Kasst ljud från bandspelare (Fixat)
Kasst ljud från bandspelare (Fixat)
Bestämde mej för att prova laga min gamla kassetbandspelare nu när det är dåligt väder ute. Jag kan bara inte hitta varför den inte vill spela upp diskant. Det är bara bas. Jag tror det blev efter att jag bytte rem och motor i den. Eller bytte tillbaka för det är orginalmotorn som sitter i nu. Kan det vara tonhuvudet som havererat? Ljudet på högra kanalen ut är högre än på vänstra men de har lägre ljud än förut. Det är en gammal goldstar 752 om det kan vara av intresse. Kan skanna av schemat till den om jag hittar bruksanvisningen.
Senast redigerad av einar 23 juni 2008, 19:15:24, redigerad totalt 1 gång.
Goldstar är ju ett gammalt känt kvalitetsmärke^^.
Kolla om tonhuvudet är rent och inte bandet slitit ned det i mitten.
Rengör med tops och kemisk bensin eller isopropylalkohol.
Inte bensin på gummirullen men kapstanaxeln kan nog behöva en duvning, påverkar iofs mest svaj å sånt, men kan dra bandet åt sidan så det hamnar fel på tonhuvudet.
Azimuth, eller vinkeln på tonhuvudet, kan vara fel och ställs med en liten fjäderbelastad skruv på ena sidan om det.
Och så kan du nog prova med nåt annat band åxå, diskanten brukar försvinna först.
Kolla om tonhuvudet är rent och inte bandet slitit ned det i mitten.
Rengör med tops och kemisk bensin eller isopropylalkohol.
Inte bensin på gummirullen men kapstanaxeln kan nog behöva en duvning, påverkar iofs mest svaj å sånt, men kan dra bandet åt sidan så det hamnar fel på tonhuvudet.
Azimuth, eller vinkeln på tonhuvudet, kan vara fel och ställs med en liten fjäderbelastad skruv på ena sidan om det.
Och så kan du nog prova med nåt annat band åxå, diskanten brukar försvinna först.
Re: Kasst ljud från bandspelare (Fixat)
Det där schemat skulle intressera mig. Min bandspelare har nåt förmodat kraftproblem
Sidospår: 
Goldstar var väl ökänt när det gällde disketter någonstans kring slutet 80-tal början 90-tal.
Vill minnas att man hellre köpte "noname" än Goldstar.
Misstänker att namnbytet till LG var ett försök att gömma sig för ryktet.

Goldstar var väl ökänt när det gällde disketter någonstans kring slutet 80-tal början 90-tal.
Vill minnas att man hellre köpte "noname" än Goldstar.
Misstänker att namnbytet till LG var ett försök att gömma sig för ryktet.

Bra gissat, precis vad namnbytet var tänkt för
Och det har lyckats om ser på deras framfart idag
Och det har lyckats om ser på deras framfart idag