Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Mindmapper
Inlägg: 6440
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Mindmapper »

HUGGBÄVERN skrev: 26 april 2024, 11:38:35 Vilken hobby??? Antennresning? Plasmaskärning? Brobyggande? Snöröjning?` :lol:
Till och med våra fyrfotade vänner finns med i blickfånget.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2222
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Tack för alla fina kommentarer! Krille, du är välkommen :)

Då får vi väl tacka med en rejäl uppdatering :)

Bild
Lite grejor jag fick av SM3WMU

Bild
Mycke snö är det

Bild
Minen han har när han är lite sugen att bias

Bild
Byte av rör i ett ACOM 2000A. Ganska dyr historia, köpt rören från Ukraina för runt 8000 kr.

Bild


Bild


Bild
Ute och fixar riktningen på den här masten. Det behöver göras något i sommar för den har en tendens att bli runt 90 grader fel. Axeln som axelkopplingen sitter på är ej helt rund, måste fixa det.

Bild


Bild
Satte upp lite fler hyllor, SM2LIY beundrar priserna

Bild
Hållare för kapskivor, sliprondeller mm

Bild
Städat en massa, SM2VSD hjälpte mig en del med det också.

Bild
Vårvintern är fin! Vi är ute och går på skoterspåren och det är så pass hårt att för det mesta har även skaren hållit.

Bild
Fyndade 3st 125m rullar 5G2,5 på tovek. Har även en bit på 120m liggande så nu har jag inte brist på denna kabel längre, har alltid varit ett helsicke att få ihop kablar till masterna. Så nu kan jag byta ut några skarvade och även till militärmasten där det idag inte finns någon nolla, så man behöver köra med elverk om man ska ha 230V där.

Bild


Bild
Nån som vi försöker vänja att bli borstad :) Går sådär...men vi har fått han att frivilligt gå ner till duschen de gångerna det har behövts tvättas rumpan.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2222
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
Ute med polarna på en skotertur, fick prova polarns värsting. Mycke köra för en som knappt suttit på en skoter.

Bild


Bild
Svetsar ihop delar till nya masten

Bild
Man kan se att laser inte alltid blir perfekt heller, men passar gör det

Bild


Bild
Klurar ut hur jag bygger de här smidigast, inte så här iaf kom jag fram till.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Där är min timmervagn :)

Bild


Bild


Bild
Strax innan WPX SSB tävlingen så bränner jag upp 15m i bandpassfiltret. Jag lagade det genom att sätta en bit koax istället, fungerar utmärkt och klarar effekten utan problem.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2222
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
Blev takras mitt under tävlingen så jag kom nästan inte ut

Bild


Bild
SA2CLC kör RUN. Tävlingen gick bra, vi krossade vårt egna skandinaviska rekord från 2014 även fast Söndagen inte var helt perfekt konditioner. Lördag var ganska bra.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Budade hem ännu en container. Jag har köpt en men den är utlånad och denna var i så fint skick så jag tänkte det går ju fint att ha 2st.

Bild
Ursäkta alla vinterbilder, men det är bara så fint nu så jag kan inte låta bli :)

Bild


Bild


Bild
Inbandmasten, den här turen var jobbig för det var 10cm nysnö man fick plumsa genom med snöskorna

Bild


Bild
Börjat bygga ett litet bord åt en i Övik
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2222
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
Skar ut nå grejs till en polares 3D-skrivarprojekt

Bild
12 st lådor till. Jag älskar de här insatslådorna och för endast typ 139 kr eller nåt sådant för en hel låda är det oslagbart. Lådorna är inte så bra men jag använder insatserna i hurtsar mm.

Bild
Nån har eventuellt ett drogproblem?

Bild


Bild
Slipat så svetsarna är osynliga

Bild


Bild


Bild
Det är lite trist när de kalhygger på de ställen man brukar ha mysiga promenader genom skogen.

Bild
Budade hem denna på tradera. Detta var radion som startade allt. Jag fick en sådan här av min farfar då PR-radio blev olicensierat. Han hade haft den i båten och behövde en längre då han hade NMT 450.

Bild
Vacker gosse

Bild
GTL kommer med min nya container, mycket bra skick. Dock upptäckte jag att hela är en banan, balkarna är böjda under så den i det här fallet på lastbilen står mest på mitten.

Bild
Just precis den nya Ljungbyn de har orkar med den

Bild
Den ska få en annan plats sedan och taket borde man flippa runt om det inte är allt för jobbigt, så man slipper allt dropp ner framför.

Bild
Gjorde en jigg för att snabba på detta
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2222
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
Sedan kom SM2VSD och jag hjälpte honom lite fixa antennerna som gått sönder i höstens stormar, de vi satte upp i somras. Toppröret vek sig tyvärr men nu är ett nytt topprör med dubbelt så grovt gods och dessutom S355 så nu borde det hålla.

Bild


Bild


Bild


Bild
Dessa klara!

Bild
SM2VSD

Bild
Hyffsad bil jag såg när jag hade min bil inne på service.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2222
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Insåg just tråden har nu över en miljon visningar :)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5831
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av rvl »

> Budade hem denna på tradera. Detta var radion som startade allt. Jag fick en sådan här av min farfar då PR-radio blev olicensierat. Han hade haft den i båten och behövde en längre då han hade NMT 450.

