Linjärt labbaggregat..varför finns de så få bra?

dude

Linjärt labbaggregat..varför finns de så få bra?

Inlägg av dude »

Hej,

Jag hade tänkt köpa ett linjärt labbagg för hemmabruk
Spec:
1 output
30v/5 amp borde räcka (eventuellt mindre)
gärna med "output on/off" knapp

Jag hade trott det skulle finnas hur mycket som helst att välja på, men det är alltid något bekymmer... Antingen klarar de endast 110 volt AC (USA), eller så är det något annat bekymmer.
Jag funderar exempelvis på att köpa KORAD KA3005D. Men där läste jag några recensioner att den kan ha ett uppstart rush som ökar spänningen och kan ha sönder elektronik. Dock verkar andra gilla den. Så jag vet inte..
Anledningen att jag vill ha ett linjärt är att de dels är tysta. Men kanske framförallt detta med att de har reläer som slår till vid kortslutningsströmmar kan vara en bra indikation när något händer (om man tittar på det man gör så ser man kanske inte på labbaggets display, men man hör klicket)

Har någon ett bra alternativ? Vad tycker ni jag borde köpa?
ASEA

Re: Linjärt labbaggregat..varför finns de så få bra?

Inlägg av ASEA »

Om de är tysta eller ej beror på val av kylning, har inte med att göra om det är linjärt eller switchat. Dvs antingen en big passiv kylfläns eller en mindre+fläkt.
Många linjära agg idag har fläkt, men vissa reglerar fläkten bättre(tystare) än vissa andra som kan ha bara av och på typ.
Jag skulle kolla lite av alla youtube reviews där de testar och mäter nätagg. Jag såg nyligen en på nåt billigt wanpek(?) nättagg som mätte riktigt bra.
dude

Inlägg av dude »

Nej, Alltså jag menade eletriskt tysta. Inte så mycket störningar. Jo, Jag har sökt på Youtube. Men nästan allt verkar vara switchat nuförtiden...
wanpek? Ok, ska kolla upp den. Tack!
ASEA

Inlägg av ASEA »

Hmm jag kan ha fel om märket, ska leta lite i historiken vad det kan varit för nått.

Problemet är väl att koppar är dyrt, en vettigt dimensionerad transformator kostar en slant. Går man upp i prisskalan så finns det givetvis vettiga linjära.
När det gäller korads så är väl frågan om en del av de ursprungliga problemen inte hunnit åtgärdas vid detta laget? :humm:
Det har sålt i mer än 10år och varit jättepopulär. Så jag tror att det säkert skett en viss uppdatering/förbättring efterhand.
dude

Inlägg av dude »

Ja, man skulle kunna tro det.
Men ser en skrivit i år detta. Så vetefan.. men samtidigt verkar ju många nöjda. Svårt att veta vad man ska tro..

Reviewed in the United States on July 21, 2024

"When powering on with the output disabled, the unit outputs 15-20 V for over 1 second, destroying anything you are powering (unless it can handle it). In these screen captures, the power supply was powered on cold, the output disabled, set to run at 3.3V with a 0.5A current limit, and it output well over 10 Volts, frying the (very expensive) circuit board it was meant to power. I will definitely never recommend anything Korad brand ever again"

https://www.amazon.com/KORAD-KA3005D-Pr ... geNumber=2
BJ

Inlägg av BJ »

Jag skulle aldrig köpa något som det står så om.
Man vill ju inte ha sönder grejerna som man kopplar till det.

men samtidigt verkar ju många nöjda

Så där är det i många sammanhang.
Jag köper en del ljud-grejer. Då kan det vara likadant.
8 personer kan vara nöjda, och 2 skriver "Den har det här problemet".
Vad händer när jag får grejerna? Jo, jag får precis det problemet som det skrevs om.
Så du gör rätt när du läser alla kommentarer.
Senast redigerad av BJ 26 juli 2024, 08:33:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Keithley och Keysight har jag uppfattat som relativt elektriskt tysta. Sedan har det nog hänt att jag använt filter och långa kablar någon gång ändå för att få det ännu tystare. Kanske i samband med common mode störningar. Dock ska man inte glömma bort batterier, särskilt om man kan klämma dit en elektronisk säkring eller strömbegränsare i serie.

