Cylinder/hål indikator, bra verktyg eller inte.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
hawkan

Re: Cylinder/hål indikator, bra verktyg eller inte.

Inlägg av hawkan »

Hur kan detta funka tänkte jag. Men det är nog så att jag nollar klockan på exakt t ex 56.00 mm i förväg.
För du kan inte nolla klockan när du håller på det sättet? Eller missar jag något?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Jag använder detta mätverktyg rätt flitigt till att mäta lagerspel i motorer, och det är sällan intressant för mig att veta exakta måttet på ett hål utan det man är ute efter är lagerspelet.
Så jag mäter axeltappen med en mikrometern, nollar cylinderhål indikatorn mot mikrometern och sen när man mäter i borrhålet så får man lagerspelet direkt.
Jag tror de är så de flesta motorbyggare använder det.

mikrometern klämmer jag fast lite löst i skruvstädet såklart så är de mycket enklare att jobba.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Teleskopmått eller cylinderindikator? Jag skulle nog säga att båda kräver rätt mycket jobb runtomkring jämfört med att ha en uppsättning trepunktsmikrometrar. Teleskopmåtten skulle jag säga är överlägsna om man mäter många olika storlekar på hål som skiljer mycket, då de bara kräver en standard (som man ställer sin mikrometer emot), medans cylinder/hålindikator kräver endera många standarder, icke-precisa mätningar eller att man har klämma och ändbitar till sin passbitssats.

Så min sammanfattning (mina åsikter):
Många hål inom 1mm spann: Cylinderindikator
Många hål stort spann: Teleskopmått
Mätfetischist: Trepunktsmikrometrar

Själv räknar jag mig till den tredje kategorin. Jag lade ut ett antal halvsorgliga cylinderindikatorer och en fin klocka på Tradera igår, då jag själv har trepunktare och teleskopmått som jag själv kan använda.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

hawkan skrev: 18 oktober 2024, 09:02:18 För du kan inte nolla klockan när du håller på det sättet? Eller missar jag något?
Jag lägger ifrån mig mikrometern när jag skruvar på klockan.
Ofta ser man ju hur många hundradelar det ska justeras.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

X-IL skrev: 18 oktober 2024, 10:24:40 Mätfetischist: Trepunktsmikrometrar
Någon enstaka gång, när jag har haft väldigt många olika diametrar att mäta på samma detalj, har jag tagit till ett par trepunktare som jag har.
Det är fabrikat Bowers, är det ett bra fabrikat?
Jag har aldrig hört talas om det i andra sammanhang.
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Var kan man som privatperson köpa bra teleskopmått? Jag har en billig serie, men är långt ifrån nöjd med dessa. Man känner ojämnheterna i ytorna som glider mot varandra i själva måttet när man använder det. Jag har också testat ett Mitutoyo som inte heller kändes speciellt bra. Kanske var det inte äkta Mitutoyo...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har en Mitutoyo, och den är jag inte riktigt förtjust i.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

idiotdea skrev: 19 oktober 2024, 19:45:10 Var kan man som privatperson köpa bra teleskopmått? Jag har en billig serie, men är långt ifrån nöjd med dessa. Man känner ojämnheterna i ytorna som glider mot varandra i själva måttet när man använder det. Jag har också testat ett Mitutoyo som inte heller kändes speciellt bra. Kanske var det inte äkta Mitutoyo...
Jag har hört/läst att folk köpt billiga set och plockat isär ögonabums för att rengöra, smörja och kanske nån avgradning. Sen har de varit nöjda med funktionen. Ska man behöva göra det? Nej, men betalar man 1/10 av priset så måste ju pengarna sparas nånstans.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Starrett 229 ser ju vettiga ut.
Om de sedan är bra att mäta med har jag ingen aning om.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Tog isär en av teleskopmåtten. Delarna är överlag väldigt bra, slipade och/eller kromade med åtminstone någon känsla av precision.
Förutom den viktigaste delen av alla, där skruven bottnar mot. Botten av spåret. Drar man skruven över ytan är det som att dra över tänderna på en kam.
Hur får man detta slätt och glida mjukt? Det är härdat av allt att döma. Inte konstigt jag tyckt det har hackat och glidit ojämnt.
Skärmbild 2024-10-24 182929.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Mina kinesiska har en värre åkomma som inte bara drabbar känslan utan också gör dem aggresivt gnagande mot det mätta hålet. De är inte slipade i en snygg radie utan har en obearbetad svarvsnopp eller -vårta i änden. Det gör att de ger väldigt olika resultat i hårda och mjuka material.

Lägger man till det den dåliga känslan pga den ojämna friktionen så blir de dubbelt kassa.

Trots detta har jag lyckats använda dem för åtminstone hundradelsprecision i stål. Men det har inte varit superkul.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag ser ingen anledning till att använda de där, nu när cylinderindikatorerna har blivit så billiga.
Senast redigerad av säter 25 oktober 2024, 12:24:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

Jag tycker det är svårt att veta när ett teleskopmått är vinkelrät mot cylindern.
Blir lätt mätfel.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Det är inte så det skall användas. Du skall stoppa in det vinklat med spännskruven åtdragen och dra ut det i en bågrörelse. Då gör trycket utåt på spetsarna att det själv hittar rätt. Lite teknik och känsla, men inte så svårt.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Precis. Därför är det viktigt att den glider lätt och jämnt när den pressas ihop och stannar där.
Lite känsla med hur hårt skruven ska dras åt.
Funkar den har den väl en plats, främst pga sitt ganska stora mätområde. Hålindikatorn behöver shimsas upp till rätt dimension.
Skriv svar