Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DennisCA

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Tog av fuel-rail och jag märker en konstig sak... Ingen returlinje nånstans!

Bild

Jag försöker slippa åt bultarna som höll fast oljestickan men det är ju omöjligt så det slutade med att jag tog bort fläkten för att slippa åt. Otroligt bökigt...

Bild

Och just när jag fått den sista nedre bulten på insuget lös (och insuget kan nu plockas av), så gick min enda arbetslampa sönder. Så det var allt för ikväll.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Fuel rail och insuget avplockat

Bild

Och sen lyckades jag få ut hela PCV systemet intakt! Förutom vakuumlinjen då, den var så skör den. Det är många som säger det inte att få ut det i en del, allt gör sönder då det är skört och gammalt.

Bild

Men sen lyckades jag ändå ha sönder plastslangen, men annars är allting isär nu och redo för rengöring. Vakuumslangen borde man kunna byta mot nån annan slang och det här plaströret borde man väl kunna byta mot ett passande metallrör istället som nu aldrig nånsin blir skört.

Bild

Och ventilhålet eller vad man kallar det till motorblocket, ingen gegga här inte, väldigt rent må jag säga jämfört med vad jag sett på nätet.

Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Snyggt!

Jag undrar om de som haft klegg och elände har varit dåliga på oljebyte, och/eller bor på ställen utan vettig bilbesiktning och kanske struntat i trasiga O2-sensorer, och därmed kört med fel bränsleblandning eller liknande? Eller, kanske mer långsökt, det kanske blir sämre när bensinen inte har någon E85 inblandad?

Apropå insuget så har jag läst att man ska verkligen se upp med vridmomentet, det är rätt lågt och man lär mosa packningen om man tar i för hårt.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Ja det är ju ofta från jänkareland jag sett de otrevligaste exemplaren.

Jag läste annars i en bulletin i VADIS att dom införde nya ventillyftare i sena 97 som skulle dränera oljan snabbare, för bättre startegenskaper. Tänker det är för att mota problemen som säter nämnde tidigare.

VADIS är ett volvo diagnosprogram som jag hittade på nätet, det kräver XP och att jag har datum före 2009 nånting, så jag har en VM jag kör det på.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

jag har för mig att 850 motorpyssel görs bäst med att lyfta ur motor och växellåda ( neråt).
Då kommer man åt allt. Har man karosslyft lär det inte vara så bökigt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

DennisCA skrev: 12 oktober 2024, 21:05:37 Ja det är ju ofta från jänkareland jag sett de otrevligaste exemplaren.

Jag läste annars i en bulletin i VADIS att dom införde nya ventillyftare i sena 97 som skulle dränera oljan snabbare, för bättre startegenskaper. Tänker det är för att mota problemen som säter nämnde tidigare.

VADIS är ett volvo diagnosprogram som jag hittade på nätet, det kräver XP och att jag har datum före 2009 nånting, så jag har en VM jag kör det på.
Är VADIS typ som "Alldata fast för Volvo", eller är det för att ansluta till bilens diagnosuttag? Om det är för diagnosuttaget, vad kör du för kablage osv?
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Det är väl både och men jag kör det endast som en verkstadshandbok, men volvon har ett OBDII uttag fast den talar väl inte ren OBDII utan typ 1.5 istället. Det är tyvärr krångligt och svårt att hitta det man söker. Det ska ha ersatts av ett annat program som heter VIDAS som jag inte fått tag i ännu.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

OK bilen lyft på ena hjulet, det överstora hjulet har gnidit hål i innerskärmen, jävla typer som inte kan sätta rätt däck :roll: Fälgarna är inte original volvo vad jag vet, nåt italienskt märker som säger Beta eta eller var det Eta Beta. Som den där figuren i Kalle Anka alltså, som brukade husera med Musse Pigg...

Bild

Timingen, ser ju lite off bara med ögat om jag nu ska lita på märkena.

Bild

Vevhusmarkeringen är nu riktigt svårt att få syn på, om jag fattat instruktionerna rätt så är det en markering på oljepumpen, jag ser den, och sen en annan markering nära svänghjulet, där ser jag också en markering. Dom är placerade så jag får inte ögat på dom på en och samma gång men de ser ut att linjera i samma spår i drevet.

Bild

Sen av med fördelaren och rotorn och kamaxelgivaren och jag skulle testa med kamlåsningsverktyget och det passar inte! Det är den här konsolen som motorfästet sitter fast i som kommer ivägen, det skulle funka om inte den var ivägen. Men verktyget är designat lite snålt... Jag vill inte ta bort den här konsolen tänker man får börja svetsa istället.

Bild

Man kan annars se det läcker lite olja där också, nya packboxar vore väl inte fel, det är väl de runda svarta grejerna.

Och då var verktyget modifierat. Jag svetsade på en bit flatjärn i rätt storlek bakom de existerande, höll allt i skruvstäd medan jag svetsade och det rörde sig inte.

Bild

Sen nytt hål
Bild

Kapa bort det gamla
Bild

Verifiera att det ligger i linje ännu
Bild

Kolla om det passar i motorn:
Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Snyggt verktyg!

Angående för stora hjul så passar tyvärr Volvos egna fälgar som ger skav i innerskärmarna.

Behöver man låsa kammarna? Jag har nästan ingen erfarenhet av detta, men om man tar ur tändstiften så bör det väl inte vara någon kraft som kan få kammarna att röra sig så att säga? Eller är det för att det är svårt att lägga på remmen om kammarna inte är låsta?

