Instegscertrifikat för amatörradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Instegscertrifikat för amatörradio

Inlägg av Glenn »

Dock är det väldigt få som kan morse idag, förr var det många som lärde sig i lumpen och även yrkesmässigt, idag är det ytterst få som lär sig det, så det är väldigt hög medelålder på användarna.
(Även om föreningen jag är med i faktiskt håller CW-kurser)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det förefaller som att det finns ett hyfsat stort intresse föör CW.
Trist att det gamla systemet med T-, C-, B-, A-cert togs bort. B-cert kunde gott slopats, men i övrigt var det bra. För de som är unga är det lätt att lära sig CW och kunskaperna håller sig genom åren även om det görs en paus. Upp till 25WPM är det lätt, det räcker en bra bit för beredskapsändamål. Det som kräver mycket kommer först när det är dags att lära sig höra hela ord åt gången för att nå de riktigt höga hastigheterna.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

För hobbyns överlevnad är det framför allt "hållbarheten" hos nya amatörer som är viktig. För föreningar som SSA är det av större vikt att få in nya medlemmar/anropssignaler. Om dessa ger upp efter några månaders snack på repeatrarna är det mindre viktigt.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Har en Sangean ATS 818 med en 20m trådantenn jag brukar lyssna på Men aldrig jag hör några svenskar. Vilka band är det vi från Sverige använder om man vill hitta några sändare. Tänker lite att finns det ingen trafik då är det ingen mening att ta det nya instegscertifikatet.
https://www.eham.net/reviews/view-product?id=878
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Du har nästan rätt thomas, det är liten trafik på kortvåg numera.
Finns lite morgontrafik, grupper som brukar ha kontakt, ofta då pensionärer de tiderna.
Kolla 3606 kHz LSB kl 0800 och framåt.
Sen 3613,5 kHz från kl 08.30
Tidigare på morgon kan det finns en grupp på 3650,5 USB som kör från kl 0700
3658 kHz är en ring, gruppkontakt som kör morgon minns inte tiderna.
Fota hör man fler norrmän än Svenskar , åtminstone här i värmland.
Framåt förmiddagen brukar det var ett gäng östdanskar, (skåningar) på 7070 kHz LSB. de kan ibland hålla på rätt länge.
På kvällen 5346 kHz USB finns en rätt pålitlig grupp Norrmän.
5375 kHz USB har vi den norska ishavsringen, tid: kväll....
Norrmännen har större frekvensområde än vi i Sverige.

Sen har vi förstås Huddinge sändareamatörer som är igång Fredag kväll från kl 20.00 på 3762 kHz LSB.
De kan hålla på i två timmar varje Fredag kväll. Mycket trevligt att lyssna på!
Svenska radioamatörer från så gott som hela landet brukar höras bra vid det tillfället. Hör du inget på den frekvensen, får du nog endera tvätta örat eller förbättra antenn eller mottagare....

Med lång antenn kan man prova att lyssna på 1945 1950 kHz LSB, eller 1936 kHz LSB kl 2200 med SM3 or.

Med en långtråd på en såpass enkel mottagare som ATS 818 finns risk för störningar och brus, den är lite bred och ostabil. Kan även bli överstyrd av för lång antenn.
Så man får trixa lite.
Att inse och lära sig höra vad som är lokala störningar eller ej är en sak man erfar efter långt tid.

Men som sagt det är låg aktivitet numer.
Kanske sviktande intressen, många är utstörda av modern elektronik i grannskapet.
Andra har problem att få upp antenner.
Andra tycker att aktiviteten är så låg att det inte tjänar något till att försöka ens....

för att prova din radio kan du lyssna på någon rundradiostation.
Prova på kvällen 3975 kHz Shortvave Radio som spelar musik på AM.
Samma stn på 6160 kHz AM.
En starkt en på 5970 kHz Radio Two 0 eight spelar musik hörs kanon.

