Radiofyr

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Radiofyr

Inlägg av TomasL »

Exakt, annars får du två positioner
nifelheim
Den första
Inlägg: 2330
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Radiofyr

Inlägg av nifelheim »

spelar ingen roll viken kurs du har eller åt vilket håll din näsa pekar bara du läser av pejlen rätt. :D
kompasspejl.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Radiofyr

Inlägg av TomasL »

Jo, det gör det eftersom du har har 2 maximina och 2 minimina, vilket innebär att du får bäringararna är180 grader skilda, så du får 2 olika positioner.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2330
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Radiofyr

Inlägg av nifelheim »

Fyrarnas positioner är kända.
ritar du dina linjer genom respektive fyr kommer dom bara korsa varandra i en position.

(två riktningar från en fyr med 180 graders skillnad är en raklinje genom fyren)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Radiofyr

Inlägg av TomasL »

Nej, du får 2 positioner, 180 grader från varandra.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5819
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Radiofyr

Inlägg av rvl »

180 grader, as in på andra sidan jordklotet? I såfall borde det vara rimligt enkelt att avgöra vilken...
nifelheim
Den första
Inlägg: 2330
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Radiofyr

Inlägg av nifelheim »

om man inte vet något om radiofyrars räckvidd kan man uppenbarligen komma fram till det :D

och det har givetvis ingen betydelse vart näsan pekar :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Radiofyr

Inlägg av grym »

man får två positioner på var sida om fyrarna, ex två fyrar göteborg oslo, 90 grader får man havet utan norge, eller örebro
inga problem om det ena är på land

skulle det vara två öar så kan det vara på var sida om det och man får prova att flytta på sig för en ny pejling för att veta om man åker mot eller ifrån pejlarna
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5819
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Radiofyr

Inlägg av rvl »

Jag kunde hålla med, ifall det kända var avstånden till fyrarna, men nu vet vi riktningarna, så när som på om det är till eller från.

I fall jag totalt missat något, så har jag inga problem att medge ifall jag haft fel...
Rita gärna upp en skiss på hur man från den kända informationen kan få det att stämma in på fel position. Vi kan för enkelhetens skull begränsa scenariot till ett plan och glömma att kompassen inte pekar mot sann nord.
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Radiofyr

Inlägg av davidi »

Man vet bäringarna till båda fyrarna. Man vet vilken fyr som är vilken. Och så kanske vi kan förutsätta att vinkeln mellan fyrarnas bäringar inte är 0° eller 180°. Jag kan inte föreställa mig hur det skulle gå till att få en alternativ position.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2164
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Radiofyr

Inlägg av LeCanard »

Återigen, det är med senseantennen man man eliminerar 180-gradersfelet.
Vill man titta på fler peilenheter går det att söka på Homer Heron (Brookes and Gatehouse) eller BK171 (Sailor) som är pejltillsatsten till Sailors R108/R109.
BK171 har, som senseantenn, ett spröt som ansluts ovanpå handenheten vid behov. B&G Homer (radion) har en senseantenn permanent ansluten och sense-läget aktiveras med en switch på Heron (pejlhandtaget).

Och lite extra knasigheter, om t.ex. en segelbåt har ett mantåg i metall som bildar ”ett varv” runtom båten, så riskerar det att döda signalen. Därför ser man ibland att äldre segelbåtar har en tamp förbinder sista delen av mantåget med pushpit, för att isolera ’spolens kortslutning. Modernare båtar har snöret på samma ställe, men för att kunna skära av mantåget vid en MOB-situation.
Skriv svar