Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag har köpt en ny drivknut och även en ny kulled för det var den som är i kasst skick. Den nya drivknuten har ABS och denna bil saknar det. Så jag frågade runt om detta och enligt en person så har han en ABS drivknut på sin egen 900a utan ABS. Så jag ska prova s jälv. Om det inte ser ut att gå så bör den kunna plockas av. Det ser ut att vara en separat, påpressad del. Har googlat runt och sett folk byter dessa ABS ringar då dom vill behålla drivknuten. Jag ska ha bort den inre drivknuten också så jag kan lättare jobba på delarna, då borde jag kunna testa direkt mot navet, som jag också har av.

Jag har monterat lamporna igen, efter jag sprejat linolja i hålrummen bakom lamporna. Jag har lagt en tätning till på själva bilen, så det blir tätning mot tätning. Svårt att hitta rätt så det blev en D-tätning som är brun.
Bild

Och de två tätningarna träffar varandra och det blir ganska tajt så jag vill tro detta ska hålla tätare än originalen. Men vi får se...
Bild

Sen började jag med drivknuten. Börjar med att plocka bort bromsoket. Kniper av bromsslangen och tejpar för enligt VHB.
Bild

Bromsoken kom av ganska lätt, och bromsskivan likaså.
Bild

Mellan den bilden och nästa hade det gått ganska länge, fick slåss ganska hårt mot bultarna i den övre armen. Jag vill ha bort hela navet så jag lossar båda kullederna.
Bild

En sak jag inte hittar är hur jag får bort skölden, jag undrar om jag måste plocka ut hjullagret för det? Jag ser några bultar man kan skruva bort men det ser ut som navet måste komma isär.

Här är också den nya kulleden, den gamla är kass det känns hur glapp den är. Den övre känns ganska bra faktiskt.
Bild

Bromsoken då, pinnarna glider lätt och damaskerna är hela och känns flexibla och friska, jag tror inte de behöver bytas.
Bild

Nu glömde jag ta en bild på kolvens anläggningsyta men den såg ganska "gnarly" ut så ny kolv kanske behövs men kanske den kan räddas... Jag har plockat ut bromsoket för jag tänkte jag ska köra alla delarna i ett elektrolysbad. Jag vill också göra samma med bromsskölden och försöka förlänga livet på den. Kanske navet också kunde må bra av elektrolys fast då ska lagret ut. Lagren känns bra tycker jag.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Själva spindelleden har visat sig vara ett tuffare jobb att få av än jag trodde. Jag har svetsat och byggt en avdragare baserat på denna:
https://verktygsboden.se/garage-verksta ... savdragare

Men den blev bara till skräp. 6mm stålplåt var ett dåligt val. En M16 fingängad skruv klarar av att ge mycket kraft men om allt böjer sig så, går inte ens med värme och hammare som assistans. Slöseri med tid, ström och svets gas. Tur man kör kolsyra!

Så här såg det ut då jag gav upp, svetsat om käftarna flera ggr. Detta är ett bra exempel där man underskattar krafterna inblandade och överskattar metallens styvhet. Jag tror om jag hade gjort hela saken från två tjocka fyrkantsrör med en rejäl led så kanske det hade funkat, men nu vill jag inte lägga mera tid på detta.
Bild

Nu får jag fundera på att köpa nånting istället. Men ska man satsa på ett sånt verktyg i samma stuk, eller en kilgaffel...

Nå bromsoket har legat i elektrolysbadet i helgen, haft i flera omgångar men det är svårt att komma åt alla skrymslen.

Bild

Bild

Nu är dom redo för färg. Personligen tycker jag guld vore trevligt... Inte gul men guld.