Sen har vi det där med Morse telegrafi, dvs det som ofta kallas CW, men CW betyder motsatsen till gnistsändare, Continius Wave, alla sänder numera med CW-sändare oavsett trafiksätt.

Roysan SM4FPD
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Börjar med att tacka för ditt utdömande svar. Om vi vänder på det, vad krävs det för att även sända och prata. Räcker det med dom 25W som instegscertifikatet medger. Och hur stor antenn krävs det och vilken räckvidd kan man räkna med.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Marta skrev: 16 september 2024, 08:54:17Ur beredskapssynpunkt är allt digitalt pest. Slukar ström, är komplext och ömtåligt.
Stämmer det verkligen idag? Tänker på den stora datakapcitet t.ex. en smartphone har, och att ifall man endast använder den kapaciteten för att avkoda signaler som tas emot med smalbandig radio så blir det sannolikt rätt låg processorlast, och därmed får man rätt låg standbyström. Tänker att t.ex. PSK31 (eller vad det kallas?) gick ju lätt att hantera med de datorer som folk i allmänhet hade för 20 år sen, så det borde bara ta enstaka procent CPU-kapacitet hos en smartphone.

Visst, i princip kan man ta emot AM helt utan batteri, med didodetektor typ kristallradio osv, men ovan nämnda kan man driva med en rätt liten solpanel.

Men framförallt så får man väl med mycket mycket mer information per tidsenhet och per använd energimängd vid sändning med moderna digitala standarder än med analog sändning?

Digitala standarder som kan köras genom att hörlur+mikrofonanslutning på en smartphone kopplas till hörlur/högtalar+mikrofonanslutning på en vanlig "analog" transceiver kan väl anses ha hög beredskap, förutsatt att folk faktiskt laddat ner appen. Det gäller väl i princip att tvinga familjemedlemmar, vänner och liknande att ha en sån app nedladdad, eller ett sätt att kunna installera den från t.ex. USB-sticka eller liknande.

Också apropå beredskap så är nog en enkel solcellsdriven powerbank en väldigt bra beredskapsgrej, typ stark nog att hålla igång en vanlig (rund)radiomottagare och liknande. (Man ska väl dock prova var auto-avstängning-gräns går på ens powerbank. Risken är väl att en FM-radio avsedd för 4,5V eller 6V driven med 5V USB drar så lite ström vid låg volym att powerbanken slår av ideligen. Gissar dock att typ skivspelare, bandspelare och liknande för dessa spänningar drar ström nog att powerbanken inte slår av. Sånt är väl inte så viktigt för akut beredskap, men att kunna lyssna på musik har nog en väldigt positiv inverkan på psyket i en svår situation, och att jag nämner USB beror på att jag redan gjort ful-adapter för att driva t.ex. min Sony DC-D5 från 5V från USB (den ska egentligen ha 6V eller fyra 1,5V engångsbatterier) (hade min varit i toppskick eller hade jag varit motiverad att fixa upp min så hade jag nog kostat på en "exaktare" 6V-nätdel, men eftersom min hade parkerats i annat än stop-läge i många år av nån tidigare ägare så har den en ojämnhet i ett mellanhjul vilket ger ett dunkande ljud när den körs. Inte markant hörbart som svaj i ljudet oväntat nog, men garanterat dåligt att använda den i nuvarande skick. Hur som helst så gav detta mig svepskäl att skryta med att jag hittat en TC-D5 för en låg summa på loppis för några år sen ;) )
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

För att svara på thomas funderingar om 25 W räcker, och vad som krävs för att prata.
För det första störningar från modern elektronik är nog det allra störst gisslet idag.
Amatörbanden omfattar så stort frekvensområde så vi måst inse att vägutbredningen varierar väldigt mycket, och därmed vad som krävs och vad som behövs för att få någon form av radiokontakt.
Kortvåg VHF UHF mikrovåg...
Solen solfläckar sporadiska vågutbredningsfenoemen. allt ingår i kraven på kunskap och erfarenhet av att åstadkomma radiokontakter.

