Första tanken är ju ett 12 V tidrelä, men googlar jag verkar de orimligt dyra...
Näst enklaste är väl ett vanligt relä och en mikrogapbrytare som bryter när låset har öppnats. Den lösningen kräver ju dock att man inte trycker för kort tid på knappen utan håller inne tills det är öppnat.
En knapp som ger momentan effekt?
Re: En knapp som ger momentan effekt?
Ett annat sätt att ordna en lång puls är att
använda en klockad SR-vippa där man startar
med S-ingången och återkopplar Q-utgången via en räknare (också klockad)
till R-ingången. Q-utgången går hög vid S och låg igen när
räknaren uppnått max (avkodad med logik) och påverkar R.
Antar att du har kollat på bildelsbasen.se och laga.se efter en beganad men nämer det än då.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Så låsservot måste först få en puls för att öppna, och sen måste det få en puls med omvänd polaritet för att släppa igen.
Ingen av gångerna får spänningen ligga kvar mycket längre än att låset hinner ändra läge?
Det hade du ju inte kunnat lösa med endast en knapp.
Ingen av gångerna får spänningen ligga kvar mycket längre än att låset hinner ändra läge?
Det hade du ju inte kunnat lösa med endast en knapp.
Typ en halv sekund eller en sekund. Det skulle gå enklast att lösa med en s.k. "rocker switch" om man ville undvika allt krångel, då måste man manuellt återställa låset varje gång man öppnar samt man måste själv se till att man bara trycker ner knappen momentant.
Jag har sökt delen i Finland, har sökt den utomlands, men har redan köpt fel del en gång. Vill inte prova igen. Det är mycket svårare att hitta delar åt en 2007 yaris än en Saab 900.
Jag har själv tänkt nån sorts tidrelä borde vara vad jag vill ha, växlandet av polariteten bör man kunna åstadkomma med växlande relä. Har inte riktigt tid att kolla så noga men tänker kanske det finns nån sorts modul på ebay man kunde köpa från kina som man kunde knåppla ihop nånting från, utan att behöva hålla med egna IC, kort och sånt. Ska forska i det sen.
Jag har sökt delen i Finland, har sökt den utomlands, men har redan köpt fel del en gång. Vill inte prova igen. Det är mycket svårare att hitta delar åt en 2007 yaris än en Saab 900.
Jag har själv tänkt nån sorts tidrelä borde vara vad jag vill ha, växlandet av polariteten bör man kunna åstadkomma med växlande relä. Har inte riktigt tid att kolla så noga men tänker kanske det finns nån sorts modul på ebay man kunde köpa från kina som man kunde knåppla ihop nånting från, utan att behöva hålla med egna IC, kort och sånt. Ska forska i det sen.
Detta är faktiskt en rätt vettig idé.4kTRB skrev: ↑7 september 2024, 10:21:55 Ett annat sätt att ordna en lång puls är att
En 4060 14-bit räknare med inbyggt jox för att ansluta kristall direkt, och en enkel 40xx/74xx fyrdubbel grind som kombinerar utsignalerna kan göra så att motorn drivs åt ena hållet en viss tid, pausar en viss tid, och sen driver motorn åt andra hållet en viss tid, och sen bryter strömmen till hela kretsen (till man trycker på knappen igen).
Smaksak om man gör såhär eller t.ex. en 556 eller diskreta transistorer.
==========================
DennisCA:
Vilken nivå på bygga/skapa elektronik själv skulle du säga att du är på? D.v.s. vill du ha förslag med färdig kretskortslayout och komponentlista att beställa tillverkat från Kina eller att löda på labbkort, eller räcker det med förslag på kretsar att utgå ifrån och lägga till / ändra själv?