Behöver lite hjälp - Flipper optokort
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Behöver lite hjälp - Flipper optokort
Jag gissar att han vill ha ett litet kort som enkelt klickas in mellan kortet ovan och den andra kontakten, utan att behöva modifiera något.
Detta minikort sänker lätt den höga strömmen till lysdioderna samt en signalbuffert. Behövs endast några motstånd och en dubbel komparator.
Detta minikort sänker lätt den höga strömmen till lysdioderna samt en signalbuffert. Behövs endast några motstånd och en dubbel komparator.
Tror TS är ute efter att slippa byta hela kortet utan kunna lösa problemet utan demontering genom att klicka i ett anpassningskort i kontaktstycket och flytta kabeln till anpassningskortet
Jo, det framgick. Personligen tror jag inte det är "rätt" lösning, som sagt, är gafflarna skitiga gör rent dom, är den slut byt dom.
Men för all del här kommer ett första förslag:
Lite osäker på om man behöver sätta en diod i serie med pullup-motståndet på fotodiodsidan, likt originalkortet - jag tror knappast det.
Motståndsvärden kan behöva labbas med.
Om inte lokal indikering via LED är önsvärt/nödvändigt kan R3,R4 och de båda LED'arna tas bort.
Men för all del här kommer ett första förslag:
Lite osäker på om man behöver sätta en diod i serie med pullup-motståndet på fotodiodsidan, likt originalkortet - jag tror knappast det.
Motståndsvärden kan behöva labbas med.
Om inte lokal indikering via LED är önsvärt/nödvändigt kan R3,R4 och de båda LED'arna tas bort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag skulle nog vilja ha ett motstånd i serie med 12V till läsgaffelkortet. Som det är nu eldas lysdioderna i gafflarna på med mer än 20mA.
Bra idé. Behövs det inte går det alltid att bygla istället och 12V används ju enbart till LED'arna så varför inte.
Men vi vet inte mycket om läsgaffeln som sitter där...finns en typbeteckning?
Är 20mA för mycket? Några moderna läsgafflar (med transistorutgång iofs) jag tittade på hade 20mA som typ och 50, 60, 100mA som max.
Och om problemet är att de avger mindre ljus och det är därför det här "mellankortet" behövs, blir det då bra att minska strömmen och därmed ljuset ytterligare?
Men vi vet inte mycket om läsgaffeln som sitter där...finns en typbeteckning?
Är 20mA för mycket? Några moderna läsgafflar (med transistorutgång iofs) jag tittade på hade 20mA som typ och 50, 60, 100mA som max.
Och om problemet är att de avger mindre ljus och det är därför det här "mellankortet" behövs, blir det då bra att minska strömmen och därmed ljuset ytterligare?
Original opton är så gammal att det inte går att få fram någon info om den. Men denna ska vara likvärdig enligt någon som vet: https://www.digikey.se/sv/products/deta ... QBEQBdAXyA
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Den läsgaffeln tål en max IF på 60mA, så då är det väl lugnt då.
Som sagt, det skadar inte att ha med en footprint. Valde en 1210 så den klarar lite effekt.
Första utkast till PCB, typ 22x28mm:
Första utkast till PCB, typ 22x28mm:
Tror jag får börja med ett prototyp pcb. Har inte så stort sortiment av ytmonterade komponenter.