Vad menas med OBD 1.5? Är det modernt OBD2-uttag fast med äldre kommunikation (i så fall så kolla appen 850 OBD2 för Android, gjord av någon i Finland, kostar ca EUR 2 eller liknande. Jag har inte provat den själv eftersom då jag hade haft nytta av den så kunde man inte köpa Google Play presentkort i Sverige, och jag ville inte koppla bankkort till Googlekontot). Eller är det blinkkoder? Om det är blinkkoder så är väl tricket ungefär att man kan kommunicera med bilen med en dator som säger åt bilen "hej, jag är en dator, blinka 10x snabbare" så går det bara sakta istället för i glaciär-hastighet :)

Jag tycker det är lite surt att ingen verkar vilja läcka info om hur hårdvaran för VIDA/DICE fungerar. De som vet tjänar väl gott om pengar på att sälja piratkopior, antar jag. Tycker framförallt att det borde gå att göra en emulator som får applikationen att tycka att man har originalinterfacet, men översätter kommunikationen till en billig ELM327 och bara säger "det funkade inte" för alla kommunikationssätt som ELM327 inte klarar. (En ELM327 kan kommunicera med andra delar än motorstyrboxen på dessa bilar, men det finns ingen fri applikation som klarar detta)
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Men behöver inte, men jag ville göra detta då jag hittade verktygen billigt för att verkligen vara hundra på att nu börjar jag från rätt position. Har själv läst om att för andra kammarna driftat med tiden, eller att remmen ville inte gå på utan gå en kugg fel, eller att nån använt verktygen tidigare och markeringarna var inte längre pålitliga. Nu ser det dock ut som min motor är bra inställd från början men det kunde jag inte veta innan jag kom så här långt.

Fast de här billiga verktygen börjar bli en förbannelse, den andra tolken passar inte heller åt vevaxeln, den är för stor helt enkelt. Det är som om den kanske kunde passat men så har de pläterat den och inte tänkt på att det byggt på material.

Jag har den appen annars men den säger min OBDII läsare är skit....

Man kan köpa VIDAS som en VM på windows 7, funderat om jag skulle satt in det på en billig laptop, jag har en USB-OBDII kabel från förr.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

MiaM skrev: 13 oktober 2024, 16:02:46 Behöver man låsa kammarna? Jag har nästan ingen erfarenhet av detta, men om man tar ur tändstiften så bör det väl inte vara någon kraft som kan få kammarna att röra sig så att säga?
Ventilfjädrarna gör att det kan vara svårt att få kamaxeln att stå där man vill.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Just ja, de har väl ett antal jämviktslägen där deras krafter tar ut varandra. "Tänkte inte på det", om uppfinnaren i Sundbyberg sa :)

Sidospår: På äldre motorer så är det ju annars lätt att lyfta ventilkåpan och på vissa bilar rent av lyfta av vipparmarna så att fjädrarna inte ger nån inverkan alls. Men på dessa Volvo så utgör ventilkåpan också fäste (eller vad det kallas) för kamaxlarnas lager osv, och är en hel del jobb att lyfta av. Sidospår på detta sidospår: Det är ju uppenbart att Volvo verkar ha använt samma gjutform för både främre och bakre del eftersom den främre har oljepåfyllningsöppningen och den bakre har ett pluggat runt utrymme med exakt samma storlek som oljepåfyllningshålet.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Går vidare med motorservicen av Volvon, bytte vattenpump i förrgår, jäklar vad man vill ha ett spärrskaft som drivs med batteri eller tryckluft, här skulle det varit guld värt...

Bild

Sen märkte jag på gamla pumpen packningsbitar saknades, så det blev att ta bort pumpen igen och dubbelkolla ingen gammal packning låg och skräpade mot den nya.

Vattenpump, spännare och "hjul" bytta nu, alla jag plockar bort känns ganska bra i skick, även kamremmen ser bra ut.

Trycker för närvarande långsamt ihop spännaren igen så att jag kan installera om den och till sist kamremmen.

Medan jag gör det tittar jag också över de andra delarna, som luftboxen. Filtret ser åtminstone nytt och rent ut.

Bild

Problemet är en klaff på insugsröret som inte fungerar och sitter fast i varmluftsläge. Denna modell har en slang från värmeskölden över avgasgrenröret som tillför uppvärmd luft till luftlådan när motorn är kall. Det har uppenbarligen slutat funka och därför var slangen till värmeskölden borttagen, så den här bilen har tagit luften från motorutrymmet istället för via grillen. Jag tänker trycka in en gängstång eller nåt som jag skruvar fast som tvingar den här ventilen öppen i kalluftsläge 100% av tiden. Känns som en onödig funktion som i värsta fall kan döda LMM.

Bild

Intaget tror jag att jag kommer ta av spjället på och diska intaget med varmt vatten, såpa och borste. In och ut.

Bild

Jag bytte även det söndriga plaströret mellan oljefällan och spjället mot en större 16mm bränsleslang som jag håller fast med slangklämmor, detta gör röret större också så det borde inte gegga igen i första taget.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Större rör = lägre flödeshastighet per yta = kanske större risk att klegga igen? Dock krävs mer klegg för att det ska stoppa flödet helt :)

Detta med spjäll för att ta varm/kall luft är väl egentligen rätt smart, men det är väl också en grej som "ingen" lagar när den går sönder.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Känns ju som nyttan är marginell jämfört med risken att köra motorn på varmluft som kan vara ganska dåliga (spikning, ökad bränsleförbrukning, förstörd LMM), speciellt om man har motorvärmare att ta till. Så för min del blir den permanent avstängd.
Skriv svar