Koppla in en bilgenerator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
roger1982
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 mars 2024, 00:46:39

Koppla in en bilgenerator

Inlägg av roger1982 »

Hej!

Har köpt mig en bil där generatorn inte är riktigt inkopplad. På bilforum har jag inte fått något svar på hur detta ska ske så jag tänker att här borde det finnas folk med stenkoll :)

Vid generatorn hänger en kontakt med två kablar som är röd respektive grön:
wiring_car.jpg
Anslutningen på generatorn har tre poler enligt följande som jag hoppas stämmer (från en bildelssite):
connection.jpg
Jag letade upp ett kopplingsschema som ska vara till samma årsmodell:
wiring_charging.jpg
Jag vill nu mäta upp detta för att vara säker.

Tänker att på generatorn borde D jorda och skicka ut 12V+ vid start. Kabeln från PCM borde väl skicka ut 12V (gen field ctrl?) och då i rödgrå kabel?

LIN borde väl kopplas till "gen sens" med brungrå kabel?

Mina kablar är enbart röd och grön, vill därför mäta upp dom. Tänker jag rätt eller helt uppåt väggarna? Alla tips och tankar uppskattas! / Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Koppla in en bilgenerator

Inlägg av MiaM »

Om färgerna inte stämmer så lär det väl antingen vara fel schema eller så har någon skarvat kabeln nånstans.

Det är väl en anledning att den inte är ansluten. Ifall kontaktdonet passar direkt så har förra ägaren antagligen provat att plugga in den, och antingen så fungerade det så dåligt att det var bättre att koppla ur den, eller så gjordes det på en "förra generatorn" som bytts ut.

Ohmmät mellan kontakten och pinnarna på burken den ska kopplas till.

Sidospår: Om en av signalerna motsvarar vanliga styrsignalen på äldre generatorer så kan det kanske vara läge att bara koppla en liten lampa mellan den anslutningen och "plus över nyckel" så att smartfunktion kopplas bort.

Typ det har väl aldrig i världshistorien skett nämnvärd bränslebesparing på att hålla batteriet på lägre spänning än typ 13,8V eller vad man nu ofta får från en generator efter att den kört ett tag, men å andra sidan så har smartsystem nog kört slut på ett gäng batterier. Undantaget är ifall bilens smartsystem faktiskt har BMS-funktion för att styra generatorn osv.
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Koppla in en bilgenerator

Inlägg av verkstaden »

Enligt schemat så bör röd/svart kabel ha mycket mer area och levererar ström till batteriet via kontaktstycke C1, röd/lila och brun/grå går till ECU via kontaktstycke C2.
Troligtvis är elschemat till en annan motor eller insprutningssystem än vad din bil har.
Gissar att det är något från USA eller i alla fall att elschemat är därifrån, vad är det för bil?
roger1982
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 mars 2024, 00:46:39

Re: Koppla in en bilgenerator

Inlägg av roger1982 »

Rätt gissat, det är en Lancia Voyager -12 dvs en chrysler i grund och botten.

Manualen ska vara till alla årsmodeller och även med dieselmotorn men tyvärr verkar det inte gå att hitta rätt kopplingsschema.

Grejen är att orginalinkopplingen är en tjock B+ som idag är ansluten och manualen säger även att på dieslarna så är generatorn självreglerande och att anslutningarna till PCM används mest för diagnos.

Kontaktstycket som idag hänger löst har två poler och vad jag sett på vissa begagnatsidor så har orginalgeneratorn två poler i kontaktstycket medans de som säljs nya via tex autodoc verkar ha 3 poler vilket även jag har. Kontaktstycket passar alltså inte men jag har ett korrekt kontaktstycke på lager som jag kan ersätta det tvåpoliga med.

Vill bara vara säker på vilken kabel som ska sitta på LIN och vilken som ska sitta på D.

Om ni utgår från kopplingsschemat, vilken signal kan man vänta sig de två kablarna i kontaktstycket?
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Koppla in en bilgenerator

Inlägg av MiaM »

Försök hitta schema på nån bil som har trepolig kontakt.

