CR2032 emulator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5819
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

CR2032 emulator

Inlägg av rvl »

Bytte nyligen batteri i en termometer, men det sista i en karta med batterier verkade rätt tomt det med, så jag återkom till tanken att använda större batterier, men utan åverkan på termometern. Tanken slog mig att (CR20)32 tiondels mm borde bli rätt bra match för två stackade standard-PCB. Intet överraskande, så visar en googling att fler tänkt den tanken. Så det till och med finns att köpa färdiga ...för över 20 dollar per styck, med USB och allt.

Har ni gjort liknande eller har andra kreativa idéer på detta tema?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: CR2032 emulator

Inlägg av grym »

lir2032 är en variant, laddbara

annars skulle man som sagt kunna ta kretskort och göra en adapter
beror lite på hur man ska komma ut locket, men det går ju att 3d skriva ut lock med hål i
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5819
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: CR2032 emulator

Inlägg av rvl »

Ja, laddbart kunde vara en variant. Man får väl anta att de har låg självurladdning,

Sidospår: batteriet var bättre än termometern påsken. Det gamla var inte helt tomt, men så lågt att den vägrade blåtand. Jag bytte så snabbt att termometern inte hann bli helt spänningslös, men den jäkla firmwaren fortsatte att tro att tro att det var det gamla batteriet utan att göra nån ny spänningsmätning. När jag tog ut batteriet och mätte med multimeter, så hann termometern få slut på sina kondensatorer och totalresettade när jag satte tillbaka batteriet. Då visade det fullt och gick med på att slå på blåtanden. :( Men hade glömt alla mätningar sen senaste telefonsynkning (till ett gammalt Äpple, för Androidappen är nästan värdelös i jämförelse, med stora luckor i loggarna). Borde se om det går att få firmwaren att kunna hantera batteribyte bättre, så att den faktiskt mäter batteriet när man försöker slå på blåtanden och inte bara vägrar för att den tror att batteriet fortfarande är slut. </sidospår>

Har en batterilivstid på mig att ta fram en bättre lösning. :vissla:
Skriv svar