Låt oss börja med 3,5 - 3,8 MHz bandet, det som på tiden då radions skala vara graderad i meter kallades för 80 meter.
Enkelt och kräver ringa effekt, men en lång antenn
2 x 20 meter lång dipol på 8 - 15 meters höjd. är vad man kan börja med.
5 W räcker för många radiokontakter,
100 W är närmast ens tandrad då nästan alla radiostationer som man kunnat köpa e sista 50 åren har 100 W ut.
25 W är bara 6 dB lägre, dvs i dB räknat en liten skillnad. Därför är det förvånande att myndigheten sätter en sån gräns, ingen eller väldigt få lär höra skillnad på 6 dB....
Men störningar återigen, ingen hör ju något numera så ofta används 1 kW där 25 W förr hade varit utmärkt.

7 MHz dvs 42 meter, som kallas 40 meter, (konstigt va?) jag föreslog att lyssna på 7070 kHz. Ett frekvensområde som funkar väldigt bra , antennen blir 2 x 10 meter lång.
Här finns stationer i hela EU som går att prata med och samma här 25 W räcker väl, ingen hör skillnad på 100 W....

Dessutom kommer de flesta att inte bry sig om att ställa ner till 25 W......

Alla kortvågsfrekvenser kommer att förändras kraftig under ett dygn, så inget är stabilt.

145 MHz (2 meter) är ett perfekt frekvensområdåde för kortkommunikation med bra ljud bekväm passning etc.
Det körs vad man kallar "seriös" 144 MHz, dvs med SSB och Morse. Krävs stora antenner typ 15 elelement Yagi och antennrotor.
En del av hobbyn som verkligen blomstrade för en 40 år sen.

Mikrovåg ja något för de som verkligen vill bygga och EXPERIMENTERA.

Ja var skall man börja?

14 MHz kanske, 2 x 5 meter lång dipol, Europa ligger för dörren, lätt, men som jag tycker lider av oaktivitet och mest folk som tävlar i att få så många kontakter som möjligt.
Inte kul att någon säger ens anropsignal sen 599 och hej då, nästa??
Förr då det var bättre och roligare, kunde man få vänner för livet efter en lång och trevlig pratstund med en annan radioamatör.
Träna språk, höra hur man hade det i Shefield exvis, väder, vem man var namn, vilka grejer man körde med etc.
På 14 MHz kan man prata med svenskar utomlands, men de börjar bli få numera.

titta på möjligheter för en "riktig" antenn vd får du plats med, kan då bestämma vilken frekvens man skall börja med.
Undersök störningsförhållandena , kan var så att det är döfött att ens tänka på hobbyn....

Och nog krävs det tålamod, läranade, och ett stort intresse för att idag börja med hobbyn.

Prepping med radio är kanske något för en annan tråd...... låter lite fjärran..

SM4FPD Roysan
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Bjaellerud skrev: 16 september 2024, 17:20:18 Du har nästan rätt thomas, det är liten trafik på kortvåg numera.

Sen har vi det där med Morse telegrafi, dvs det som ofta kallas CW, men CW betyder motsatsen till gnistsändare, Continius Wave, alla sänder numera med CW-sändare oavsett trafiksätt.

Roysan SM4FPD
CW refererar väl till att vi inte modulerar bärvågen med varierande toner. När vi modulerar med andra modulationstyper ändras tonen hela tiden för att få fram meddelandet. Medan CW har samma ton hela tiden, fast vi gör avbrott i bärvågen.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

MiaM skrev: 14 september 2024, 10:18:50 En antagligen omöjlig utopi som skulle blåsa mycket liv i amatörradio vore någon möjlighet att kombinera elektronikhobbyn med att sända musik.
Vad tycker Du det borde gälla för effektbegränsning för sådana sändningar ? Skall myndigheterna tilldela utövaren en viss frekvens ?
Det måste finnas mycket plats på kortvåg, efter alla kommersiella kortvågssändare som har lagts ned i Europa.
Därför borde nya frekvensband på kortvåg inrättas.
När det gäller att sända musik, vem kontrollerar att de som sänder betalar in STIM-pengar eller skall de som sänder själv framföra musiken ?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

CW betyder egentligen bara en kontinuerlig, ren radiosignal. Motsatssen är de dämpade svängningarna från en gnistsändare som breder ut sig med massor av övertoner.