Sedan om man vill skydda lasten är nätaggregerat utan utgångskondensatorer en bra grej. På en förre detta arbetsplats använde jag Kepcos bipolära nätaggregerat flitigt. Dessa är mer som en förstärkare.

Men att vissa labbaggregat från mindre kända tillverkare är dåliga beror nog en del på okunskap. Istället för att designa regleringen drar men till med stora utgångskondensatorer. Däremot är det inte helt enkelt med labbaggregrat då man vill kunna hantera ett stort intervall med olika laster. Allt ifrån induktivt till kapacitivt.
ASEA

Inlägg av ASEA »

dude skrev: 26 juli 2024, 08:24:32 Ja, man skulle kunna tro det.
Men ser en skrivit i år detta. Så vetefan.. men samtidigt verkar ju många nöjda. Svårt att veta vad man ska tro..

Reviewed in the United States on July 21, 2024

"When powering on with the output disabled, the unit outputs 15-20 V for over 1 second, destroying anything you are powering (unless it can handle it). In these screen captures, the power supply was powered on cold, the output disabled, set to run at 3.3V with a 0.5A current limit, and it output well over 10 Volts, frying the (very expensive) circuit board it was meant to power. I will definitely never recommend anything Korad brand ever again"

https://www.amazon.com/KORAD-KA3005D-Pr ... geNumber=2
Ja det lät ju väldigt illa. :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det står ju
the output disabled
, då borde det ju inte ge någon utspänning alls.

Om utgången är avstängd, hur kan det då mata ut en massa spänning, jag får inte ihop det.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är antagligen för att det inte finns en "Normally Open"-funktion på utgången men istället en "Normally Closed", något jag har haft i tankarna då jag designade min.
Ponera att under tiden elektroniken stänger ner, kan Vref flippa ur. Då vill av kretsloppet - som fortfarande har spänning kvar - kompensera för detta ved att mosa utgången uppåt.

Hmmm... detta fick mig att fundera på om jag skulle lägga in en funktion i mitt system som avkänner OM det kommer 50Hz in från transformatorn innan den kan slå på utgångar och om 50Hz slutar, klipps alla utgångar inom 30ms (1,5 * 20ms).
Det kan göras via en optokopplare så att min galvaniska avskiljning kvarstår.
Wihelm

Inlägg av Wihelm »

Har en korad och har inte pajat något ännu :)
Den har två on/off. En för hela aggregatet och en för utgången under drift.
Har aldrig något kopplat av princip när jag startar/stänger av alla instrument. Så om den uppvisar detta fenomen då vet jag inte.

Dock är fläkten inte tyst. Så den är moddad med en termostat på fläkten.
dude

Inlägg av dude »

Ja, det är inte helt lätt veta hur man ska göra. Om inte Korad så vilken liksom?..
janno

Inlägg av janno »

Vill man vara säker så kan man ju alltid sätta dit en tvåpolig fysisk strömbrytare innan utgångarna. Eller bygga en adapterplatta som man sätter på utsidan om man inte vill modda sitt nya aggregat.
Eller så bygger man sitt egna linjära aggregat så får man det som man vill och lär sig massa på vägen.
gkar

Inlägg av gkar »

Labbagg som ger överspänning vid start eller avstängning eller reglerar sunkigt (gamla Oltronix t.ex) släng dem. Man blir bara ledsen. Buy right, cry once.

Är det bra saker man letar efter så: Delta Elektronika

De är elektromagnetiskt tysta, lågt brum/rippel, reglerar intill perfekt och bara gör det de skall.
Dessutom går de att seriekoppla, parallellkoppla och fjärrstyra.
https://www.delta-elektronika.nl/products

Men man gråter, men bara en gång.
dude

Inlägg av dude »

Ja, lite väl dyra kanske..
Skriv svar