Resistans i glödstift
Resistans i glödstift
Det har hamnat en dieselvärmare från en båt på min bänk. Den har varit hos en, för mig okänd, mekaniker som enligt ägaren menar att det är fel i styrelektroniken - därför är den hos mig.
Jag provar att mata den med 13VDC, 15A strömgräns och den bara hickar för agget går i strömgräns. Kopplar jag loss glödstiftet beter den sig "rimligt". Fläkt snurrar, korta pulser till den lilla bränslepumpen.
Jag mäter resistansen i glödstiftet (inklusive dess anslutningskablage) till 0,25ohm (4-tråds Kelvinanslutning till bänkmultimeter).
Jag förstår att det skall vara låg resistans i stiftet men är detta verkligen korrekt?
På stiftet står det 0 100 221 150 9V vilket verkar stämma med ett sånt här stift. 11V, 9A står det där. 11V, 0,25Ohm blir 44A
Eller är de som en glödlampa, extremt låg resistans när de är kalla för att snabbt stiga i såväl temperatur som resistans?
Jag provar att mata den med 13VDC, 15A strömgräns och den bara hickar för agget går i strömgräns. Kopplar jag loss glödstiftet beter den sig "rimligt". Fläkt snurrar, korta pulser till den lilla bränslepumpen.
Jag mäter resistansen i glödstiftet (inklusive dess anslutningskablage) till 0,25ohm (4-tråds Kelvinanslutning till bänkmultimeter).
Jag förstår att det skall vara låg resistans i stiftet men är detta verkligen korrekt?
På stiftet står det 0 100 221 150 9V vilket verkar stämma med ett sånt här stift. 11V, 9A står det där. 11V, 0,25Ohm blir 44A
Eller är de som en glödlampa, extremt låg resistans när de är kalla för att snabbt stiga i såväl temperatur som resistans?
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30067
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Resistans i glödstift
Skruva ur och koppla på spänning på bänken. Om det börjar glöda (eller fräsa ) nån annanstans än på spetsen är det paj.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11365
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Resistans i glödstift
Hittade ett liknande, där de specar 0,3 Ohm och 7.5 A, så dina 0.25 är nog inte helt orimligt.
https://spareto.com/products/ngk-glow-plug/2189
https://spareto.com/products/ngk-glow-plug/2189
Re: Resistans i glödstift
H.O.
Du mätte glödstiftets resistans i kallt tillstånd. När det upphettas till arbetstemperatur, kan det vara 300 à 400 grader, ändrar sig förmodligen resistansen.
Är det ett sådant här glödstift för Ebersprächer?
Står 8 Volt 8,5 A. Blir resistansen 0,94 Ohm
https://standheizung-ersatzteile.com/st ... erze-gh001
Du mätte glödstiftets resistans i kallt tillstånd. När det upphettas till arbetstemperatur, kan det vara 300 à 400 grader, ändrar sig förmodligen resistansen.
Är det ett sådant här glödstift för Ebersprächer?
Står 8 Volt 8,5 A. Blir resistansen 0,94 Ohm
https://standheizung-ersatzteile.com/st ... erze-gh001
Re: Resistans i glödstift
Tack för svar!
Som jag skrev så misstänkte jag att de kunde vara extra lågohmiga i kallt tillståmd så jag får testa det löst imorgon. Det är inte en Ebersprächer utan något Finskt men jag minns inte namnet just nu. I första inlägget finns den typbeteckning som står på stiftet och en länk till ett med samma nummer och som ser lika dant ut.
Jag ser liksom inget på kretskortet som skall kunna switch i storleksordningen 50A... Man kan fundera på stiftet som sitter där är menat att sitta där, jag får forska vidare imorgon men HELT orimligt med 0.25 Ohm i kallt tillstånd är det alltså inte.
Tillägg: Kablarna är i storleksordningen 1.5mm2 och terminerade i en typ Molex-kontakt så 40-50A kontinuerligt är helt uteslutet.
Som jag skrev så misstänkte jag att de kunde vara extra lågohmiga i kallt tillståmd så jag får testa det löst imorgon. Det är inte en Ebersprächer utan något Finskt men jag minns inte namnet just nu. I första inlägget finns den typbeteckning som står på stiftet och en länk till ett med samma nummer och som ser lika dant ut.
Jag ser liksom inget på kretskortet som skall kunna switch i storleksordningen 50A... Man kan fundera på stiftet som sitter där är menat att sitta där, jag får forska vidare imorgon men HELT orimligt med 0.25 Ohm i kallt tillstånd är det alltså inte.
Tillägg: Kablarna är i storleksordningen 1.5mm2 och terminerade i en typ Molex-kontakt så 40-50A kontinuerligt är helt uteslutet.
Re: Resistans i glödstift
1.5mm2-kabel mår inte dåligt av 50A i en sekund. Efter det sjunker strömmen fort när glödstiftet blir varmt. Precis som med en halogenlampa.
Blybatteri är enklaste strömförsörjningen för att testa dylika enheter.
Blybatteri är enklaste strömförsörjningen för att testa dylika enheter.
Re: Resistans i glödstift
Finskt ? inte Webasto då ? ..Det är iofs tyskt.
Jag har en gång jobbat på firman som var generalagent för webasto, bland annat med värmare, men jag byggde mest egenkosntruerade små elektronikboxar och liknande.
Men som andra sagt, glödstiftet har väldigt låg resistans, glöder det så är det helt
Jag har en gång jobbat på firman som var generalagent för webasto, bland annat med värmare, men jag byggde mest egenkosntruerade små elektronikboxar och liknande.
Men som andra sagt, glödstiftet har väldigt låg resistans, glöder det så är det helt
Re: Resistans i glödstift
Ja, Finskt. Wallas heter dom.
Apparaten är väldigt lik följande: https://wallas.fi/product/viking-air/ fast av äldre årgång. Ingen display, ingen mobilapp etc.
Jag testar vidare och återkopplar.
Apparaten är väldigt lik följande: https://wallas.fi/product/viking-air/ fast av äldre årgång. Ingen display, ingen mobilapp etc.
Jag testar vidare och återkopplar.
Re: Resistans i glödstift
Nu har testat stiftet.
Drev det med 11V, spänningsfall i kablar ej inräknat, efter 30s var spetsen orange till färgen och strömmen hade sjunkit till ca 7A så stiftet verkar OK i alla fall. Fortsatt felsökning alltså.
Tack för hjälp!
EDIT: Är det nån som vet hur själva brännaren fungerar? Droppar dieseln bara ner på det glödheta stiftet eller hur fungerar det egentligen?
Drev det med 11V, spänningsfall i kablar ej inräknat, efter 30s var spetsen orange till färgen och strömmen hade sjunkit till ca 7A så stiftet verkar OK i alla fall. Fortsatt felsökning alltså.
Tack för hjälp!
EDIT: Är det nån som vet hur själva brännaren fungerar? Droppar dieseln bara ner på det glödheta stiftet eller hur fungerar det egentligen?