Makalös "Tool length setter" Hur använder jag den för att byta verktyg?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Makalös "Tool length setter" Hur använder jag den för att byta verktyg?

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er alla.
För några veckor sedna köpte jag en sådan där "Tool length probe" från Kina. Fick den idag. Har provat den genom att sätta upp en micrometer mot kolven samt en vippindikator mot kolven på proben. Sedan kopplade jag in proben till probe ingångarna på min CNC maskin. Då jag hade denna micrometer mot kolven så kunde jag justera den på hundradels mm. genom att titta på vippindikatorn. Jag testade genom att skruva ner micrometern och titta på diagnos sidan i UCCNC programmet när dioderna för probe tändes, och nollställde vippindikatorn när dioden var tänd. Sedan skruvade jag tillbaks micrometern tills dioden slocknade fram och tillbaks några ggr. Jag blev alldeles lyrisk då jag såg att det var svårt att mäta när Proben var sluten eller öppen DVS bättre än en hundradels mm. I specifikationerna till proben på Aliexpress så stod det "Repeatability 0,001 mm" tänkte att nu har nog personalen tittat snett på instrumenten. Lät vara för bra för att vara sant. Men efter min mätning så är jag böjd att tro det som stod.
Det är två switchar, normally closed, i proben en som sköter själva probningen och en som skall kopplas till E-stop i UCCNC. Samt ett munstycke som är tänkt kopplas till tryckluft för att blåsa bort spånor och dylikt inför probning. Någon form av gummitätning mellan probens hus och kolv. IP67 klassad. Hela proben känns mycket gedigen när man tar i den. Kolven rör sig mycke fint upp och när när jag trycker. Kolven har en diameter på 21 mm för att sätta fäsar emot. Gjord i aluminium som är eloxerad i silver och en guldaktig ton.

Det mest positiva var priset 256:- och fri frakt, för de som är intresserad kan titta på länken.
https://vi.aliexpress.com/item/10050061 ... pt=glo2vnm

Nu återstår att lärta mig hur jag använder denna "Tool length setter" på rätt sätt, hur jag skall koppla in den mht att jag har en hemma gjord 3D probe.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Senast redigerad av John Eriksson 13 maj 2024, 22:03:48, redigerad totalt 1 gång.
John Eriksson
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Makalös "Tool length setter"

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er alla.

Även om den där "tool length settern" jag köpte är "makalös" har jag inte lyckats använda den för att byta verktyg i min CNC fräsmaskin. Jag har tittat på flertalet YouTube filmar om detta med manuella verktygsbyten men inte lyckats göra ett eget verktygsbyte. Finns det någon sådan som klart och tydligt beskriver metoden att manuellt byta verktyg i UCCNC genom dess "Probe" möjlighet.
Jag har denna "tool length setter" samt en 3d-probe. I många av dessa videor så brukar användaren lägga en pappersremsa att sätt Z=0 mot arbetsstycket och därefter göra ett manuellt verktygsbyte.

Vore tacksam för lite hjälp att göra dessa verktygsbyten mha "Tool Length Setter" och min 3D-Probe.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32594
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Makalös "Tool length setter"

Inlägg av säter »

Vad är problemet?
Lyckas du inte få in värdet på verktygslängden i UCCNC?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2663
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Makalös "Tool length setter"

Inlägg av hawkan »

Har aldrig använt UCCNC, men kan alltid länka till något
https://www.forum.cncdrive.com/viewtopic.php?f=2&t=4375
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3891
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Makalös "Tool length setter"

Inlägg av Mickecarlsson »

John Eriksson skrev: 11 maj 2024, 23:07:10 Finns det någon sådan som klart och tydligt beskriver metoden att manuellt byta verktyg i UCCNC genom dess "Probe" möjlighet.
Jag kör UCCNC och skärmtillägget från Ger som heter Screenset 2022. Det kostar visserligen $29 men är väl värt pengarna.
I detta Screenset ingår verktygsmätning som fungerar perfekt. När jag ska fräsa ett stycke med olika verktyg mäter jag mot arbetsstycket Auto Zero, d.v.s. jag mäter första verktygets nollpunkt mot det jag ska fräsa, verktyget går sedan till min fasta probe och mäter längden.
När det är dags för byte av verktyg går UCCNC till en punkt jag bestämt i Screenset, där kan jag byta verktyget och trycka OK till bytet, då kör återigen UCCNC till fasta proben och mäter.

