Boxer drar sig ur marknätet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
E Kafeman

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av E Kafeman »

breflabb skrev: 3 juni 2024, 23:39:22 Enligt snubben jag pratade med kommer 4G att fungera "utmärkt"om man inte är för långt från en mast
Däremot 5G kommer att vara KANON när den täcker hela Svea Riket
Ja är man för långt från masten kan det kvitta. :D
Ett någorlunda modernt LTE-modem klarar typ 300 Mbps,
Det är antagligen relativt få av som har modem som verkligen klarar att nyttja fukkt ut det som kallas 4G.
Att modemen är 5G-komptibla betyder att de inte brinner upp när de blir uppkopplade till en mast som är uppgraderad till 5G-specification.
Betyder givetvis inget alls för modemet maximala hastighet om den inte har den hårdvara som krävs för 5G.
Har inte ditt modem minst 8 antenner kopplade till varsin mottagare, så kan man inte nå det som är 5G maximala prestandan.

Modemet är bara en liten del i en kedja som påverkarvilken faktiska nedladdningshasttigheten kan bli.-
Basstationen är en delad resurs och alla basstaioner är inte lika även om de signalerar att de hanterar 5G. Tekniken som används för att öka maximala överförbara bit-hhastigheten kalas CA. Man lägger samman fler kanaler från sändaren. Det är som att ha FM-radio med 4 mottagare så man kan lyssna på P1, P2, P3,P4 , alla på samma gång. Det ökar mängden information som du nås av.

Använder du 4 kanaler från en basstation så minskar utrymmet för andra användare motsvarande mycket. Basstationen drar därför ner din anslutningshastighet om det blir för trångt.

Annan faktor är att olika av de kanaler man snsluter till har olika max datahastighet. Det har med dess bandbredd att göra. Många kanaler på lägre frekvenser som dominerar landsbygd är mer smalbandig medan kanaler på högre frekvenser håller det bredaste bandbredds-alternativert, 20MHz.
20MHz räcker teoretisk till för överföring av 150 Mbit/s men en hel del är påslag för pakethantering och felkoll. Får man 100 Mbit/s i slutlig dataström är det bra. Kräver bra MIMO i modemet och ledig ostörd kapacitet hos basstationen på en kanal som är specad 20MHz bred.
När CA infördes till LTE i ett första steg var det en spec som beskrev hur modemen kunde utformas för att ta emot flera samtidiga kanaler. Om man kunde ta emot en ytterligare, vilket krävde ytterligare antenn och mottagare för MIMO, så kunde mottagna bandbredden dubblas under gynnsamma
omständigheter, 300Mbit/s varav 200Mbit/s användardata.
När 3GPP inför uppgradering till LTE gör man det i numrerade releaser. CA i ett första steg infördes i release 10. Hastiighetsklassen kallase man categori 6.
Här ett sådant modem från kjell: https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... 200-p62056
Man skriver om modemet: "4G+ Cat. 6 (300 Mb/s)"
Notera plustecknet. Med det vill man vara lite extra utöver LTE utan CA och specar mycket riktigt 300Mbit/s, dubbelt upp jämfört med enklare MIMO-mottagare.
Modemet har således 4 mottagare, 2 för varje MIMO-uppsättning. Men för att kunna få till 4 diversitets-separerade signalkällor behövs 4 antenner och det finns bara två antenner på bilden. Det beror på att man valt att låta två antenner vara helt interna. Samma ssak med dess WiFI som egentligen också skullle krävt två andra antenner som ochhså nu är inbyggda. Inbyggda antenner gör det lite svårare om man har svag mottagning och behöver yttre antenner.

Nåja dett ett 4G fattig-modem, Om inga andra flskhalsar finns så klarar modemet att ta emot 200Mbit användardata. Om det är trångt vid basstationen kan det bli lägre hastighet och logiken i basstationen ser till att du inte kan vinna mer hastighet med än snabbare modem för att ge så många som möjligt kontinuerlig uppkopling.

