Arduino UNO - Atmega328PU

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
notfabben
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 april 2024, 14:03:26

Arduino UNO - Atmega328PU

Inlägg av notfabben »

Jag är ny här och är ute efter att få lite hjälp med arduino. Elektronik är min största hobby, jag har dock ingen som jag kan hjälpa mig i verkliga livet, och hoppas att jag hamnat rätt här!
Försöker köra arduino IC på en breadboard, men har kört fast.

ICn är programmerad med en enkel blinksketch, och den fungerar när man kör den i arduinon - men tyvärr inte när jag kopplar den på breadboard. är det någon av er som ser om jag kopplat fel? eller kanske har förslag på hur jag ska felsöka..

Såhär har jag kopplat:
https://i.ibb.co/D1WhH0n/20240407-141317.jpg


Kopplingsschema:
Bild

IC:
https://www.electrokit.com/forprogramme ... bootloader
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Arduino UNO - Atmega328PU

Inlägg av SeniorLemuren »

Det brukar vara problem att få den externa kristallen att svänga. Atmega328 kan väl köras på intern oscillator.
Gimbal
Inlägg: 7937
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Arduino UNO - Atmega328PU

Inlägg av Gimbal »

Svårt att se på bilden, men har du pinne 8 till minus? och minus på andra sidan atmegan? och lysdioden på utgången, var är den?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11351
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Arduino UNO - Atmega328PU

Inlägg av Klas-Kenny »

Du har ju inte riktigt kopplat enligt schemat. Lysdiod till jord ersatt av summer till 5V.

Borde kanske fungera, om du vet att summern fungerar så att den ger ljud vid konstant 5V, samt inte drar mer ström än vad AtMega'n kan ge.
Byt ut den till en lysdiod enligt schemat till att börja med.

I övrigt hade någon avkopplingskondensator inte skadat. Typ 100 nF keramisk mellan pinne 20 och 22, och en mellan pinne 7 och 8. Placerat så nära pinnarna som möjligt.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2637
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Arduino UNO - Atmega328PU

Inlägg av hawkan »

Är inte lätt att se men har du inte satt +5V på Vref isf Vdd, alltså skiftat pinn 20 o 21?
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Arduino UNO - Atmega328PU

Inlägg av SeniorLemuren »

Om allt är rätt kopplat och inte fungerar så är jag fortfarande misstänksam om den svänger. Jag ser t.ex att 22pF har giraffben och sitter långt ifrån kristallen och cpu. Jag vill minnas att när jag höll på med detta för länge sedan så gav jag till sist upp med att försöka få det att fungera säkert på ett breadboard. Det blev för dålig svängning på grund av för långa avstånd till cpu. Det slutade med att jag tillverkade ett mönsterkort till den där jag kunde sätta kristall och kondingar nära cpu och löda för bra kontakt.
notfabben
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 april 2024, 14:03:26

Re: Arduino UNO - Atmega328PU

Inlägg av notfabben »

Vad roligt att se så många svar så snabbt - tack så mycket

Jag har gjort ett nytt försökt, tyvärr utan någon större lycka.
Laddade upp två bilder till på kopplingen.. det kanske är så att det är för osäkra kopplingar på ett breadboard. kan jag mäta över kristallen och se om den svänger?


Bild
Bild



https://ibb.co/L962s0H
https://ibb.co/z7syrnG
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5819
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Arduino UNO - Atmega328PU

Inlägg av rvl »

Ladda helst upp bilderna på forumet i stället för nån extern site med ofta tveksam funktion.
Det är svårt att mäta direkt på en oscillator, utan att påverka den.
Gimbal
Inlägg: 7937
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Arduino UNO - Atmega328PU

Inlägg av Gimbal »

Det saknas motstånd till LED'en...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino UNO - Atmega328PU

Inlägg av Icecap »

Kristall o breadboard... det finns allvarliga strökapacitanser i breadboard och det kan döda kristallkretsar som i dämpa väldigt så att det inte fungerar.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Arduino UNO - Atmega328PU

Inlägg av adent »

Gimbal skrev: 7 april 2024, 19:47:08 Det saknas motstånd till LED'en...
Vilket betyder att du kan ha bränt LED:en. Men dubbelkolla och trippelkolla kopplingarna.
Prova utan kondensatorerna till jord på kristallen också, det kan mycket väl vara tillräckligt med strökapacitans för att det ska funka ändå.
Prova med en lågsammare kristall. 1MHz bör inte vara några problem på breadboard.

Var bor/är du?

MVH: Mikael

Edit: När du skriver ett inlägg så har du Knappar under textrutan, de som det står Förhandsgranska och Skicka på. Under dem längst till vänster har du Alternativ som en flik, bredvid den är en annan flik: Bilagor. Klickar du där kan du ladda upp bilder till forumet istället. Det är mycket mycket mycket bättre. Då finns de kvar och ingen reklam och skit.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Arduino UNO - Atmega328PU

Inlägg av SeniorLemuren »

Som jag skrev tidigare. Du kan ju testa att köra på den interna 8 MHz klockan för att utesluta andra fel.
Skriv svar