Dock, en kraftig varning!! Jag körde default UCCNC-profilen i Vectric Aspire, men den har lite fel i sig, kör du med den kommer dina verktyg att krascha rakt ner i proben efter mätning. Been There Done That TM

Vad kör du för program för att generera G-kod?
John Eriksson
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Makalös "Tool length setter"

Inlägg av John Eriksson »

Hej.
Med den plugin, "probe", som finns inbyggd i UCCNC så lyckas kan att efter gjort en "Home All" göra positioner för både "Fixed" och "Moile Probe". Kan se dessa positioner i maskin koordinater. Kan även jogga till dessa koordinater genom att markera, Mobile resp Fixed probe och seadan trycka "Probe Pos". Sedan finns det "Set as workpiece probe pos", "Probe in Workpiece probe pos" och "workp probe pos" som jag inte kan hantera på rätt sätt. Finns även något som kallas "Reference current as workpiece" och "Reference probe as workpiece". Som jag inte förstår mig på. Så ja jag kan inte få in värdet på verktygslängden i UCCNC.

Jag använder SolidWorks och den inbyggda CAM modulen "SolidWorks CAM". Tycker den är för komplicerad för min del, men det går bättre och bättre att göra dessa verktygsbanor.

I de videor jag tittat på så brukar användaren först montera en pinnfräs och sedan mha en pappersremsa mellan fräsen och arbetsstycket "proba" in Z=0. Tycker det är ett mycket primitivt sätt och det kommer i slutändan att påverka slutresultatet på frästa parten då det kan vara lite vanskligt att verkligen hitta Z=0. Då jag har både tool length setter och min 3D-probe så skulle jag i fösta skede vilja med dessa mäta in X, Y= 0 och Z med två värden ett för fräsbordet eller nedre del av frässtycket och sedan Z=0 för toppen av frässtycket, då det tycks vara ett gängse sätt att gå till väga. Sedan med hjälp av Tool length settern mäta in länden på pinnfräsen jag sätter in i chucken. Sedan köra de program som alstrats, göra de manuella verktygsbyten som krävs för att frsäsa parten. Då jag inte har någon automatisk verktygsbytare.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Senast redigerad av John Eriksson 13 maj 2024, 16:20:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3891
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Makalös "Tool length setter"

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag har aldrig använt den inbyggda probningen. Jag fann den så krångligt beskriven att jag gav upp.

Jag körde först MACH3 och fick tips om att köra Screenset 2010 för MACH3, Detta funkade riktigt bra, men jag tröttnade på MACH3 och köpte UCCNC och Screenset 2017 som jag körde i ett par år, jag uppgraderade sen UCCNC till 1.2113 och köpte Screenset 2022.
Som det står i features för Screenset:

Z axis Auto Zero macro - no need to scour the internet to find an auto zero macro, and spend hours getting it to work with your machine. The 2022 screenset has a Z axis auto zero macro that's ready to run.

Semi Automatic tool change macro that automatically zero's tools after a manual tool change. Allows you to easily run programs requiring multiple tools. Just change the tool when prompted, and the 2022 Screenset automatically handles the zeroing of the new tool.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2663
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Makalös "Tool length setter"

Inlägg av hawkan »

Angående metoden med pappersremsa, så går det att använda bladmått. Valfri tjocklek mellan säg 0.2 och 1 mm fungerar.
Det är vad jag använder. Tycker man kan få det rätt exakt, tror i alla fall 0.01-0.02 mm. Man kör lite för långt så bladmåttet fastnar
under verktyget och sedan stega upp och när det släpper så är det där. Inte glömma bladmåttets tjocklek.
Självklart kan man bara gå kanske 0.1 mm för långt, risk att skada fräsen annars.

Hade en någotsånär liknande toolsetter, provade ett tag att få det automatiserat, Men det var en del skript och ta hänsyn till långa och korta verktyg
så till slut var det enklare att använda bladmått.

Har också en sån här
Bild
och den är egentligen mycket bättre än ett bladmått. Bara köra emot toppen och sedan jogga tills det står noll.
Man får hålla ordning på några mått mellan de olika verktygen, inte mycket, men jag är tillbaka på bladmått.

Bara några alternativ, har inget egentligt att bidra med angående problemet du har.
Skriv svar