Dessa 200Mbit, om intresset är att stream det mest krävande tänkabar vad gäller TV-tittande, stream med 4k upplösning så kostar det 25Mbit/s. För den som har fattigt 4G-modem från Kjell, utan 5G-fuinktirer även om den är helt kompatibel, så får man då max ned 8 samtidiga olika TV-streamar.
Vanliga HD-kanaler kostar ca 5Mbit/s så då kan man samtidigt se 30 olika TV-kanaler. Det blir många TV-apparater.

>Däremot 5G kommer att vara KANON när den täcker hela Svea Riket

LTE relaese 18 som specade det som kallas 5G och som ger möjlighet till mer än 1000Mbit/s (1900Mbit/s teoretiskt) för den konsument med anpassad hårdvara, vad hade du tänkt att det skulle ge konsumenterna mer än att de blir blåsta på att de inte förstår vad 5G innebär? Förstår de att de då får den stumma lyckan att titta på 200 HD TV-kanaler samtidigt? Det blir kanon,
Den stora fördelen med 5G är den utökade timesharing som möjligörs. Fler kan dela på en eller flera kanaler. Modemet blir kanske nedkopplat några ggr per sekund för att lämna plats för andra modem.
Ju snabbare modem (fler kanaler) ju kortare tid behöver man vara uppkopplad per sekund för att t.ex. se HD-TV.
Det är bra för nätoperatören som kan nyttja existerande bandbredd effektivare, med fler användare samtidigt, vilket ger bättre inkomster. Kanon.

LTE relaese 14, dvs före 5G ,release 18, där fanns en ny modemkategori specad som numrerades cat 20. Den medger nedladdning med 2000Mbit/s. Det blir många TV-kanaler det.
Här ett sådant modem: https://teltonika-networks.com/products/routers/rutx50
Det är alltså formellt inte ett 5G-modem eftersom den är baserad på en standard före release 18 (5G).

Däremot vet vi att den är kompatibel med 5G, 6G, 7G vilket även de allra äldsta LTE-modemen enligt release 1occkså är. Det är en del av LTE-systemet att ha denna kompatibilitet.
Både 6G och 7G skissar man på planer för.
6G kommer antagligen presenteras som LTE release 30.
Herregud vad lyckliga vi då blir i SVEA rike när vi får 6G överallt.
Det kommer ge mobiltelefonen ytterligare en siffra att visa att den är kompatibel med och vi kan då antagligen se alla avsnitt i "hem till byn" samtidigt med tillräckligt antal mottagare i modemet.
Ett avsnitt i varje TV-apparat så det behövs 10.000 TV-apparater för att köra alla avsnitten samtidigt.
BJ

Inlägg av BJ »

Jag vet inte om det har skrivits om det innan, men Boxer verkar ta för givet
att man har en hdmi-ingång ledig.
Min TV har 2 hdmi-ingångar, och båda dom har jag använt till varsin Raspberry pi,
alltså blir det ingen ledig då.
Att komma då och tvinga någon att använda hdmi känns ganska dåligt.
Nu har inte jag Boxer, men vad skulle jag ha gjort? Köpt en ny TV...?
Eller en växel och krångla och byta källa hela tiden.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag hade troligen switchat i början och sen slutat använda något av systemen. Eller slagit ihop funktioner till en.

Men jag äger knappt en tv och skärmen i vardagsrummet är kopplad till en dator som kan ge mig den streaming jag önskar....

Vad blir boxers edge/USP utan marknätet? De blir väl bara ytterligare en tv leverantör över internet? Lätt utbytbar.. Varför stressar de på? Jo så folk inte kollar alternativ...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har fyra HDMI-ingångar på min TV och alla är ändå upptagna :D

Blurayspelare,digitalbox,dator,tvspel..
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Där slår du nog huvudet på spiken!
Man är givetvis ute efter att binda upp kundbasen. (Sen måste väl den här typen av radikalt
tekninskifte ge kunderna rätt att bryta avtalet, oavsett avtalstid?
När dom fått över dom kunder dom kan så lät Boxer som varumärke förmodligen skrotas, kunderna
får ett mail att dom efter det är Tele2-kunder.

