Kondensator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5835
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Kondensator?

Inlägg av pi314 »

>Jo det spelar ju naturligtvis roll, kondingar går knappast sönder på det sättet utan orsak.

Definiera orsak.
– Komponentfel är en orsak.
– Kretsfel är en annan orsak.

Jag har sett en hel del kondensatorer som gått sönder trots att det dom utsatts för varit väl inom spec.

Kondensatorer från vissa tillverkare, vissa serier, tillverkade under vissa tidsintervall, har ofta gått sönder.

Jimmylovenius
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 februari 2014, 13:12:54

Re: Kondensator?

Inlägg av Jimmylovenius »

Längst till höger är benen till komponenten.
Följer man ledningsbanan är det där plinten är som kommer från trafon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5835
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Kondensator?

Inlägg av pi314 »

Kondensatorn sitter parallellt med trafons sekundär och likriktarbryggans ingång.

Löd ur kondensatorn till att börja med.

Jimmylovenius
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 februari 2014, 13:12:54

Re: Kondensator?

Inlägg av Jimmylovenius »

pi314 skrev: 17 april 2024, 19:18:31 Kondensatorn sitter parallellt med trafons sekundär och likriktarbryggans ingång.

Löd ur kondensatorn till att börja med.

Kan man testköra utan kondensatorn?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5835
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Kondensator?

Inlägg av pi314 »

Det skulle jag göra.

Jag uppfattar det som att kondensatorns roll är att minska vissa typer av transienter.

Dom allra flesta kopplingar med transformator och likriktare har inte denna kondensator.

Exakt vilka transienter kondensatorn är tänkt att ta bort vet jag inte, men testa först om det fungerar utan kondensator.

Att kondensatorn finns där har antagligen något att göra med den elektriska omgivningen. Den vet vi inget om, utöver att den sitter på ett reläkort.

Om du berättar lite om vad det är som reläkortet sitter i och vilken miljö utrustningen finns i kan du kanske få råd om en lämplig kondensator att sätta dit.

Jimmylovenius
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 februari 2014, 13:12:54

Re: Kondensator?

Inlägg av Jimmylovenius »

Det är ett dynamic precision PA500 steg. Kommer mest troligt att sitta i krogmiljö.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5835
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Kondensator?

Inlägg av pi314 »

Transient-voltage-suppression diode
Bara en tanke.
Kan det vara en TVS som gått sönder?

https://en.wikipedia.org/wiki/Transient ... sion_diode

Jag har inte sett så många olika TVS-er, men dom jag sett har inte sett ut som din "kondensator". Om det nu är en kondensator.

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kondensator?

Inlägg av TomasL »

Om vi kan få ett fota av komponenttrycket vid den uppeldade komponenten, så är det enklare.
Om det är en konding, så är den till för att filtrera bort eventuell HF som kan skapas av diodbryggan.
Samt även CM-HF på på trafons primärsida.
Toroiden "leder" HF bättre än EI-trafon.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5835
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Kondensator?

Inlägg av pi314 »

>Om det är en konding, så är den till för att filtrera bort eventuell HF som kan skapas av diodbryggan.

Det skulle vara intressant att få veta mer om hur HF kan skapas av en likriktarbrygga. :humm:

Tunneldioder har jag använt till att skapa HF, men det är ju något helt annat.

https://www.tutorialspoint.com/sinusoid ... llator.htm

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kondensator?

Inlägg av TomasL »

så här kanske
These components generate electrical interference which is significantly reduced by the incorporation of capacitors. The voltage transformer, being an imperfect component, possesses a leakage inductance and a parasitic capacitance. When the four diodes of a bridge rectifier are not conducting due to the presence of reverse current, the “non-ideal” components create a resonant circuit that oscillates at a high frequency. Put simply, when a diode transitions from conducting to reverse current, it briefly continues to conduct before abruptly ceasing to conduct in the reverse current state.

This phenomenon occurs rapidly, resulting in the resonance of the inductances and parasitic capacitances. The disruptions are contingent upon the velocity at which the junction halts the counter-current. The oscillation, together with its corresponding high-frequency signal, propagates throughout the entire circuit, resulting in numerous types of disturbances. The disruptions also have the ability to spread throughout the surroundings, as a result of their elevated frequencies.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Kondensator?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ju snabbare dioden är, desto mer abrubt slutar den leda i framriktningen och det genererar mer HF.

Det kan också vara så att man sätter kondensatorn över dioderna, men då dämpar de inte inkommande HF utan tvärtom ger det en ingång i kretsen nerströms.

https://www.powerelectronicsnews.com/tu ... rectifier/

Jag funderar på om en TVS är lämplig på sekundärsidan? En spänningstransient borde ju gå rakt genom dioderna och ladda upp glättningskondensatorerna? Transienten har ju redan gått på trafon, kanske tom slagit genom isoleringen där? Borde man inte sätta en sådan direkt på inkommande?

Vilka felmekanismer skulle kunna ta sönder en parallellkopplad konding eller TVS?

Har TS kollat diodbryggan?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5835
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Kondensator?

Inlägg av pi314 »

TomasL skrev: 17 april 2024, 21:38:50 så här kanske
These components generate electrical interference which is significantly reduced by the incorporation of capacitors. The voltage transformer, being an imperfect component, possesses a leakage inductance and a parasitic capacitance. When the four diodes of a bridge rectifier are not conducting due to the presence of reverse current, the “non-ideal” components create a resonant circuit that oscillates at a high frequency. Put simply, when a diode transitions from conducting to reverse current, it briefly continues to conduct before abruptly ceasing to conduct in the reverse current state.

This phenomenon occurs rapidly, resulting in the resonance of the inductances and parasitic capacitances. The disruptions are contingent upon the velocity at which the junction halts the counter-current. The oscillation, together with its corresponding high-frequency signal, propagates throughout the entire circuit, resulting in numerous types of disturbances. The disruptions also have the ability to spread throughout the surroundings, as a result of their elevated frequencies.
Intressant...

Här finns texten som du kopierat.
https://www.eeweb.com/adding-capacitors ... rectifier/

Där refererar dom till den här texten.
https://www.powerelectronicsnews.com/tu ... rectifier/

Där finns den här bilden, med kondensatorer kopplade parallellt med dioderna i likriktarbryggan.

capacitors_in_bridges-20230411.png

När jag letade runt efter kopplingar med en kondensator parallellt med transformatorns sekundärlindning så hittade jag bara en. Det var på ett schema från en gammal rysk TV med nättransformator.

Jag fick då intrycket att kondensator parallellt med transformatorns sekundärlindning var ovanligt.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5835
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Kondensator?

Inlägg av pi314 »

rikkitikkitavi skrev: 17 april 2024, 21:55:46 Har TS kollat diodbryggan?
Bra idé!

Att göra innan spänning kopplas in.

Kanske är det en bra idé att kolla lytarna också?

Skriv svar