Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av Palle500 »

Jag har jag satt fast en Typ2 hållare som jag sätter laddkontakten i när jag inte laddar.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... p-2-p49116
IMG_5534.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

Uppdatering: BRF var tillmötesgående, 3-fas från soprummet var bäst, trots att jag enbart använder 1-fas. Balansering, kapsling, markrör som möjliggör för andra boende, 5g2,5mm (i mitt fall), på den 'mätta' sidan av min elmätare, inkopplat av behörig elfirma med underskrift, jag betalar, var kraven.

BRF godkänner att jag gräver markröret och lämnar graven öppen till elfirma godkänner/markerar.

Så nu blire korp/spett/hilti/handske =)

Betalat deposition på bil jag varken har nytta av eller råd med, men jävlar va här ska smygas på EL till Stormarknaden 15km bort!

Tackar er för alla tips!
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av Palle500 »

Kul att höra, lycka till.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av mrfrenzy »

Glöm inte ledningskollen innan du börjar gräva.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

Palle500 skrev: 24 mars 2024, 04:16:23 Kul att höra, lycka till.
På väg till bilhandlarn, som relativt fattig är man ju överdrivet uppspelt!
; )
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

mrfrenzy skrev: 24 mars 2024, 12:07:13 Glöm inte ledningskollen innan du börjar gräva.
Nejdå, och för övrigt så har du väldigt rätt, då både inkommande el till elcentral och mätare, och utgående till lägenheterna finns där någonstans.
Plus fiberinstallationen. Själva motorvärmarna har också ett rör, men sedan är det synliga kablar i ett räcke av tryckimpregnerat.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

agehall skrev: 29 februari 2024, 08:02:05 Om du har 2.5mm2 tråd så kan du ta ut max 16A genom den. Det innebär, om du drar trefas, att du kan få ut 11kW från den kopplingen. Dock så kommer laddboxar bara att använda en av faserna så du får ut 3.6kW. Tveksam till att någon laddbox (eller ombordladdare för den delen) kan ta emot 400V, så det lär bli 230V som går till bilen.
Min bil har ombordladdare på 7,4kW, nu äger jag en Peugeot!!

OK, men hur är det med min laddkabel (följde med bilen) som är märkt med "480V 20A" vid laddhandsken, men är märkt "5g2,5+0,5" på gummikabeln?
Är den kabeln lämplig för enfas 32A? Eller är enfas 32A en särskild kategori där man kanske har typ "3g6+" eller så?
Sen har bilen en schuko nödladdare som redan är begränsad till 8A eller 1800w,( går inte att anpassa ampere, utan det är 8A enbart) en sådan borde väl vara OK att sätta i (ibland, nu innan vi har laddboxar på plats) våra nya och fräscha 230-uttag?

Ju mer jag lär mig, desto rörigare blir det, även nu när jag vet att många laddboxar är förberedda för både 1 och 3-fas.

Jag är glad att bilen har 7,4kW OBC ombordladdare, för då blir det värt att ladda publikt om man är på resa eller så. ~2 timmar fulladd.
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av Haralt »

Laddkabel av sort Typ2-Typ2, som är märkt 5G2,5+0,5, medföljde elbilen, säger du. Den är nog avsedd för din bil.
Om din elbil har ombordladdare på 7,4 kW. Är det 1-fas ombordladdare? Förmodligen är det det, i så fall blir 7,4 kW om 1-fas 230 Volt strömmen 32 A.

Om du ska kunna utnyttja ombordladdaren fullt ut, dvs ladda med 7,4 kW på en fas, då behöver du en laddkabel som klarar 32A.
Det brukar vara 5G6+0,5 mm2. Dessutom behöver du en väggladdbox som kan ge 32A. Dessutom behöver du huvudsäkringar som klarar 35A.

Det sitter ett motstånd i laddkabeln, som anger för ombordladdaren hur många Ampère laddkabeln tål.
Se bild, som visar laddhandsken man sticker i elbilen laddintag. Det är en laddkabel som tål 16A.
https://de.wikipedia.org/wiki/IEC_62196_Typ_2

Så här ser det ut mellan väggladdbox och ombordladdare
https://de.wikipedia.org/wiki/IEC_62196 ... ic_car.svg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av mrfrenzy »

Det är olika regler för installationskabel som är spikad på väggen långa sträckor och anslutningskabel som hänger fritt i luften en kort sträcka.

