Renovering av Volvo Duett

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Jag löste problemet på annat sätt, eftersom jag fick tag på 60 cm långa bromsslangar gick det att göra en 180-graders snäv och kort böj och få det hela att lira bra, det är till nån Ford oklart vilken eftersom den utgått i Biltemas sortiment efter att jag tog dom sista 4. Skulle det vara nåt udda så funkar det med 50 cm också i framtiden, klamman kommer att hålla fast slangen istället för röret på insidan av innerskärmsplåten så röret är bara att i så fall bocka ner, huvudsaken bara att det är hane och hona på slangen.

Eftersom stötdämparen kolliderade med oket flyttades den till framsidan, då kolliderade den med styrarmen istället så då fick det bli sån här lösning, det behövdes bara 10 mm och då är det bra spel också.
20240413_200305.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av tecno »

Klurig är du allt :D
MiaM
Inlägg: 9995
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av MiaM »

X-IL skrev: 15 april 2024, 12:27:45Det finns väl vissa rörskarvar som är mindre lämpliga att använda även om det funkar dock. Tror de kallas "compression fittings" och är åtminstone i delar av USA olagliga i bromssystem (men folk verkar använda dem ändå då de verkar enkla att isntallera och köpa).
Klämringskopplingar heter de på svenska, säljs bl.a. av Biltema och verkar inte vara några problem att använda och få godkänt på besiktningen.

Jag gissar att skillnaden är att vi har faktiskt besiktning dels över huvud taget och dessutom besiktning som fungerar, till skillnad från USA som antingen inte har något mer än flygande besiktningar eller besiktningar där samma verkstad både besiktigar och tar på sig att göra reparationer, så de underkänder saker som borde ha godkänts ifall det är ett enkelt och lönsamt arbete att utföra, medan de kan godkänna saker som borde underkänts ifall de inte vill göra det jobbet. Hur mycket det lönar sig att lägga på en viss bil påverkar säkert också besiktningarna. Har sett tipset att vid besiktning där prata med den som gör besiktningen så att det tydligt framgår att bilägaren kommer göra alla reparationer själv - det lär minska risken att bli underkänd...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17173
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av AndLi »

Frågar du bilverkstäder häromkring kan man få intrycket av att de ganska ofta dyker upp fordon med anmärkningar som de inte kan hitta. Åker man till en annan station om ombesiktigar går bilen rakt igenom... på 90 talet när man körde offrade bil så fanns det stationer som var villigare inställda till dessa... långt innan någon privatisering... Så jag är inte övertygad om att vi är så fläckfria...
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5762
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av hcb »

Nu är ju "USA" rätt beroende på var i landet man bor. i Kalifornien (som är den enda delstat jag har praktisk erfarenhet av) så var det enda att man skulle prestera ett godkänt "smog test". Rost på viktiga delar var ett icke-problem i Pasadena :)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Los Angelesborna har ju oljefältet under fötterna och är mer eller mindre förgiftade beroende på var i LA dom bor och att plugga gamla oljekällor som spyr ut diverse "mysigt" verkar inte vara prio ett av vad jag märkt. USA är ett märkligt land. Sen har vi ju oljeindustrins fracking också, är ni intresserade så finns filmen Gasland på div. streamingkanaler, en skrämmande dokumentär om att kvadda miljön rejält.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33849
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 15 april 2024, 17:32:46 Klämringskopplingar heter de på svenska, säljs bl.a. av Biltema och verkar inte vara några problem att använda och få godkänt på besiktningen.
Det gäller bara om man använder kopplingar som är specifikt godkända för bromsrör.

