Visa upp vad vi fräst.
- SeniorLemuren
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Visa upp vad vi fräst.
Det är ett gammalt teakbord jag köpte på Erikshjälpen, 20 mm tjock skiva. Siffrorna och pennstället är trallvirke, teak. Hårt som f*n, 21 mm tjock, 140mm brett.
Ett första test i fräsen
En skylt till en kollega av en gammal skärbräda
En skylt till en kollega av en gammal skärbräda
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Tjusigt
Köper du färgad träspackel, typ mörk ek, kan du spackla ner det i urfräsningen så får du ”poor mans inlay”.
Det funkar jäkligt bra. Man ska inte spackla allt på en gång, två till tre lager, sen slipar man av det och lackar.

Köper du färgad träspackel, typ mörk ek, kan du spackla ner det i urfräsningen så får du ”poor mans inlay”.
Det funkar jäkligt bra. Man ska inte spackla allt på en gång, två till tre lager, sen slipar man av det och lackar.
Lite delar i kolfiber till nya 3D-skrivaren… ritat upp en design på ett eget skruvhuvud eller vad heter det? Det som skulle vara där i aluminium skulle kosta 1500kr eller så…. Hade tid över samt en stor bit kolfiber… ja, då gör man en egen design. Inte lika snygg eller säkert inte lika bra, men det borde fungera och duga bra nog!
Det blir i alla fall lättare, ska bara ha tag i en lättare bom också eller vad det heter?! Men en 20x20 mm kolfiber rör är dyrt!!
Nåja, några få bilder.. saknar någon bit men orkade inte mer ikväll! Ett par bilder på den lilla, nätta extrudern också!
Det blir i alla fall lättare, ska bara ha tag i en lättare bom också eller vad det heter?! Men en 20x20 mm kolfiber rör är dyrt!!
Nåja, några få bilder.. saknar någon bit men orkade inte mer ikväll! Ett par bilder på den lilla, nätta extrudern också!
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ett nytt projekt för fräsen, det är en sak till vårt barnbarn, mer kommer, detta är första biten som jag fräste. Tre körningar till innan jag fått ut alla delar som hör till denna.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Lite mer saker frästa
Fräst en M2-gänga i koppar.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
En Koppartrans bensinpump till mitt projekt, ska slipa lite till på den så jag får bort ränderna från fräsen.
Jag gjorde den först i furu, men det såg för j-t ut så jag gjorde om det i bok i stället, mycket tätare så jag kunde fräsa ur Koppartrans-loggan. Detta ska målas, återkommer med bilder när det börjar närma sig.
Jag gjorde den först i furu, men det såg för j-t ut så jag gjorde om det i bok i stället, mycket tätare så jag kunde fräsa ur Koppartrans-loggan. Detta ska målas, återkommer med bilder när det börjar närma sig.
- anders_bzn
- Kontakt:
Koppartrans, det var härliga tider när vi hade en Koppartrans-mack i Säter.
Det var väl ungefär samtidigt som vi hade en Nynäs mack här i Bromma.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Lite mer saker har hamnat i fräsen, en repris på en bil jag gjort innan. Ska fräsa ut hjulen idag tänkte jag.
-
Fin modell. Har du ritat den själv? Hur håller du fast den när du fräser?
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Tack.
Modellen är från en person i USA som gjort en hel del Toy Cars i Vectric Aspire.
När jag ritar upp det i Aspire märker jag ut var jag kan skruva fast arbetsstycket i spoilbordet utan att frässtålet har en chans att komma i närheten av skruvarna. Det funkar bäst för mig, YMMV
Modellen är från en person i USA som gjort en hel del Toy Cars i Vectric Aspire.
När jag ritar upp det i Aspire märker jag ut var jag kan skruva fast arbetsstycket i spoilbordet utan att frässtålet har en chans att komma i närheten av skruvarna. Det funkar bäst för mig, YMMV