Ja sen måste jag nog göra vänster sida också.
Skogen
Inlägg: 904
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Skogen »

Om du låtit spindelleden sitta kvar i bärarmen så hade det varit mycket lättare att få loss den från navet.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Ja det insåg jag i efterhand, men nu har jag fått av den och det var ganska lätt då man vet hur man ska göra nu. Jag tog navet till smidesstädet, satte konan på städet och dorvade till med smideshammaren från sidan av konan. Det ploppade ut. Det var ju nästan förolämpande lätt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Teknikern »

Ja det är löjligt enkelt att få bort konor på det sätter, klassikern är att folk kommer hit, har slagit sönder gängade delen så den ser ut som en svamp och förstört avdragaren inköpt på Biltema och har ny led med, jag kapar av bulten, klappar toll med smideshammaren med bilen som mothåll och allt rasar isär direkt. Det brukar bli ett "å fan, jag höll på i timmar men kom ingenstans". :lol:
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Ja det är ett bra trick att kunna. Nå ett sista framsteg denna vecka är att jag fick av bromsskölden, fick borra ut skruvarna men det är genomgående hål så jag borrade ut dom bakifrån och bröt av bultskallarna. Sen kunde jag klippa bort så pass det gick att träda över bromsskölden. Nu ska den få ett elektrolysbad också.

Bild
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

Teknikern skrev: 1 april 2024, 11:06:22Ja det är löjligt enkelt att få bort konor på det sätter, klassikern är att folk kommer hit, har slagit sönder gängade delen så den ser ut som en svamp och förstört avdragaren inköpt på Biltema och har ny led med, jag kapar av bulten, klappar toll med smideshammaren med bilen som mothåll och allt rasar isär direkt. Det brukar bli ett "å fan, jag höll på i timmar men kom ingenstans". :lol:
Det känns som en typisk grej man inte lär sig av att läsa böcker, men kan lära sig av att titta på när andra mekar. I bästa fall i samma rum som nån som mekar, där man kan vara handlangare eller liknande, men som andrahandsalternativ titta på videor från folk som mekar.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Bild på kolven annars:
Bild

Jag tror den har liv kvar i sig.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Teknikern »

Den håller en sväng till, smörj med silikonfett så får rosten problem att fortsätta förstörelsen av glidytan. När du ska ha dit damasken har jag ett knep, gör helt rent från rost på tätningsytorna och smörj dom med Permatex, då "klistrar" du fast damasken och det blir tätt och ingen skit kan passera och förstöra kolven. Dessutom är ju Permatex lätt att få bort vid nästa renovering om det blir nån, den är spritlöslig även som torr.
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av ToPNoTCH »

Permatex är ju ett märke (dom gör olika produkter) vilken av dom åsyftas ?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av adent »

Hehe, minnen återvänder när jag ser dina bilder. Bråkade som tusan med bromsarna på vår 900:a. Men de blev bra efter att jag haft isär och gjort rent. Byt luftningsnippeln försiktigt när du ändå har isär allt. Mycket värme och bank på den innan så den lossar och inte går av bara!
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Teknikern »

ToPNoTCH skrev: 4 april 2024, 22:12:39 Permatex är ju ett märke (dom gör olika produkter) vilken av dom åsyftas ?
Det medeltjocka-medeltunna mörkbruna packningsklistret med pensel i locket är det jag använder till det mesta. Vad det är för beteckning är okänt, burken är antik.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Teknikern »

adent skrev: 5 april 2024, 10:26:05 Hehe, minnen återvänder när jag ser dina bilder. Bråkade som tusan med bromsarna på vår 900:a. Men de blev bra efter att jag haft isär och gjort rent. Byt luftningsnippeln försiktigt när du ändå har isär allt. Mycket värme och bank på den innan så den lossar och inte går av bara!
Det räcker med värme, jag har aldrig under mina snart 50 år som mek brutit av en nippel nånstans som fått värme på sig, och när man återmonterar är det kopparpasta på gängorna som gäller, eller zinkpasta, nickelpasta eller vad man nu har på hyllan, huvudsaken är att det är nån pasta med olja i.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag äger ingen permatextprodukt från förut, jag har en tub med Hylomar blue som jag ibland använder för packningar, eller tillsammans med packningar. Men det funkar inte här.

Denna typ?
https://www.permatex.com/products/gaske ... lant-4-oz/
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33839
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

Teknikern skrev: 5 april 2024, 11:58:17 Det medeltjocka-medeltunna mörkbruna packningsklistret med pensel i locket är det jag använder till det mesta. Vad det är för beteckning är okänt, burken är antik.
Så kallat "apskit" ? ..tyvärr är min burk torkad och jag har inte hittat någonstans att köpa en ny.

Väldigt universell sörja :)
Skriv svar