Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Ny dag nya problem.
I morse efter jag kört cirka 15km hostade bilen till ganska häftigt, hände några gånger och motorn stannade, alla lampor på instrumentbrädan började lysa. Lamporna slockande också. Jag fick vrida av tändningen och sen starta igen, det var ganska skrämmande upplevelse då det är beckmörkt på en landsväg utan belysning.
Med nöd och näppe lyckades jag ta mig in på en rastplats som låg nära. Det luktade illa och rök mycket från bilen då jag steg ut och tittade, jag stannade bilen men såg inga fel. Jag undrar om det som rök och stank var överflödig bensin som tagit sig ut i avgasröret, om det inte tänt på alla cylindrar. Jag kollade runt bilen men såg inga uppenbara fel, efter 5-10 minuter startade jag och åkte hem i 60km/h.
Den hackar nu konsistent vid gaspådrag när man har bilen i friläge, den hackar och stöter när man accelererar också. I 60km/h går den stabilt. Den hade ju ett släng av det sistnämnda hackandet för ett tag sen men det gick över, men jag tror det är samma problem som är tillbaka fast värre nu.
Jag tror det är nånting med tändningssystemet som givit upp nu. Rotor, fördelarlock, kablar, stift, tändmodulen. Det första jag kan testa är väl silvertejp runt kablarna (på ändan mot tändstiftet). Ska ta bilder på rotor och fördelarlock också, jag tyckte rotorn såg lite väl asig ut förra gången jag tittade på den.
Än så länge är detta den opålitligaste bil jag nånsin ägt. Saaben har aldrig nånsin gjort liknande åt mig. Men jag har förtröstan det blir bättre bara jag får delarna bytta.
I morse efter jag kört cirka 15km hostade bilen till ganska häftigt, hände några gånger och motorn stannade, alla lampor på instrumentbrädan började lysa. Lamporna slockande också. Jag fick vrida av tändningen och sen starta igen, det var ganska skrämmande upplevelse då det är beckmörkt på en landsväg utan belysning.
Med nöd och näppe lyckades jag ta mig in på en rastplats som låg nära. Det luktade illa och rök mycket från bilen då jag steg ut och tittade, jag stannade bilen men såg inga fel. Jag undrar om det som rök och stank var överflödig bensin som tagit sig ut i avgasröret, om det inte tänt på alla cylindrar. Jag kollade runt bilen men såg inga uppenbara fel, efter 5-10 minuter startade jag och åkte hem i 60km/h.
Den hackar nu konsistent vid gaspådrag när man har bilen i friläge, den hackar och stöter när man accelererar också. I 60km/h går den stabilt. Den hade ju ett släng av det sistnämnda hackandet för ett tag sen men det gick över, men jag tror det är samma problem som är tillbaka fast värre nu.
Jag tror det är nånting med tändningssystemet som givit upp nu. Rotor, fördelarlock, kablar, stift, tändmodulen. Det första jag kan testa är väl silvertejp runt kablarna (på ändan mot tändstiftet). Ska ta bilder på rotor och fördelarlock också, jag tyckte rotorn såg lite väl asig ut förra gången jag tittade på den.
Än så länge är detta den opålitligaste bil jag nånsin ägt. Saaben har aldrig nånsin gjort liknande åt mig. Men jag har förtröstan det blir bättre bara jag får delarna bytta.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Akta så att du inte eldar upp bilen.
Det gjorde jag med min V40.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Får ju hoppas den inte brinner upp där hemma då, men det rökte inte något då jag kom hem, förmodligen för jag kört lugnt och den hackade eller stannade inte då.
Jag ser lokala motonet har OE volvo fördelarlock till 64 euro, det måste jag nog ta.... annars är dom ju 99-120 euro.

Sen har dom också Volvo OE tändstift, samt NGK BKR6ETUC med tre elektroder, eller Bosch Super Plus med fyra elektroder?

Jag ser lokala motonet har OE volvo fördelarlock till 64 euro, det måste jag nog ta.... annars är dom ju 99-120 euro.
Sen har dom också Volvo OE tändstift, samt NGK BKR6ETUC med tre elektroder, eller Bosch Super Plus med fyra elektroder?
-
- Inlägg: 1425
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Låt bli Volvo's egna tändstift! Rena skräpet i jämförelse med NGK. Jag provade Volvo's, de demonterades och slängdes efter 100km. NGK fungerar mycket bra på Volvo.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Kolla för all del om det är olika stift specade för olika motorstorlekar.
Vet inte vad reservdelskatalogerna säger, men det känns som en grej som kan skilja mellan de olika motorerna.
Min lilla erfarenhet säger att man behöver "aldrig" byta stift på de nyare med separata tändspolar. Men jag tror väl att ifall bränsleregleringen fungerar korrekt så bör även de med gemensam spole leva länge.
Vet inte hur dessa Volvo gör, men t.ex. Ford Duraspark verkar skicka en gnista på det stift som rotorn pekar på när man slår på tändningen, vilket jag antar är till för att rensa bort sunk från stiftet. Om motorn har ojämn kompression så kommer den sällan stanna med rotorn mot vissa, och ofta mot några andra tändstift, så att denna rensning inte görs jämnt, och det kan säkert förvärra vad som nu orsakar ojämn kompression.
