fast det funkar ju inte så bra vore att ha en sensor som känner av sväng och startar blinkersen. Men en sådan får ju sitta på cyklen och då blir det tråd eller trådlöst till västen.

Om batterier kan jag nämna batteripacket till mitt cykellyse. Det har fyra LiIon-celler och räcker länge även om jag ibland envisas med att köra på helljus, vilket irriterar medtrafikanterna ibland.

Lite spontant tänker jag, som sagt att det är ett roligt projekt och jag hoppas du blir klar med det. Min enda "negativa" tanke är alla cyklister som envisas med att cykla runt som julgranar med blinkande ljus av alla färger både fram och bak och att din körriktningsvisare kanske drunknar i blinket. MiaM hade i ett tidigare inlägg ett sketabra förslag hur du skulle kunna förbättra din konstruktion.
[VISA]
Jag kom ifatt en EPA-traktor en gång med vä bakljus ur funktion och jag trodde det var en mc. Nu drog sig EPAn ut i vägrenen, annars det vi båda fått leta nya fordon. Med referens till MiaMs inlägg.
Tack HUGGBÄVERN! :)

Sensorn är en kul ide men tror inte den fungerar i praktiken då jag vill förvarna att jag svänger INNAN jag påbörjar svängen. Då måste sensorn se in i framtiden. Kanske om sensorn kan analysera mitt beteende på cykeln och lära sig att känna igen när en sväng är på G. Som en AI. Det krävs nog några år av utveckling av ett väldigt kompetent team av programmerare. Hehe...

Har du en länk till det batteripacket? Låter intressant. :)

Tack även MiaM för bra svar! :)

Jag tänker att jag köper följande:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ack-p36283 för att testa innan jag gör på riktigt.

Sedan:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ack-p90646 så kan jag experimentera och prova mig fram. 600 stycken är kanske overkill men det var ju billigt. Bra att ha för framtida projekt kanske.

Vad för transistor skall jag ha? Fanns endast detta på Kjell:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... rer-p89346 bara en massa blandade sorter. Vad behöver jag ha för specifikationer?

Vilken kondensator skall jag ha? Visst räcker det med 4 st? 2 per krets? Vilka specifikationer bör dessa ha?

Sen när det kommer till dioder så är det väl bara att köpa ett gäng olika storlekar och testa? Eller behöver de också vara av en speciell typ?

/Jens
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag kan inte bidra med något just nu annat än att electrokit har ett väsentligt bredare sortiment av elektronik än Kjell (inget ont om den senare dock).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Batteripacket ingick i ett komplett paket med LED-lampa, batterioer, laddare och ett harness för att ha lampan på huvudet och det kitet är minst 10 år gammalt.
Du kian hitta kul saker på AliEXpress - lite väntetid och ofta sketabra priser, men man får se upp när man letar - somligt är skräp.

En spontan tanke när du ska köpa komponenter - försök få fram en skiss på vad du ska bygga och handla det du har på skissen. Du kan gardera dig genom att beställa några värden runtikring. Ska det vara 15kOhm, kanske några motstånd på 12 resp 18kOhm kan vara en god idé. En packe med 600 motstånd kunde ju vara bra att ha men du lär knappt röra dem när du fortsätter labba, mne där är vi kanske olika.

hcb :tumupp:

En sak till: På AliX kan man hitta färdiga moduler som batteriövervakare/laddare, blinkers och mycket annat - grejer som bara behöver kopplas ihop. Det är tyvärr inget som bidrar till djupare förståelse för elektronik men är en "latare väg" att gå.
Palle500

Bygga eget blinkerssystem

Inlägg av Palle500 »

Din blinkersväst finns att köpa färdigbyggd. Men som sagt då lär du dej inget annat än att bränna pengar :-)
https://euroelectronics.se/products/mac ... -ipx2-vast
Se sista bilden i länken.
IMG_6003.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Ok!

Där ser man. Men jag vill inte ha en trådlös fjärrkontroll...sen vill jag bygga själv. Men då vet jag att det redan gjorts! :)

Jag är lite allergisk mot AliExpress och Wish och liknande. Känns som att priserna där är pga underbetald arbetskraft, dvs slavlöner. Har inget emot om man köper där, men jag köper hellre någon annanstans. (Dock är väl allt gjort i Kina idag, med låga löner och sånt.)

Tack för tipset om Electrokit hcb.

Då behöver jag veta vilka motstånd jag behöver. Vad gör de för skillnad?

Här är schemat från tidigare i tråden:
Bild

Som jag förstått det så gör R1 och R4 så att dioderna får olika ljusstyrka? Ju starkare resistor ju svagare ljus?

Och R2 och R3 gör så att de blinkar olika fort?

Bör jag köpa två 470 ohm och två 47Kohm och sedan några runtikring dessa värden för att prova? (gånger två då det blir två kretsar)

I detta schemat är det två dioder som blinkar växlande, jag kommer att ha 14 blinkande lampor. Dvs minst 14 dioder, kanske 70 om det är 5 per lampa. Behöver jag andra resistorer då? Eller fler?

Kondensatorer, räcker det med 10 uF?

Transitorer, vad behöver jag ha där?

Sen ser jag att denna krets styrs av 9V, vet ej vad mitt batteri kommer att ha för volt. Spelar det någon roll när man väljer komponenter? Tänker om jag skulle köra på en powerbank, hittade en liten en som hade 5V som output. Blir det andra värden då?

