Hejsan
Pumpmotorn på min polares pool orkar inte riktigt längre, 1 fas 230V 0,8A (0,25hp)
Så jag bytte kondingen. Det satt en 6.3uF och jag satte dit en ny 6.3uF.
Men det gjorde ingen skillnad. Motorn startar ibland och det är väldigt enkelt att hålla emot den med handen.
Vilka fler fel än dålig konding kan orsaka detta problemet? Motorn är på 1400rpm enligt motorskylten, så det är väl en 4-polig motor då. Om en linding brunnit av, kan det vara orsaken?
Samtidigt noterade jag att enligt BEVIs rekommendation skall en 1-fas 4-pol, 0.25hp motor ha 12.5 uF konding. Men original var 6,3, så det borde ju funka med en ny sådan om det nu var den som var fel på, även om en på 12.5uF hade varit bättre.
Svag elmotor trots ny konding.
Re: Svag elmotor trots ny konding.
Om du parallell kopplar den gamla över den nya då får du dina 12,6 uF
Prova med det så får du se om det blir bättre.
Prova med det så får du se om det blir bättre.
Re: Svag elmotor trots ny konding.
Gissar att pumpmotorn är en kines motor. troligen är det inte en vanlig 230/400 asynkron utan en med separat startlindning
gissar kass lindning mät strömmen på lindning. hade en liknande sådan för något år sedan. har för mig det finns med PTC. på startlindnigen
gissar kass lindning mät strömmen på lindning. hade en liknande sådan för något år sedan. har för mig det finns med PTC. på startlindnigen