Worst case så montera generator från en äldre bil. Ta en promenad på självplockskrot och se om nån generator från valfri annan bil går att montera mekaniskt utan för mycket möda och besvär. Förr var det lättare, bara att anpassa fästet med lite blandat jox ur skrotlådan ungefär, men idag är det så trångt och risken är att remskivor inte passar remmen.
gs455
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 oktober 2008, 20:09:51
Ort: Härnösand

Re: Koppla in en bilgenerator

Inlägg av gs455 »

Om dina bilder stämmer så går det nog inte
att använda generatorn med 3 stift.
Den generatorn verkar kommunicera med LIN-Bus,
vilket är väldigt vanligt på modernare bilar.

Skulle tro att du ska ha en sån här:
Bild från Rockauto https://www.rockauto.com/en/moreinfo.ph ... 12&jsn=433
Skärmklipp.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
roger1982
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 mars 2024, 00:46:39

Re: Koppla in en bilgenerator

Inlägg av roger1982 »

Jag grävde vidare i rep. handboken som ska vara till Voyager 2011-14 och även täcka dieseln, däremot verkar ju inte kopplingsschemat stämma som jag postade i början.
Gen_1.png
Gen_2.png
Gen_3.png
Vad jag kan förstå av detta så vill PCM ha en B+ från generatorn på (10) och sedan så skickar PCM impulser i en kabel till generatorn (1)?

Den använder pulsbreddsmodulering (PWM) och det innebär att det är ett lokalt nätverk (LIN)?

Samtidigt så förklaras sist att dieseln går på defaultmode om kontakten bryts och så funkar min generator idag. Det som saknas är då diagnostik och just det faktum att laddlampan lyser.

Därför tänker jag att man borde kunna mäta 12v i en kabel och typ 9-18v i den andra i befintlig kontakt? Kanske inte funkar så i praktiken? :)

Rätta mig gärna om jag är helt ute och seglar :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Koppla in en bilgenerator

Inlägg av mrfrenzy »

Eftersom det är tre stift i din nya generator så är det uppenbarligen en annan modell, det finns ingen garanti att två av stiften råkar ha en funktion som är kompatibelt med din bil.
Åtminstone måste du hitta en manual från en bil med denna tre-stifts generator och utröna hur den fungerar. Kolla på artikelnumret och sök upp vilka bilar den passar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Koppla in en bilgenerator

Inlägg av TomasL »

Till min Town & Country ser det ut så här
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gs455
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 oktober 2008, 20:09:51
Ort: Härnösand

Re: Koppla in en bilgenerator

Inlägg av gs455 »

roger1982 skrev: 30 mars 2024, 04:12:50
Den använder pulsbreddsmodulering (PWM) och det innebär att det är ett lokalt nätverk (LIN)?
LIN och PWM är inte samma sak.

https://www.testmyalternator.com/en/new ... s-tma.html
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Koppla in en bilgenerator

Inlägg av MiaM »

Laddar generatorn alltså korrekt utan denna kabel ansluten? I så fall kan du väl koppla bort laddningsvarningslampan och istället driva den med en krets som tänder lampan ifall batterispänningen går under säg 13,5V eller liknande. Bygg ett litet kretskort med trimpot för att ställa spänningen.
roger1982
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 mars 2024, 00:46:39

Re: Koppla in en bilgenerator

Inlägg av roger1982 »

Får nog bli någon sådan lösning.

Ja den laddar i något defaultmode enligt manualen och allt är korrekt när jag mäter batteriladdningen.

Känns bara lite underligt att jag kan inte hitta en generator, gammal eller ny, till denna bil som har samma kontakt som i min kabelstam. Generatorn i länken tidigare har inte samma fästen heller. Hur gör alla andra som bytt generator på dessa? Eller är rätt kontakt dold någonstans? Får se när jag känner för att riva i kabelstammen lite :)
gs455
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 oktober 2008, 20:09:51
Ort: Härnösand

Re: Koppla in en bilgenerator

Inlägg av gs455 »

Hur ser fästena ut på den generator som passar?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Koppla in en bilgenerator

Inlägg av TomasL »

Gå in på MOPARS hemsida, och få fram reservdelsnumret på generatorn.
https://www.mopar.com/en-us.html
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Koppla in en bilgenerator

Inlägg av TomasL »

När jag går in på Mopars hemsida, så får jag detta, för min bil.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar