Pullup?!?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det verkar inte så väldigt bra specat i databladet, bästa kanske vore att experimentera lite?

Läckströmmen kan ju påverkas av många faktorer, så att det kanske bara är en bråkdel av 1uA just i din situation. Den kan bero på drivspänning, temperatur, inspänning osv osv.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Du har nog rätt... Lite svårt att mäta de här små grejerna bara, men det spelar kanske inte så stor roll.

Det jag vill bygga är en minimalistisk tv-fjärrkontroll med bara 4 knappar. Volym upp/ner, kanal upp/ner. Efter att en IR-signal skickats ut ska den gå ner i standby tills man trycker på någon knapp (wake-on-change). Drivning hade jag tänkt mig med en 3 volts Litium-knappcell. Allting ytmonterat (har aldrig byggt det förr och det ska bli intressant).

Man kan förstås låta de 4 knapparna utgöra strömbrytare för hela kretsen också (wired-or), men jag vill gärna lära mig om standby-mode och strömsnåleri i det läget :-)
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Ska du bara ha fyra knappar är det ingen idé att göra en kontaktmatris, eftersom det ändå går åt två ingångar och två utgångar för fyra knappar. Jag hade satt dem med switch till plus till varsin ingång (med interrupt) och varsitt pull-down motstånd. Om bara en pinne har interrupt, sätt en diod från varje ingång till en femte ingång. så har du en billig or-grind. Ska du köra ytmonterat kan du använda två BAV70, de har två dioder i samma kapsel (SOT-23) som är liten och kostar knappt något. Det finns även små (mycket små) motståndsnät med fyra motstånd av samma värde i en kapsel. (ELFA säljer inte dessa, men Farnell gör).
Skriv svar