Laga datorbox till Ford F-150 Lightning
Re: Laga datorbox till Ford F-150 Lightning
Boxen är nog inte "bara" till motorn.
Man kan ju inte låta bli att undra hur dom har kommit fram till att det är fel på databoxen.
Man kan ju inte låta bli att undra hur dom har kommit fram till att det är fel på databoxen.
Re: Laga datorbox till Ford F-150 Lightning
Vi snackar inte elbil.
Det ska tydligen vara åtta olika "boxar" i en, och tre av dessa verkar inte snacka.
Kan ta lite bilder imorgon.
Det ska tydligen vara åtta olika "boxar" i en, och tre av dessa verkar inte snacka.
Kan ta lite bilder imorgon.
Re: Laga datorbox till Ford F-150 Lightning
Ja, ribit är siten, kan stämma att användarnamnet här är bos. Bos och b:et i ribit är del av efternamnet.
Men bra, då vet vi att det INTE är en elbil utan en drygt 20 år gammal bil. Då ska det åtminstone inte vara några problem varken att hitta dokumentation över bilen i t.ex. Alldata, och heller inga problem att prata via OBD2/EOBD.
Semi-sidospår: Om felet är specifikt till motorstyrningen (i en kombinerad box där övriga funktioner fungerar bra nog) så är en worst-case-lösning att ersätta med eftermarkadsgrejer. Dels finns lösningar från MSD och liknande, och dels finns lite mer DIY-lösningar i form av Megaaquirt, VEMS osv som går att använda med i princip vilken förbränningsmotor som helst (eller kanske vilken ottomotor = "bensinmotor" som helst). Jag skulle inte föreslagit detta i ett generellt fall, men med de galet höga pris som nämnts i tråden och också att det är ett 20 år gammalt fordon så kan detta nog vara ett alternativ. Gissar att ifall man väljer MSD eller liknande så ökar nog fordonets värde jämförbart med investeringen, medan om man går på VEMS/Megasquirt så kanske värdet inte ökar på samma sätt. Eventuellt.
Har ni kollat med t.ex. Flagship1? De lär sälja renoverade styrboxar och kanske även renoverar dem på begäran av kunder. De har väl inte världsbäst rykte tror jag, minns att PIne Hollow Auto Diagnostics har haft problem med boxar från dem genom tiderna, men tror att de blivit bättre och att de siktar på att bli bra. Minns faktiskt inte detaljerna.
Också: Kolla med bilskrotar i Nederländerna. De har något märkligt frihandelavtal med USA som är utanför EU-USA-avtalen, som gör att i just Nederländerna importeras det fler USA-bilar än i andra EU-länder. Å andra sidan lär Sverige vara cirka största kunden av dessa bilar när de säljs begagnade, så liknande bilar från 2003 har säkert redan hamnat i Sverige. Men det hamnar säkert några på skrotar i Nederländerna, så det kan vara värt att specifikt kolla där. Vet inte om de har nån motsvarighet till bildelsbasen här i Sverige.
Men bra, då vet vi att det INTE är en elbil utan en drygt 20 år gammal bil. Då ska det åtminstone inte vara några problem varken att hitta dokumentation över bilen i t.ex. Alldata, och heller inga problem att prata via OBD2/EOBD.
Semi-sidospår: Om felet är specifikt till motorstyrningen (i en kombinerad box där övriga funktioner fungerar bra nog) så är en worst-case-lösning att ersätta med eftermarkadsgrejer. Dels finns lösningar från MSD och liknande, och dels finns lite mer DIY-lösningar i form av Megaaquirt, VEMS osv som går att använda med i princip vilken förbränningsmotor som helst (eller kanske vilken ottomotor = "bensinmotor" som helst). Jag skulle inte föreslagit detta i ett generellt fall, men med de galet höga pris som nämnts i tråden och också att det är ett 20 år gammalt fordon så kan detta nog vara ett alternativ. Gissar att ifall man väljer MSD eller liknande så ökar nog fordonets värde jämförbart med investeringen, medan om man går på VEMS/Megasquirt så kanske värdet inte ökar på samma sätt. Eventuellt.
Har ni kollat med t.ex. Flagship1? De lär sälja renoverade styrboxar och kanske även renoverar dem på begäran av kunder. De har väl inte världsbäst rykte tror jag, minns att PIne Hollow Auto Diagnostics har haft problem med boxar från dem genom tiderna, men tror att de blivit bättre och att de siktar på att bli bra. Minns faktiskt inte detaljerna.
Också: Kolla med bilskrotar i Nederländerna. De har något märkligt frihandelavtal med USA som är utanför EU-USA-avtalen, som gör att i just Nederländerna importeras det fler USA-bilar än i andra EU-länder. Å andra sidan lär Sverige vara cirka största kunden av dessa bilar när de säljs begagnade, så liknande bilar från 2003 har säkert redan hamnat i Sverige. Men det hamnar säkert några på skrotar i Nederländerna, så det kan vara värt att specifikt kolla där. Vet inte om de har nån motsvarighet till bildelsbasen här i Sverige.
Re: Laga datorbox till Ford F-150 Lightning
Utlovade bilder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Laga datorbox till Ford F-150 Lightning
Kanske synvilla men övre bilden. Trissan, andra från höger uppe till höger ser ut som det är ett hål i ?
