KiCAD, lite allmänna frågor...

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Gimbal
Inlägg: 7941
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Gimbal »

Marta skrev: 23 april 2024, 09:54:00 Hittade net classes, men det gav inget. Det är version 5.1.9 jag använder.
Men oj, varför inte använda den senaste versionen? Man har rättat och fixat en hel del sedan version 5.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6958
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Marta »

Två orsaker. Min Linuxdist erbjuder denna version. Jag behöver inte fler funktioner avsedda för 16-lagers kort med 37654 komponenter. Men är det bugfixar utan att finesserna flippat ut så kan jag antagligen uppgradera med en tarball.
Gimbal
Inlägg: 7941
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Gimbal »

Det är en hel del allmänna förbättringar också. Men funkar det man har så kan man naturligtvis köra vidare med det. Det kanske inte är läge att byta mitt i ett projekt om man ändå närmar sig mållinjen.

Hursomhelst så är det en imponerande utvecklingstakt på KiCad.
Wihelm
Inlägg: 602
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Wihelm »

Har hänt mycket på användarvänligheten i de sista versionerna.

https://www.kicad.org/download/linux/
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6958
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Marta »

Jag testar att installera åttan på en VM, vill veta vad det är för nyheter innan...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6958
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Marta »

Stot Tack till Er alla för all hjälp. Nu är det färdigt och det ser bra ut. En till fråga, var kan jag se att alla tracks verkligen finns där? En pytteliten vit linje någonstans är nog dessvärre lätt att missa. DRC tycks inte lista den typen av fel.

Där var tre orsaker till problemen. Ett par komponenter på kortet som inte tilldelats beteckningar, "felvända" motstånd/kondingar samt att ett litet antal linjer behövde dras om för att KiCAD skulle anse dem anslutna.

Nog är där väl icke polariserade footprints med två anslutningar? De skulle i varje fall vara bra att ha.
Wihelm
Inlägg: 602
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Wihelm »

i 3D viewer under view kan du se hur kortet ser ut
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3862
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Mickecarlsson »

ERC ska "se" alla icke kopplade banor. Dels på PCB och dels på schemat.
Vill du kan du ZIPa ihop dina KiCad-filer och maila mig så ska jag kolla att det ser OK ut.
ToPNoTCH
Inlägg: 4892
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av ToPNoTCH »

Du kan dölja alla lager utom det för unrouted.

Men som sagt ERC ser dom med.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6958
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Marta »

Tack för erbjudandet, men det löste sig. Detta visas separat, där är en knapp ovanför rutan med näst intill oläsbart liten text att klicka på för att se den listan.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3862
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Mickecarlsson »

Du kör version 5.x, där har hänt en hel del i version 7 och 8, jag kör för närvarande version 7.x och tycker den funkar bra till det jag gör.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6958
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Marta »

Ett, för mig i varje fall, stort problem med KiCAAD. När en linje skall routas och det finns en netlist laddad så sänks ljusstyrkan på allt den inte skall anslutas till. Kan denna ändring i ljusstyrka minskas kraftigt, eller tas bort? Jag pallar inte det förfärliga blinkandet och det mörklagda rummet som krävs för att se det dimmade mönstret gör det ännu värre. Pallar helt enkelt inte detta.

Finns det något färdigt tillbehör som tar bort en netlist? Det skulle också kunna fungera, för att sedan lägga tillbaks den när ändring/tillägg är klart.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 587
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Synesthesia »

Det finns inställningar jag misstänker kan vara det du letar efter i Kicad 8 (men inte Kicad 6), under inställningar -> inställningar, välj mönsterkortsredigerare / färger, om det möjligen kan vara färgen för "Skugga kollision mellan.."? (Det är i alla fall 2 av färgerna i färginställningarna som är för skuggning, där "Opacitet" är satt till 50% som default)
Men som sagt, jag är osäker på om denna inställningen gör just det du vill.
Skriv svar