Tecno ska leka med PNP
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Tecno ska leka med PNP
Så nu börjar bitarna falla på plats, saknade sista biten kom idag = kompressor till feed pinnen.
Här lilla kompressorn på 4bar
Här lilla kompressorn på 4bar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Tecno ska leka med PNP
Från en okunnig.
Var menas med PNP i den här tråden?
Först när jag såg trådrubriken tänkte jag att eftersom det är Elektronikforumet så är det nog PNP-transistorer.
När jag såg bilderna förstod jag att det var något annat.
Då testade jag Google. Det här var dom första träffarna.
Inget som kändes rätt - Jag letade vidare på Wikipedia.
Inte heller här hittade jag något som såg ut att passa.
Är det någon som har lust att berätta vad tråden handlar om?
/Pi
Var menas med PNP i den här tråden?
Först när jag såg trådrubriken tänkte jag att eftersom det är Elektronikforumet så är det nog PNP-transistorer.
När jag såg bilderna förstod jag att det var något annat.
Då testade jag Google. Det här var dom första träffarna.
Portable North Pole - En app. Wikipedia (Se detaljer nedan). The provincial nominee program (PNP) - Ett kanadensiskt immigrationsprogram. Polyneuropati (PNP). Microsoft 365 & Power Platform - ? Philippine National Police: PNP Förklaring av NPN respektive PNP-utgångar - Jag tror att det handlar om transistorer |
Science and technology[edit] Purine nucleoside phosphorylase, an enzyme 4-Nitrophenol or p-nitrophenol PNP transistor Theoretical computer science P versus NP problem Computing Plug and play, not requiring configuration Legacy Plug and Play or Legacy PnP Perspective-n-Point in computer vision Organizations New Progressive Party (Puerto Rico) Partido Nashonal di Pueblo, a Curaçaoan political party National Patriots' Party, a Burkinabé political party National Popular Party (Romania) Parti national populaire, a 1970s political party in Quebec, Canada People's New Party, Japan Peoples National Party (disambiguation) Peruvian National Police Policía Nacional del Perú) Peruvian Nationalist Party Philippine National Police Princess Naoko Planning, Naoko Takeuchi's studio Progressive National Party (disambiguation) Princeton Newport Partners, a hedge fund Other uses Party and play (PnP), sex with drug use See also P&P (disambiguation) Universal Plug and Play (UPnP), networking protocols |
Är det någon som har lust att berätta vad tråden handlar om?
/Pi
-
- EF Sponsor
Trodde först det var en falsmaskin för att vika papper. Men fick inte ihop det med plockhuvudet. Men tänkte att hur som någon sorts pappersmatare måste det vara. Ja där ser man vad fel det kan bli om man inte är initierad i kretskortsmontering
Tack för alla klargöranden!
Kanske har jag hört Pick-n'-place någon gång tidigare, men bara inte lagt det på minnet?
Videon, som tecno länkade till, var tydlig och informativ.
Nu väcks min nyfikenhet.
– Är det tänkt för tillverkning av enstaka kretskort, eller större serier?
Jag gissar att en stor fördelen med en sådan här maskin är att när den väl är programmerad och man har alla komponenter på rullar, så kan man tilverka kretskort "på löpande band"?
/Pi
Kanske har jag hört Pick-n'-place någon gång tidigare, men bara inte lagt det på minnet?
Videon, som tecno länkade till, var tydlig och informativ.
Nu väcks min nyfikenhet.
– Är det tänkt för tillverkning av enstaka kretskort, eller större serier?
Jag gissar att en stor fördelen med en sådan här maskin är att när den väl är programmerad och man har alla komponenter på rullar, så kan man tilverka kretskort "på löpande band"?
/Pi
- tecno
- Kontakt:
Det har runnit en hel del vatten under broarna sen sist
Har letat efter sätt att bygga om maskinen för att köra med OpenPnP men tyvärr inget gott resultat.
Så nu ska det in ett nytt styrkort från DUET3D modell 6XD som inte har inbyggda drivare, passar bra att använda de inbyggda. Så slakten har börjat Demonterat kontroller/display kort
Har letat efter sätt att bygga om maskinen för att köra med OpenPnP men tyvärr inget gott resultat.
Så nu ska det in ett nytt styrkort från DUET3D modell 6XD som inte har inbyggda drivare, passar bra att använda de inbyggda. Så slakten har börjat Demonterat kontroller/display kort
- tecno
- Kontakt:
Liten uppdatering
- tecno
- Kontakt:
Ah, Andax här på forumet har en likadan, han (och mycket lite jag) har jobbat med en ny firmware till befintligt kort som fungerar med OpenPNP. Hans firmware kör motorerna mycket mjukare (jerk-limit?).
Han har fått byta kamerorna mot två nya digitala. OpenPNP hade nog problem med att styra den analoga växlingen av de befintliga kamerorna.
Men firmware och openPNP börjar fungera fint ihop nu. Tanken är att cadda upp ett basplattesystem och hållarsystem för att kunna placera komponentremsor på själva pnp-ytan.
MVH: Mikael
Han har fått byta kamerorna mot två nya digitala. OpenPNP hade nog problem med att styra den analoga växlingen av de befintliga kamerorna.
Men firmware och openPNP börjar fungera fint ihop nu. Tanken är att cadda upp ett basplattesystem och hållarsystem för att kunna placera komponentremsor på själva pnp-ytan.
MVH: Mikael
- tecno
- Kontakt:
Liten uppdatering. Fått ordning på 6XD / 7i display och den i maskinen inbyggda SD kortläsaren.
- tecno
- Kontakt:
- tecno
- Kontakt:
Så sakteliga, nu gäller editering av config och kontaktering av I/O