Minns inte om jag redan tjatat om detta, men om du har oscilloskop (minns inte om du har det?) så kan du ansluta det för att mäta spänningsfall över antingen jord batteri-motorblock eller plus batteri-startmotor, och tjuvkoppla startmotorn, och se på strömmen till startmotorn hur jämn/ojämn kompression du har.
Tror inte att det du råkat ut för har något med kompression att göra, men ändå.
Rök det från avgasröret eller från "annan plats"? Hur luktade det, ungefär?
Om lamporna = strålkastarna slocknade så måste det varit någon typ av elfel; de matas vad jag förstått direkt batteri - tändningslås - ljusomkopplare - relä - lampor, utan att ha någon motorstyrning eller liknande inblandad.
Om det händer igen så tänd kupébelysningen, den är ju en rätt bra voltmätare för att se om något drar väldigt mycket ström.
Alla varningslampor tänds automatiskt när motorn stannar, tror jag. De tänds iaf om tändningen slås av och på med motorn avstängd.
En sak som kan vara svår att komma ihåg när nåt händer, men som kan vara värt att titta på, är vad varvräknaren visar. Nu lär väl den styras separat från motorstyrningen, så den visar "bara" vad motorstyrningen tycker om varvtal och vevaxel/kamaxelgivare (vet inte vilken/vilka dessa motorer har), men på äldre bilar där den sitter direkt på ledningen till tändspolen så kan den ge ledtråd för om tändningen strular.
Vet inte vad reservdelskatalogerna säger, men det känns som en grej som kan skilja mellan de olika motorerna.
Min lilla erfarenhet säger att man behöver "aldrig" byta stift på de nyare med separata tändspolar. Men jag tror väl att ifall bränsleregleringen fungerar korrekt så bör även de med gemensam spole leva länge.
Vet inte hur dessa Volvo gör, men t.ex. Ford Duraspark verkar skicka en gnista på det stift som rotorn pekar på när man slår på tändningen, vilket jag antar är till för att rensa bort sunk från stiftet. Om motorn har ojämn kompression så kommer den sällan stanna med rotorn mot vissa, och ofta mot några andra tändstift, så att denna rensning inte görs jämnt, och det kan säkert förvärra vad som nu orsakar ojämn kompression.
Minns inte om jag redan tjatat om detta, men om du har oscilloskop (minns inte om du har det?) så kan du ansluta det för att mäta spänningsfall över antingen jord batteri-motorblock eller plus batteri-startmotor, och tjuvkoppla startmotorn, och se på strömmen till startmotorn hur jämn/ojämn kompression du har.
Tror inte att det du råkat ut för har något med kompression att göra, men ändå.
Rök det från avgasröret eller från "annan plats"? Hur luktade det, ungefär?
Om lamporna = strålkastarna slocknade så måste det varit någon typ av elfel; de matas vad jag förstått direkt batteri - tändningslås - ljusomkopplare - relä - lampor, utan att ha någon motorstyrning eller liknande inblandad.
Om det händer igen så tänd kupébelysningen, den är ju en rätt bra voltmätare för att se om något drar väldigt mycket ström.
Alla varningslampor tänds automatiskt när motorn stannar, tror jag. De tänds iaf om tändningen slås av och på med motorn avstängd.
En sak som kan vara svår att komma ihåg när nåt händer, men som kan vara värt att titta på, är vad varvräknaren visar. Nu lär väl den styras separat från motorstyrningen, så den visar "bara" vad motorstyrningen tycker om varvtal och vevaxel/kamaxelgivare (vet inte vilken/vilka dessa motorer har), men på äldre bilar där den sitter direkt på ledningen till tändspolen så kan den ge ledtråd för om tändningen strular.
Senast redigerad av MiaM 28 november 2024, 13:58:13, redigerad totalt 1 gång.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Lamporna slocknade väl då jag vred nyckeln till läge 0 och startade på nytt. Det blev lite blurrigt i huvudet då det hände så förloppet är inte helt hundra. Men ja det rökte ur avgasröret, samt längre fram där jag har ett läckage jag inte åtgärdat.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Aha, men så länge det var avgasrök så är det väl inte direkt nån risk att du eldar upp bilen iaf
Kanske ett bra svepskäl att laga läckaget 
(Jag redigerade och la till en massa efter att du redan läst det jag nyss skrev)


(Jag redigerade och la till en massa efter att du redan läst det jag nyss skrev)
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Jag har ett oscilloskop men ett gammalt CRT hameg på 40mhz, vet inte om det är lämpat för bilel, lite rädd bilen kan ta livet av det med nån elspik. Har förstått bilel är väldigt "smutsig". Man borde väl ha ett batteridrivet oscilloskop för bilar.
Den här bilen har nu inte separata spolar utan fördelare, men jag ska kolla på stiften hur de ser ut och se på kablarna om det står nåt datum nånstans.