Jag tycker det är ett ovanligt fult sätt att sköta det hela på :| Ett rakryggat agerande hade varit att kontakta kunderna
och meddela att man avsåg att avveckla sitt engagemang i marknätet och fråga kunden om vederbörande
vill fortsätta medelst "hub", och dessutom bjudit på en rabatt.

AndLi skrev: 4 juni 2024, 12:21:47 Jag hade troligen switchat i början och sen slutat använda något av systemen. Eller slagit ihop funktioner till en.

Men jag äger knappt en tv och skärmen i vardagsrummet är kopplad till en dator som kan ge mig den streaming jag önskar....

Vad blir boxers edge/USP utan marknätet? De blir väl bara ytterligare en tv leverantör över internet? Lätt utbytbar.. Varför stressar de på? Jo så folk inte kollar alternativ...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Idag hämtade jag ut min TV Hub Mini och kopplade in. Blev glatt överraskad av hur smidigt det fungerade.

Det är en Android TV-dosa med en inbyggd Chromecast (så man kan dels installera Android-appar och även casta "som förut" när vi bara hade Chromecast). Det som imponerade mig mest var att den detekterade TVn korrekt så fjärren direkt kunde användas för att slå på/av TVn, ändra volym och byta kanaler. Det hade jag inte räknat med. TVn är nämligen en som vi inte haft korrekt fjärrkontroll till och jag har aldrig fått multi-fjärren jag köpte att fungera 100%. Av/på har funkat, men t.ex. volymen har legat på Channel +/- istället för volym +/- och de flesta andra knappar har inte fungerat.

Fjärren har Google Assistent så man kan hitta programmen man vill se med röstsökning (lite ovant att "prata med fjärrkontrollen"), finns programmet inte på nån av de streamingtjänster man har får man upp Wikipedia-artikeln om serien istället.

Det enda jobbiga var att vi glömt bort lösenorden till några av streamingtjänsterna och fick återställa lösenord där (men det problemet har vi även haft när vi installerat apparna på våra mobiler. Det var rätt intressant att när man ska logga in på en streamingtjänst får man upp en QR-kod som man scannar med mobilen och så loggar man in på streamingtjänsten med mobilen och då autentiserar man appen.

En annan bra finess i och med att det är Android TV är att man kan ansluta blåtandheadset till Mini Huben och alltså få ljudet till hörlurar. Man kan nog ansluta blåtandstangentbord också men har inget hemma just nu.

Men ja, om vi åker till landet kommer vi alltså behöva köra via mobilt bredband där och det blir kanske lite dyrt i det långa loppet. Det blir nog då att vi tar med en gammal laptop och laddar ner några avsnitt av nåt Netlix-serie för att kunna kolla off-line.

Jag antar att den fungerar för andra streamingtjänster även om jag säger upp Boxer, men då kanske de vill att jag returnerar den... Men det finns väl andra Android TV-dosor att köra istället då. Finns väl inte direkt så många alternativ heller om man vill se TV3, Kanal 5 etc.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

>Det som imponerade mig mest var att den detekterade TVn korrekt så fjärren direkt kunde användas för att slå på/av TVn, ändra volym och byta kanaler. Det hade jag inte räknat med.
Fjärrstyr den alltså tv via IR och inte via HDMI vilket verkar smidigare och säkert mer standardiserat?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den kan styra vida både CEC och IR. Eftersom jag matar den från ett USB-uttag på TVn fungerar inte CEC för att slå på TVn.

Av nån anledning så låg ungefär hälften av funktionerna som IR och hälften som CEC, jag har ändrat allt utom av/på till CEC (det går att konfigurera själv alltså).

TVn är rätt gammal, jag vet inte om CEC-standarden kräver att alla funktioner ska stödjas där?
ghu

Inlägg av ghu »

Det fungerar alltså att strömmata från ett USB-uttag på TV:n?

Chromecast med Google TV har en strömadapter på 5 V 1.5 A och många säger att den inte fungerar att mata från USB uttag på TV:n.

Klarar ditt USB uttag större ström än normalt eller verkar den dra mindre ström en Googles variant?
Vad är din strömadapter märkt med?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Både vår gamla Chromecast och Tele2 Mini Hub har funkat i alla fall, jag vet faktiskt inte hur mycket ström uttaget klarar. Den adapter som följde med Mini Hub är bara på 1 A i alla fall.