/Jens
Senast redigerad av JensHaglof 8 december 2024, 16:44:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Titta på en enklare blinkkrets. Den där är lite *old-school", funkar men lite åldrig.

Så här enkelt kan det göras:

Bild

http://fluxmonkey.com/pcbDocs/40106_fil ... llator.pdf

https://www.build-electronic-circuits.c ... /ic-40106/
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Ok tack!
Hittade denna videon som visade hur den kretsen byggs:

Vad blir skillnaden om jag vill få 14 - 70 dioder att blinka? Bör jag ha andra motstånd? Andra kondensatorer? Eller räcker det med de som han nämner i videon? (100 uF kondensator, två 10kOhm motstånd)

Han använder ett 9V batteri. Om jag vill ha en 5V strömkälla, gör det någon skillnad i vilka komponenter jag behöver?

/Jens

Oops redigerade mitt inlägg och lade till mer information, såg inte att du hann svara under tiden.
Senast redigerad av JensHaglof 8 december 2024, 17:45:29, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Japp! Det finns sex sdådana gula cirklar inuti kretsen så man kan i princip bygga sex olika blinkers eller buffra, typ såhär:

Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

ungefär var i landet finns du?

T.ex. i Göteborg finns Labb Elektronik som rejält utbud direkt över disk (i Nordostpassagen-området).

Annars är ju Kjell bekvämt för att de finns i närheten.

Svårt att veta vad för transistorer som ingår, man kan tycka att det vore bättre om det var ett specat antal kända typer, säg 10st BC546, 10st BC547 och kanske ett par effekttrissor.

Tidigare har de också sålt "blandade IC" och där lär det bl.a. ha ingått gamla Östtyska surplus-kretsar, typ krets för blinkers på bil, intervalltorkare på bil och sånt. (Östtyskland tillverkade massor av bil-el till VW en gång i tiden. Som del av den affären så såldes ett antal VW Golf i Östtyskland, i två omgångar. De händelserna kallades skämtsamt för första och andra Golfströmmen :D :D )

Det kan vara värt att beställa från nåt postorderställe för att få mer exakt vad du vill. Labbdäcket och motståndssortimenet är typiska bra-att-ha-saker dock så de kan du ju köpa hos Kjell.
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Jag befinner mig i Örebro.

Tänker att jag kör på HUGGBÄVERNs förslag. Verkar enklare.
Bild

Då behöver jag en sådan här?:
https://www.electrokit.com/40106b-dip-1 ... ger-inputs

Sedan motstånd och kondensatorer: Men vilka? I koppingsschemat står det:
2 st 10kOhm motstånd
1 kondensator på 100 uF

Detta till en strömkälla på 9V.

Frågor:
Om jag skall ha säg 70 dioder (5 per lampa), behövs det fler motstånd då, eller har det någon betydelse? (Har ingen aning hur många dioder jag skall ha per lampa)
Om jag istället kör med 5V matning (jämfört med schemats 9V), gör det att det behövs fler motstånd (eller färre, eller svagare...)?
Behöver kondensatorn vara starkare om jag har 70 dioder tex. Eller spelar det någon roll?
Är R1 motståndet det som reglerar hastigheten på blinket och R2 reglerar ljusstyrkan?

Kom ihåg, jag är nybörjare på detta. :D

/Jens
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

70 dioder ... då måste du ha drivkretsar. Jag kör bara en diod i mina moduler (syntar) så om dioderna drar 1, 5 eller 10mA spelar ingen roll men här har du 70 och om de ska dra 10mA blir det 700mA (om de ligger parallellt) eller måste matas med 140V om de ligger parallellt, fast man kan lägga dem i en matris, typ såhär:

Bild

Om du är på absolut noll är det en god idé att du läser på om lysdioder, digitala kretsar, batterier. Och kommer man till drivning säger säkert många "fettransistorer" och jag är för gammal för att hantera sådana.
Men sök information och läs på så förstår du tipsen du får här bättre.
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Ok, jag anade att det var mer komplicerat än vad jag trodde. Jag skall läsa på om detta! :)

För övrigt, ingen aning om jag behöver 70 dioder, jag vill att det skall vara ett spritt ljus. Men det kanske går med en diod och att själva plastkåpan är designad att den sprider ljuset. Får väl köpa några dioder och prova.

Hmm kanske bäst att köpa delar till kretsen som får en diod att blinka, sen kan jag komplettera med mer delar senare. Så kommer jag igång med allt!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

God idé - börja i liten skala och skala upp och lär dig på vägen. Det finns ju högeffektiva lysdioder idag som ger mycket ljus med liten ström.

Egentligen är projektet inte överdrivet komplicerat men startar du från noll är det en del att ta in.

När du kommit en bit på inlärningskurvan och börjar på allvar ta dig an ditt projekt - gör en detaljerad projektbeskrivning.
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Hmm... kollar på motstånd, var inte så lätt som jag trodde.

https://www.electrokit.com/motstand-1/ Googlade på Resistor + Watt och förstår nu att jag måste veta hur många mA som kommer att flöda genom resistorn. Och sedan räkna ut hur många W resistorn kan hantera. Eller stämmer det? Är det viktigt att välja rätt W?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

JensHaglof>om jag behöver 70 dioder
70 dioder av modernt snitt låter otroligt mycket. Om jag tittar på den reflexsele jag nyligen köpte så är det en handfull vita fram och dito röda bak. Bägge sidor lyser rikligt.
Skriv svar