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11505
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Laga datorbox till Ford F-150 Lightning
Sannolikt synvilla. Ser ut som att kortet är täckt med skyddslack, och att "hålet" är en liten skada i lacken bara. Kanske någon som varit där och petat eller något..
Re: Laga datorbox till Ford F-150 Lightning
Kan du lägga in en bild på utsidan av boxen så man ser kontakten och alla etiketter?
Detta är väldigt vanliga motorer, det finns tusentals renoverade boxar, färdigprogrammerade att köpa bara plugga in för ca $250
Detta är väldigt vanliga motorer, det finns tusentals renoverade boxar, färdigprogrammerade att köpa bara plugga in för ca $250
Re: Laga datorbox till Ford F-150 Lightning
Vad är felsymtomen och varför misstänker man ECU:n?
Diagnose Dan verkar vara en jäkla klippa på fixa bilar med mystiska problem synd bara att han håller till i Nederländerna.
Men han kan säkert vara till hjälp över distans.
https://www.diagnosedan.com/
Men man kan lära sig mycket genom att titta på hans youtube kanal https://www.youtube.com/@Diagnosedan
Är 3 av dessa på samma CAN-bus och är det något som sänker den slingan?Det ska tydligen vara åtta olika "boxar" i en, och tre av dessa verkar inte snacka.
Diagnose Dan verkar vara en jäkla klippa på fixa bilar med mystiska problem synd bara att han håller till i Nederländerna.
Men han kan säkert vara till hjälp över distans.
https://www.diagnosedan.com/
Men man kan lära sig mycket genom att titta på hans youtube kanal https://www.youtube.com/@Diagnosedan
Re: Laga datorbox till Ford F-150 Lightning
Var inte problemet attd et var en integrerad box som förutom motorn styr andra saker ? ..Därav att man behövde en från en bil av nästan samma årsmodell, då hjälper det ju inte om det finns boxar från andra bilar med samma motor.
Re: Laga datorbox till Ford F-150 Lightning
På bilderna ser det ut att vara motorstyrenheten, iså fall styr den bara motorn och eventuellt automatlådan.
De renoverade boxar man kan köpa är redan nollställda, så när man pluggar in dem lär de sig koden från nyckeln och det går att starta direkt.
Finns också många som renoverar dessa eftersom de är så vanliga, då får man skicka dem en utskrift på felkoderna som visas i bilen så de vet var de ska börja diagnostisera, ofta har de en databas "vid felkod 99 byt C1, R7 och Q5".
Som sagt lägg in bilder på etiketten så går det hitta en motsvarande.
De renoverade boxar man kan köpa är redan nollställda, så när man pluggar in dem lär de sig koden från nyckeln och det går att starta direkt.
Finns också många som renoverar dessa eftersom de är så vanliga, då får man skicka dem en utskrift på felkoderna som visas i bilen så de vet var de ska börja diagnostisera, ofta har de en databas "vid felkod 99 byt C1, R7 och Q5".
Som sagt lägg in bilder på etiketten så går det hitta en motsvarande.
Re: Laga datorbox till Ford F-150 Lightning
mrfrenzy kanske vet hur de funkar just i detta fall.
Jag kan bara svara på hur de oftast funkar på BMW, då är motorstyrningen ihop gift med en till modul i bilen så byte utav enbart motorstyrningen (DME) går inte att göra utan en del meck.
Enklast i såna fall är att man byter båda modulerna plus nycklar som ett paket. Men sen så kvarstår problemet med chassi-nr , mil osv som finns i båda boxarna.
Jag kan bara svara på hur de oftast funkar på BMW, då är motorstyrningen ihop gift med en till modul i bilen så byte utav enbart motorstyrningen (DME) går inte att göra utan en del meck.
Enklast i såna fall är att man byter båda modulerna plus nycklar som ett paket. Men sen så kvarstår problemet med chassi-nr , mil osv som finns i båda boxarna.
Re: Laga datorbox till Ford F-150 Lightning
Amerikanska bilar har mycket simplare stöldskydd än Europeiska, delvis pga att i USA är de mer benägna att återvinna elektronik inte som här att man ska tvingas köpa varje modul ny och allt som sitter i en skrotad bil ska kasseras.
På dessa gamla Ford verkar det räcka att programmera om nycklarna med en blåtandsadapter så ska bilen starta, sen om den motorn/bilen man köpte den begagnade ifrån inte var identisk kan man behöva ändra lite inställningar för det ska bli perfekt.
Det finns också de som säljer vad de kallar "förprogrammerade" där de gamla nycklarna redan är raderade och det ska vara plug and play.
På dessa gamla Ford verkar det räcka att programmera om nycklarna med en blåtandsadapter så ska bilen starta, sen om den motorn/bilen man köpte den begagnade ifrån inte var identisk kan man behöva ändra lite inställningar för det ska bli perfekt.
Det finns också de som säljer vad de kallar "förprogrammerade" där de gamla nycklarna redan är raderade och det ska vara plug and play.
Re: Laga datorbox till Ford F-150 Lightning
Det här är en högst relevant fråga faktiskt.
Det vart lite "rabbit hole" för mig och det verkar vara rätt mycket som kan gå fel utanför ECU när man kollar folk som har problem (och lösningarna).
Även Gory's fundering är givetvis relevant.
Vad är felsymtomen