Chromecast har funkat att mata från USB-uttag på alla tre våra TV.
ghu

Inlägg av ghu »

KingBongo

Inlägg av KingBongo »

Halloj! Detta är mitt första inlägg som medlem på detta forum :) Efter att ha läst igenom alla nio sidorna i denna tråd så sitter jag i fasa och kan inte behärska mig utan måste lämna några kommentarer:

Det som slår mig och som är direkt otäckt är att INGET av inläggen på dessa nio sidor ens nämner vad som går förlorat när man går från marksänd TV till IP-baserad TV, nämligen anonymitet och frihet!

IP-TV: Operatören vet i grund och botten NÄR du tittar, VAR du sitter och tittar och VAD du tittar på.

DVB-T2: Operatören har inte koll på någonting alls av ovanstående. Det enda de vet är att du betalar för ett eventuellt abonnemang med jämna mellanrum.

Det är otäckt att en stor andel av svenskarna inte verkar bry sig om såna "löjliga" saker som anonymitet och frihet, men det är väl bara att gilla läget antar jag. Det egentligt rätta vore faktiskt att sluta betala för alla former av sådana loggande betaltjänster men det verkar vara för mycket begärt :(

För att återgå till ämnet. Av ovanstående skäl anser jag att det är en KATASTROF att marksänd Boxer försvinner och hoppas att någon annan operatör tar över.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hur mycket content har boxer som kan vara värt att profilera tittaren med? Dokusåpor om shoppingcenter och bärgare?
(Utom får att rikta reklam då, ett kommersiellt värde har det ju såklart)

Det är ju inte så att det är annat än mainstream...

Och det är ju fortfarande fritt fram att se 1 2 4 kunskapskanalen och barnkanalen anonymt...
KingBongo

Inlägg av KingBongo »

AndLi:
Vi ska inte diskutera detta för mycket eftersom det är OT, men jag tycker iaf att datainsamlandet har gått alldeles för långt generellt sett. Man ska komma ihåg att om data samlas in så är det i förlängningen inte bara operatören som kan få information om dig, utan även andra som stat, hackers, you name it. Det värsta är inte att de vet exakt vad du tittar på, utan VAR du befinner dig och NÄR du befinner dig där! Polisstat anyone?

Om inte någon annan operatör tar över efter Boxer så undrar jag hur länge de fria kanalerna kommer finnas kvar. Det måste finnas ett genuint intresse från statens sida att hålla kvar det marksända nätet, och det betvivlar jag verkligen redan på medellång sikt. Sverige visar allt tydligare att övervakning inte är någonting vi anser vara särskilt allvarligt.

Schweiz har ju redan avvecklat marksänd TV till förmån för IP-TV. Jag vet inte exakt hur tekniken fungerar hos dem, men en sak vet jag: Schweiz bryr sig om människors integritet och har det även inskrivet i sin grundlag! Sverige å andra sidan...

Jaja, nog om det! Nu är vi verkligen OT men tråden är ju liksom ändå "färdig" så det gör väl inte så mycket.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Helt säkert är detta en av anledningarna.

Ur Boxers synvinkel finns flera fördelar med övergången som bara är negativa för konsumenten
1. Kunden betalar för överföringen via sitt bredbandsabonnemang, istället för att Boxer ska betala för TV-sändare hos Teracom.
2. Boxer behöver bara betala programleverantörerna för de minuter som kunderna faktiskt tittar istället för att betala en schablonkostnad varje månad, det kommer säkert sänka deras kostnader markant.
3. Programleverantörerna behöver bara betala reklamköparna för det antal sekunder tittarna stannar kvar på kanalen under reklampausen, detta kommer göra att de förfinar placeringen av reklam ännu mer för att undvika att folk byter kanal när det är reklam.
4. Reklamköparna kan betala olika summa beroende på om det är studenter, medelklass eller andra som tittat på reklamen.
5. Reklamen som visas kan vara olika beroende på i vilken stad/stadsdel man bor och vilka intressen man har baserat på vilka program man brukar titta på.
Skriv svar