Whirlpool frys för varm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MiaM

Re: Whirlpool frys för varm

Inlägg av MiaM »

Nu avfrostas den helt enkelt genom att kompressorn pausar 30 eller 45 minuter, och kör 15 minuter. Den usla konstruktionen som värmer upp bakre utsidan läcker säkert tillräckligt värme för att avfrosta, och så lär väl köldmedlet kanske självcirkulera. Tror iofs att jag fått avfrosta manuellt några gånger, men då bara rännan som kondensen ska rinna ner i, inte själva kylelementet (eller vad man kallar det), och eftersom denna ränna är av ren plast så är det ju bara att bryta bort isen :)

Ska tillägga att det är en extrakyl som bara används vid tillfällen då mycket mat behöver lagras, och det är säkert ett år eller mer sen jag hade igång den sist.
Juz90

Inlägg av Juz90 »

Jag hade en frys som inte blev så kall men då hade fläkten slutat fungera/fastnat, den kunde inte flytta runt kylan.

Bytte fläkt så blev den bra sedan.
lineslim

Inlägg av lineslim »

Ber om ursäkt för att jag inte återkommit i tråden. Jag lämnade frysen till återvinning då den troligtvis hade låg köldmedienivå. Jag behöll dock termostaten och monterade den i kylskåpet istället. Som väntat blev det minusgrader i skåpet då :-) men det visar väl iallafall att kylens termostat var trasig. På min-inställning blir det typ +1 till +2 grader. Man kan ju göra det enkelt för sig och beställa en kyltermostat, men roligare vore om man kunde justera frystermostaten så att den ger en lämplig kylskåpstemperatur. Det finns två justerskruvar (temperatur för till/frånslag av kompressor kanske?). Eller är det en alltför crazy ide?
IMG_20240922_161903149_HDR.jpg
Edit: kanske inte en så dum ide ändå. Lite googling ger att den ena skruven (den som går trögast att vrida) bör vara temperaturområdet (kyl/frys) där medurs vridning bör öka temperaturen. Den andra är vad jag förstår hur stor temperaturskillnad ska vara mellan till/från av kompressorn. Frågan är om justering av temperaturområde med automatik också kräver justering av temperaturskillnaden?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM

Inlägg av MiaM »

kan du placera termostatens givare så att den kyls ner mer? :)
ghu

Inlägg av ghu »

Är det ett gammalt kylskåp med automatisk avfrostning?

Termostater till dessa fungerar inte som de flesta tror.

Termostatens känselkropp är placerad på förångaren (kylplattan) och mäter dess temperatur, inte temperaturen i kylskåpets luft.
Termostaten slår alltid till kompressorn vid ca +3 grader på förångaren oberoende av termostatens inställning.
Termostaten slår av kompressorn vid ca -10 till -25 grader på förångaren beroende på termostatens inställning.
MiaM

Inlägg av MiaM »

Intressant info, bra att veta!

Bonus: Finns det olika varianter av termostat även för frys?
lineslim

Inlägg av lineslim »

Den saknar frysfack och enligt manualen ska den då vara självavfrostande (https://www.bruksanvisni.ng/whirlpool/a ... isning?p=4). Kapillären går via en kanal i väggen till förångaren som är monterad i bakväggen som jag förstår det.
Hur kan temperaturen styras om kompressorn slår av/till oberoende av termostaten? Menar du att det inte skulle ha någon effekt att justera termostatens skruv för temperaturintervall?
IMG_20240908_114735456_HDR.jpg
ghu

Inlägg av ghu »

Nu missuppfattade du vad jag skrev.
Kompressorn startar då förångaren är ca 3 grader oberoende av vad termostaten är inställd på.
Däremot stannar kompressorn då förångaren är ca -10 till -25 grader. Vilken temperatur kompressorn stannar vid beror på hur termostaten är inställd. Är termostaten inställd på max kyla så stannar kompressorn då förångaren är ca -25 grader. Om termostaten är inställd på min kyla så stannar kompressorn då förångaren är ca -10 grader.

Att kompressorn startar vid ca 3 grader på förångaren oberoende av termostatens inställning är för att säkerställa att all frost smält på förångaren.

Nedan finns en bild för Danfoss servicetermostat nr3 som är en standardtermostat för kylskåp med automatisk avfrostning.
Finns att köpa t ex här: https://www.reservex.se/artiklar.asp?id ... gK_mfD_BwE

Bild
lineslim

Inlägg av lineslim »

Jag ser nu att jag läste ditt svar slarvigt. Det som förbryllar mig är att både termostaten från kylen och den från frysen har identisk märkning (bilder), vilket i kombination med vad jag lyckades googla fram ledde mig till att tro att man borde kunna justera frystermostaten så att den fungerar i kylen.Men det kanske trots allt är bättre att köpa en ny som den du länkade till.
IMG_20240908_114107882_HDR.jpg
IMG_20240908_120933314_HDR.jpg
ghu

Inlägg av ghu »

Den märkning man ser på dina bilder talar bara om vilken ström och spänning kontakterna tål samt vilka lagkrav mm som komponenten uppfyller.
Termostaternas temperaturområde mm bestäms av dess produktnummer som förmodligen finns på någon annan sida av termostaterna.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om du inte vill byta termostat kan du ju alltid bygga ett frysfack :D
ghu

Inlägg av ghu »

Edit: Har tagit bort mitt inlägg eftersom produktnummer på termostaterna syns i bilder på sidan 1
Skriv svar