Radio räckvidd historia

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
alexanderson
Inlägg: 843
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Radio räckvidd historia

Inlägg av alexanderson »

Marta skrev: 10 april 2024, 17:27:25 Jodå, Grimeton är för trafik över Atlanten. Den är från strax efter 1920, ger ungefär 200kW och en hyfsat anständig signalkvalitet. Mottagaren hade helt säkert rör och kunde ta emot enormt mycket svagare signaler än en coherer. Det gick raskt framåt med radiotekniken i början på 1900-talet. Rörsändare fanns redan då Grimeton planerades, men med otillräcklig effekt. Några år senare hade det blivit en sådan.

Antennen är drygt två km. Det är kort i sammanhanget, ungefär 1/8 våglängd. När jag var där för sådär 8 år sedan stod det en stor avstämningsspole utomhus. Minnet sviker om denna fanns vid stationen, eller där antennen slutar.
En avstämningsspole fanns vid varje mast. Enbart en av dessa matades från sändaren.
En mottagare fanns i Kungsbacka. Mottagarantennen gick från Kungsbacka till Fjärås(Sveriges längsta radioantenn).
Senast redigerad av alexanderson 11 april 2024, 07:19:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5832
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Radio räckvidd historia

Inlägg av pi314 »

Marta skrev: 10 april 2024, 18:45:20 Är väl så ntennen är tänkt att användas. Skruva fast chassiedonet den sätts på i lådan. Det är antagligen en colinjär antenn för dBi. Frågan är hur bra den verkligen är. En enkel dipol kan mycket väl vara bättre än en china-antenn.

Skall överföringen göras i en bestämd riktning så gör en yagi-antenn. Den blir så pass liten att den kan göras av t.ex. mässingstråd för hårdlödning. Den blir helt säkert betydligt effektivare än en chinapinne.

Är den verkligen CE-märkt med +30dBm? På 433MHz är jag ganska säker gränsen är +10dBm.
Jag vet inte hur antennen blev "chinapinne", men jag har köpt den från ett tyskt företag som heter H2Technik GmbH. Dom tillhandahåller en ganska detaljerad specifikation. Den är kanske tillverkad i Kina, men märket är H2Technik.

Jag tror att den är av typen "colinjär". Jag har övervägt att göra en egen enligt en beskrivning där det anges att dom mätt upp 7,8 dB. Jag ska kommunicera med flera enheter så yagi är opraktiskt.

Jag har för avsikt att ha en "central" som samlar in data från ett antal noder. Kanske gör jag en bättre antenn till centralen?

Jag har för mig att jag sett något om 28 dB/500 mW på 868 MHz. Man sätter effekten med mjukvaran (OPTION.transmissionPower i det bibliotek jag sneglat på), så man får väl se upp så att man inte kör ut för hög effekt. :doh:

På dom moduler som jag har är 30dBm default.

Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18424
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Radio räckvidd historia

Inlägg av 4kTRB »

Tänker på de äldre R/C-modellflygradios som fanns på exempelvis 27MHz.
Vet att min SANWA 4-kanalare hade ganska begränsad räckvidd, fullt tillräcklig men inte mer.
Hade lite med hur man vinklade antennen, inte peka antennen rakt mot modellen med dåliga batterier.
Var väl någon Watt i uteffekt och antennen var väl i närheten av 1/4-våg, inget jordplan som på en GP.
https://www.vintagercfiles.com/
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6121
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Radio räckvidd historia

Inlägg av Biker »

Denna kille tror jag var EF kille och tog upp ett modellplan till 30km med ballong o droppade o flög ned :mrgreen:

Videolänk o så med lite väl godkänd effekt



Radiolänk över luft uppåt behöver inte nån effekt ens på 1.2GHz eller 2.4Ghz då luft med fukt inte dänpar.

För kännedom så går vanliga flyplansradios(120/235 Mhz på ungefär max 10W och når horisonten runt , typiskt 20-50 mil på flyghöjd 10000m mot ground tower
Skriv svar