Den här bilen har nu inte separata spolar utan fördelare, men jag ska kolla på stiften hur de ser ut och se på kablarna om det står nåt datum nånstans.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Så länge du inte har motorvärmaren (eller skyddsjordad batteriladdare) ansluten samtidigt så bör det inte vara nån fara. Spänningsfallet över jordkabel eller pluskabeln är så lågt att det måste vara långt under maxspänningen för vad oscilloskopet tål, speciellt med 10x-probe.
Se upp med att ifall du mäter över pluskabeln så måste oscilloskopet stå t.ex. på ett bord bredvid bilen, eller på något garanterat, eftersom skalet kommer ha kontakt med batteriets pluspol.
Tillägg: I princip kan man mäta detta med t.ex. ljudkort i dator, eller spänningsdelare till mikrofoningången på mobilen, eftersom det är såpass låg frekvens, bara några få Hz (120RPM=5Hz för en femcylindring fyrtaktmotor, så med ca 500RPM så blir det 20Hz, och så en massa störningar från kolen i startmotorn).
Se upp med att ifall du mäter över pluskabeln så måste oscilloskopet stå t.ex. på ett bord bredvid bilen, eller på något garanterat, eftersom skalet kommer ha kontakt med batteriets pluspol.
Tillägg: I princip kan man mäta detta med t.ex. ljudkort i dator, eller spänningsdelare till mikrofoningången på mobilen, eftersom det är såpass låg frekvens, bara några få Hz (120RPM=5Hz för en femcylindring fyrtaktmotor, så med ca 500RPM så blir det 20Hz, och så en massa störningar från kolen i startmotorn).
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Varför tror du inte det? Vad tror du istället?
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Vi får se om det hjälper att byta delarna.
Tyvärr har jag inget tips på vad som kan vara fel.
Tyvärr har jag inget tips på vad som kan vara fel.
-
- Inlägg: 1425
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
På 80-talet hade Volvo mycket problem med tändmodulen. Kanske använder de samma lösning på 90-talet. Jag talar alltså om den lilla modul som ersätter brytarspetsar. Du har en induktiv sensor i fördelaren och den går till en tändmodul som matar tändspolen. Denna modul hade egenskapen att bilen kunde lägga av när som helst. Och senare gå igång. I väntan på lösning brukade det alltid för min del lösa sig med att lossa kontakten från modulen och sätta dit den igen. Precis som om den behövde bli "urladdad".
Det kan även vara sensorn som sitter i fördelaren, en induktiv givare.
En stark rekommendation, köp ej denna tändmodul hos Biltema eller liknande kinesiska lågpris, de funkade dåligt. Köp helst Bosch, lika originalet. Jag hade hellre plockat en begagnad på skroten än att montera en kopia.
Som sagt, vanligt problem, i alla fall på Volvo från 80-talet En bekant till mig blev så förtvivlad att de inte hittade detta intermittenta problem att han skrotade bilen.
Länk till en som säljer, så du vet hur den ser ut! Men som sagt, köp ej "noname" , vilket länken visar
https://www.mekster.se/tandmodule.html? ... TUQAvD_BwE
Det kan även vara sensorn som sitter i fördelaren, en induktiv givare.
En stark rekommendation, köp ej denna tändmodul hos Biltema eller liknande kinesiska lågpris, de funkade dåligt. Köp helst Bosch, lika originalet. Jag hade hellre plockat en begagnad på skroten än att montera en kopia.
Som sagt, vanligt problem, i alla fall på Volvo från 80-talet En bekant till mig blev så förtvivlad att de inte hittade detta intermittenta problem att han skrotade bilen.
Länk till en som säljer, så du vet hur den ser ut! Men som sagt, köp ej "noname" , vilket länken visar
https://www.mekster.se/tandmodule.html? ... TUQAvD_BwE
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Här är en Bosch tändmodul till min bil iallafall den ser lite annorlunda ut tycker jag:
https://www.motonet.fi/tuote/sytytyspuo ... earch=true
https://www.motonet.fi/tuote/sytytyspuo ... earch=true
-
- Inlägg: 1425
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Men det är samma princip. Så om du misstänker att det är tändningsproblem kan det vara denna. Men det var en dyr rackare. Går det inte att köpa bara modulen utan tändspole?
Tändningsproblem, du kör på startmotorn, motorn startar ej, men det luktar bensin. Kanske stämmer in på dig. Nu är ju felet svårsökt, eftersom det är intermittent. Men prova att lossa multikontakten nästa gång och sätt tillbaks den.
Min Volvo kunde stanna under landsvägskörning, eller vid ett rödljus, eller återstart efter att varit avstängd 5 minuter. Men det gick alltid igång när den var kall.
Om jag inte minns fel, har jag nog bytt den på 2 av mina Volvo.
Tändningsproblem, du kör på startmotorn, motorn startar ej, men det luktar bensin. Kanske stämmer in på dig. Nu är ju felet svårsökt, eftersom det är intermittent. Men prova att lossa multikontakten nästa gång och sätt tillbaks den.
Min Volvo kunde stanna under landsvägskörning, eller vid ett rödljus, eller återstart efter att varit avstängd 5 minuter. Men det gick alltid igång när den var kall.
Om jag inte minns fel, har jag nog bytt den på 2 av mina Volvo.