Zodiacen ser väldigt bekant ut, men kommer inte ihåg exakt modellnummer. Hursomhelst gjorde jag i tiderna en modifikation så det blev kanaler upp till 40 (som korrekt visaded på displayen), när man kopplade ihop ett par oanvända stift i mikrofonkontakten. Det blev faktiskt nån gång kontakt till norra Sverige från södra Finland med den radion, när "vädret" tillät.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2222
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Sedan dags bygga lite mer bomstag till antenner som ska byggas

Bild


Bild
Åsså kom den containern jag hade lånat ut som jag egentligen skulle fått tillbaka i höstas. Insåg den här är så pass mycket bättre invändigt för att ha material i, om jag ev vill ha en travers i taket osv. Så den här ska snyggas till med lite blästring och sedan målas.

Bild
Den är tung, precis så Ljungbyn rår med

Bild


Bild
Gör lite distanser i rostfritt till nya masten

Bild


Bild


Bild


Bild
Sjukt trevligt material att bearbeta lustigt nog

Bild


Bild
Kapat alla delar till 6 st bomstag

Bild


Bild
Och svetsbordet gör det enkelt. Behöver beställa lite mer detaljer utskurna så jag slipper använda vinklar mm :)

Bild

Bild


Bild


Bild
Hade lite strul när jag skär ut ibland. Insåg att det är när jag har en arc som lead-in. Jag har inte haft detta problemet förr men jag ändrade till perpendicular lead-in och då blev det bra.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2222
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
Mast till bom-plattor. Håller på att färdigställa allt som ska galvas så jag kan lämna det på galv snart.

Bild
Fäste för att fästa vertikala bomstaget i bommen på antennen

Bild
Gör lite extra

Bild


Bild


Bild
Köpte ett slutsteg av en radioamatör här i närheten. Det var lite trasigt så jag har fått laga lite.

Bild
Ny anodechoke då den andra hade smullit. Jag har kvar att försöka mäta upp den här så jag inte har några resonanser på några amatörradioband, för då kommer den smälla igen.

Bild
Det här är en design som är gjord för problem och när jag tog isär det upptäckte jag att ena kondingen var paj. Man får inte använda tjockt material så man sätter dom i spänn.

Bild

Bild


Bild


Bild
Svarvade några distanser för att få lite mer clearence

Bild
Mycket bättre!

Bild
Nu får det stå på glöd i en massa timmar då det ej använts på ganska många år.

Bild
Lånat Ljungbyn för att ta bort lite snö

Bild


Bild
Den är lite stöddigare än L50n :)

Bild
Så, nu finns det mer plats för att manövrera runt grejor.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1790
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av toffie »

Så roligt att läsa och titta på bilderna! :D

Det där slutsteget såg riktigt häftigt ut, jag har inte direkt någon koll på grejerna i lådan, men det ser häftigt ut :D

Fästena för vertikala bomstaget vart ju otroligt vackra! Gillar "missfärgningen" runt hålen, finns säkert de som inte gör det, men jag tycker snarare att det blev ett plus för designen. Och svetsbordet, snacka om att det ser enkelt ut när du kunnat fästa upp det så där för att svetsa, måste ju bli perfekt för svetsning, rakt framförallt.

Distanserna var ju otroligt fina också, passade perfekt i kullagret :P
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11362
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Klas-Kenny »

sm2wmv skrev: 28 april 2024, 15:02:51 Lånat Ljungbyn för att ta bort lite snö
Den är lite stöddigare än L50n :)
Och då är ju L11 ändå en utav de minsta maskinerna i LjungbyMaskins modellprogram. :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2222
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Svarvar lite delar till stagankarfästen

Bild


Bild
Satt dit en ny burk för APRS

Bild


Bild
Fräser åt en kompis

Bild
Gör ett kilspår åt han

Bild


Bild


Bild
Sedan ett större kilspår i en axel

Bild


Bild
Huron MU5 är grym när det kommer till sånt här, så himla rigid.

Bild
En sk. "equalizer plate" så man kan sätta 3st staglinor i ett stagankare. De två hålen uppe och nere är för att sätta ett shackel när man ska spänna med spakblock vid uppsättning t.ex.

Bild
Skär ut dessa equalizers

Bild


Bild
Den första blev på tok för stor, så skalade om lite och gjorde en ny som blev mer lagom.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2222
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild

Bild
Ska vänta till ett stagankare tinar fram innan jag comittar och svetsar detta. Tanken är att den där hylsan går genom öglan på stagankaret (staglänken) så bulten håller bara ihop det men tar inte någon direkt belastning.

Bild


Bild
När jag kollade de tre första däcken tänkte jag "Hmm, kunde nog kört ett år till på de här däcken" tills jag såg detta...det var dags :) Måste ha kört på en storsten eller dyl.

Bild
Lägger om mina nya Nokian sommardäck

Bild
Provkörde slutsteget lite, hade en resonans på 15m. Nu ska jag göra om HV-choken efter jag fått nå spolstommar av SM2EKM och sedan grid dippa och se till att jag inte har någon resonans på nåt amatörradioband.

Bild
Dags svetsa stagringarna

Bild


Bild
Slog sig ganska rejält, så det blir att rikta till det

Bild
Lite snö kvar 5e Maj.

Bild


Bild
De andra två ringarna svetsade jag ihop, då slog de sig lite mindre men fortfarande en del så de behöver riktas

Bild
Finväder

Bild


Bild
Riktning i pressen

Börjar närma sig att kunna skicka iväg alla delar på galv
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32834
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Er nye kvalitetsinspektör ser arg ut! Tänker mig att han kan skälla på er om ni fuskar med något.
Skriv svar