En sak att tänka på där är att biltemas kopplingar är (iaf var) enbart godkända att skarva rör av samma material, man får alltså inte skarva original stålrör med ett koppar eller kopparnickel, autoexperten har dock en skarvkoppling som är godkänd för samtliga typer av rör samtidigt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Nu har det hänt lite mera, slangfästet pressat, ytbehandlat och monterat och skulle det inte gå att få tag på långa slangar i en framtid så är det som synes förberett för kortare. Slangarna sitter skyddade bakom länkarmen och det är ett så pass stort spel mellan däck och slangar att det går att utan tvekan lägga på rejäla snökedjor, det måttet är det viktigaste fick jag lära mig på miloverkstan för även om det aldrig skulle behövas så är det ändå bra att det går. :D
20240416_223557.jpg
20240416_223709.jpg
20240416_223926.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av svanted »

du har en bit kopparrör mellan slangar och ok, och det ser ut som att slängarna hänger i rören?
tveksamt om det håller, med slangarna slängandes i guppen.
det behövs ett stadigare fäste i änden på slangarna mot oket.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Håller gör det om man klammar ihop slangarna vid nipplarna men det blir ett fäste, detta är bara provmonterat då okhållare och ok ska bort tillsammans med resten av framvagnen när ramen ska lackas upp. Kopparrören är så korta så även utan fäste skulle det hålla men man kan aldrig göra saker för stabila, speciellt inte säkerhetsdetaljer.
MiaM
Inlägg: 9995
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av MiaM »

Vad bra det blir!

Förutom det Svanted redan nämnt så kanske det kan vara läge med nån slags gummi mellan slang och klammer också? Det lär väl ta ett tag innan metallen lyckas skava sönder slangarna, men ändå...

Glenn: Får besiktningen ge nedslag på detta? Tänker att det kan vara nästan omöjligt för dem att se vilken metalltyp en viss klämringskoppling är avsedd för?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Nåt extra skydd mellan klamma och slang är definitivt överkurs eftersom montaget är gjort så inget skav kan uppstå, dessutom är in och utgång i klamman avgradade med radie, jag har sett liknande montage där klamman varit bara utstansad, alltså vass, och där slangen pajat mitt på pga. ålder, bredvid klamman fanns inte tillstymmelse till skavskador och den slangen hade nog suttit 30 år.

Man ska inte lägga ner energi på det som inte behövs.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33849
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 17 april 2024, 19:42:46 Glenn: Får besiktningen ge nedslag på detta? Tänker att det kan vara nästan omöjligt för dem att se vilken metalltyp en viss klämringskoppling är avsedd för?
Dom får, men frågan är hur dom kollar det.. ändå dumt att använda kopplingar tilld et dom inte är avsedda för dock.
MiaM
Inlägg: 9995
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av MiaM »

Sant, dumt att fuska, men om man inte är dum i huvudet så märker man ju att bromsvätskan läcker ut eller att bromsarna tar konstigt, och kan åtgärda det. Antar att skarvning bara är aktuellt för bakbromsarna på de flesta bilar, eftersom fram kan man byta hela röret ifall det är dåligt och dessutom så går väl röret mestadels rätt skyddat från ABS-burk/huvudcylinder via motorrummet och mynnar ut på plats där det stänker relativt lite vägblask (för att vara i hjulhuset).

Annars så ifall man skrotar ner en Saab 9-5 från början av 00-talet, eller går på självplockskrot, så kan man ta de nipplar som Saab monterat original i motorrummet omkring torpedväggen. Vet inte riktigt varför de gjort så istället för att ha rören som en komplett del, kanske för att det ska gå att byta delen som kan drabbas av rost?
Mindmapper
Inlägg: 6429
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Mindmapper »

Glenn skrev: 18 april 2024, 07:33:40
MiaM skrev: 17 april 2024, 19:42:46 Glenn: Får besiktningen ge nedslag på detta? Tänker att det kan vara nästan omöjligt för dem att se vilken metalltyp en viss klämringskoppling är avsedd för?
Dom får, men frågan är hur dom kollar det.. ändå dumt att använda kopplingar tilld et dom inte är avsedda för dock.
Biltemas kopplingar hade under en tid ingen text som förklarade om de var för mjuka eller hårda rör. Besiktningen gav under den tiden anmärkningar på många ställen där det i bästa fall fuktade bromsvätska. Jag fick rekommendationen köp inte kopplingar på Biltema utan köp riktiga kopplingar. Eftersom det är svårt att bara titta på kopplingen och se om den är för mjuka eller hårda rör (eller båda) är det lätt att köpa fel. Sedan började Biltema ge mera produktinformation.
Skriv svar