Den har alltid varit konstig och haft mystiska beteenden. Så när jag körde den så då gick den, sedan pang gick säkringen.
Jag nollställde säkringen i huset och allt lös upp som det skulle vara. Jag startade tvättmaskinen igen. Pang, säkringen gick igen.
Jag nollställde säkringen och tvättmaskinen hade två LED-lampor som blinkande. Dom har alltid blinkat vid start. Så mitt enkla knep är att bara starta om den. Men dom fortsatte att blinka. Detta har hänt mig tidigare att dom bara blinkar och blinkar.

Jag öppnade upp på elektroniken och hittade två elektrolyter som hade svällt upp. Ena var 680 uF och andra var 470 uF. Men jag hade bara tre 220 uF. Så jag ersatte 470 uF med en 220 uF och 680 uF med två parallella 220 uF.
Sedan smackde jag in kretskortet och maskinen slutade blinka...och kunde svara bra på knapptryckningarna. Maskinen var som ny! Oj oj, vilket svar! Men när jag startade upp maskinen och valde program så ville inte denna elmotor starta.
Jag öppnade upp för att mäta lidningarna...hmm, jag fick fram dessa ohmtal.
Då är frågan. Är detta korrekt? Har motorn gått sönder, eller ska det vara så här?
Notera att 5-6 och 1-2 piper (multimeter) när roterar på skaftet på elmotorn. Här är en bild bakom. Vi kan se att den är nästan lik som bilden ovan. Uppdatering:
Vad tror ni om detta?
- 6-5 är encoder för att avgöra rotationshastigheten
- 4-3 är PTC givaren om motorn skulle bli överbelastad
- 2-1 är till kolet