Båda dessa kan moduleras med t.ex morsetelegrafi, men för att överföra tal är det nödvändigt att utgå från en ren signal. Den ena är en ren ton, den andra är buller.

Benämningen CW för telegrafi är en historisk kvarleva från tiden då det behövdes ett uttryck för att benämna signalen från en rörsändare.
Användarvisningsbild
kode

Inlägg av kode »

Jag vet nog inte om det är svårigheten i att ta certet som är det största hindret för amatörradions överlevnad i dagsläget, men om ett instegscert nu får fler intresserade är det ju inte dåligt i alla fall, på den tid jag hade tid att vara med i radioklubb för några år sedan så var jag nog yngst deltagande på varje möte, och de flesta var nog 20 år äldre än mig. Man saknade ju ändå att ha några jämnåriga i (då) 30-årsåldern att prata med också...

Jag antar att det är elsäkerhetsfrågorna som mer eller mindre slopas? Det är väl förstås många som ändå aldrig skulle röra de delarna redan idag, förstås, men kanske lite trist att inskränka så mycket på effekt. Nåja.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Först av allt, MUSIKSÄNDNING HAR INTE ETT DUGG MED AMATÖRRADIO ATT GÖRA!

Dessutom INGEN individ "äger" en frekvens på amatörbanden. De är frekvensområden upplåtna för amatörtrafik. En sändning börjar med att lyssna, sedan fråga om frekvensen är upptagen. Sedan har man frekvensen till låns en stund.

Det kommersiella utnyttjandet av kortvåg har minskat betydligt och därmed har ITU (internationella teleunionen) kunnat gå mrd på att tilldela mer frekvensutrymme. Det är faktiskt ganska mycket som är amatörband.

Angående instegscertets effektgräns så anser jag definitivt att den skall sättas till mins 100W, eller 200W som gäller i övrigt utan högeffekttillstånd, normalt 1kW. En meningslös regel som inbjuder till alla att strunta i leder lätt til minskad respekt för de regler som verkligen är av betydelse.

Elsäkerhetsfrågorna är de allra viktigaste. Det krävs NOLL fel på denna del av provet för godkänt. Kan aldrig tro de gör något så dumt som att göra avkall på dessa.
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Och de som gillar att sända musik, så kallas de för pirater, och det förekommer en del sådana.
Men man måste veta var och hur man skall lyssna.
Exvis på 6,2 - 6,3 MHz AM, lördag kväll.
Som dan nämnts har musiksändning inget med amatörradio att göra.

Förr fanns det folk som lyssnade på kortvåg ja även VHF och de kallades DX:are.
En DX.:are tyckte det var spännande att höra exvis en sydamerikansk rundradiostation och skriva en lyssnarrapoort, i utbyte kunde man få ett. QSL kort, dvs en kvittering på att man hade hört rätt.
Lyssnade kan även omfatta proffesionell kommunikationsradio på kortvåg exvis flyget som har en viss kommunikation på längre avstånd med SSB telefoni.
DX:are kunde även lyssna på radioamatörer.

Roysan
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Marta skrev: 17 september 2024, 11:28:08 Elsäkerhetsfrågorna är de allra viktigaste. Det krävs NOLL fel på denna del av provet för godkänt. Kan aldrig tro de gör något så dumt som att göra avkall på dessa.
Dessutom är det i mitt tycke ganska enkla frågor i den delen, med enkla menar jag att kan man inte svara på de frågorna bör man inte syssla med nätspänning.
Skriv svar