Anslutningskabel klarar högre ström med samma area eftersom den är kort och har bättre kylning.
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av Haralt »

Vi har en Phoenix laddkabel 32 A 10 meter lång, Typ2-Typ2. Kodering 220 Ohm mellan Jord och PP.
Och den är en 5G6mm2+0,5mm2.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

mrfrenzy skrev: 26 mars 2024, 18:02:57 Det är olika regler för installationskabel som är spikad på väggen långa sträckor och anslutningskabel som hänger fritt i luften en kort sträcka.

Anslutningskabel klarar högre ström med samma area eftersom den är kort och har bättre kylning.
Min 'övernattladdning' här i BRF kommer att ske med 3,6kW, inget annat är intressant. Men att kunna koppla in på en publik laddare och få 7,4 medan man äter eller så, är ju väldigt positivt.
Att jag fick med 2 kablar är toppen, men vore synd om det hindrade 7,4kW, så då ska jag förstås skaffa en som är märkt för enfas 32A.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

Verkar vara som jag misstänkte, det separeras mellan allsköns kablar.
Men jag tror att om man kostar på sig en 22kW 3-faskabel, så funkar 7kW i enfas med. (Jag tror man når det via 5g6mm, då via en fas)
Alternativt en enfas 32A, som bara når 7kW via 3g6mm kabel.
Kabelarean verkar vara avgörande.

Jag tror därmed att föregående användare av min bil inte var medveten om 7kW ombordladdare, och att han köpte en 3-faskabel för "11kW", och trodde han täckte alla baser.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

agehall skrev: 29 februari 2024, 08:02:05 Om du har 2.5mm2 tråd så kan du ta ut max 16A genom den. Det innebär, om du drar trefas, att du kan få ut 11kW från den kopplingen. Dock så kommer laddboxar bara att använda en av faserna så du får ut 3.6kW. Tveksam till att någon laddbox (eller ombordladdare för den delen) kan ta emot 400V, så det lär bli 230V som går till bilen.
Hur kan det se ut såhär vid väggen i vanligt 230-uttag?
Laddaren är ju begränsad till 1,8kW, det står tydligt och det är Peugeot original?
Uttaget är 33grader på varmaste stället.
Bilen anger att den laddar med 1,8kw och säger att den behöver 6 timmar till fullt, vilket låter att stämma.
Uttaget i mitt sovrum, ~10m från bilen, är ett 10A uttag??
IMG_20240328_042719029.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av MiaM »

Sista bilden ser ut som att den laddar med 16A. Om du har 10A säkringar så lär de lösa ut halvsnabbt.

Angående kabelköp så är väl fördelen med 3*6mm2 jämfört med 5*6mm2 att kabeln inte blir lika otymplig/tung.

Om du köpte av bilhandlare så har du både vad förra ägaren eventuellt skickade med till bilhandlaren och också vad bilhandlaren helst ville bli av med som faktorer för vilken kabel du fick med. Bilhandlaren kanske mestadels säljer (nya och begagnade) bilar med enfasladdning, och därför försöker skick med trefaskablar som finns i lager vid varje försäljning, för att bli av med "felköpta" kablar.

Nu verkar det ju redan ha beslutats osv med BRF:en, men jag tjatar åter igen om att överväga 6mm2-kabel när du ändå lägger kabel. Om du absolut inte vill ge dig på att uppgradera till 25A huvudsäkringar med allt som det innebär så överväg ändå att dra 6mm2 i kabeln som grävs ner, och se till att det finns tillräckligt med kabel för att i framtiden kunna montera en pytteliten elcentral med typ en trefas 25A automatsäkring och tre enfas 16A automatsäkringar för att mata laddbox respektive bostad
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

MiaM skrev: 28 mars 2024, 17:55:00 Sista bilden ser ut som att den laddar med 16A. Om du har 10A säkringar så lär de lösa ut halvsnabbt.

Angående kabelköp så är väl fördelen med 3*6mm2 jämfört med 5*6mm2 att kabeln inte blir lika otymplig/tung.

Om du köpte av bilhandlare så har du både vad förra ägaren eventuellt skickade med till bilhandlaren och också vad bilhandlaren helst ville bli av med som faktorer för vilken kabel du fick med. Bilhandlaren kanske mestadels säljer (nya och begagnade) bilar med enfasladdning, och därför försöker skick med trefaskablar som finns i lager vid varje försäljning, för att bli av med "felköpta" kablar.

Nu verkar det ju redan ha beslutats osv med BRF:en, men jag tjatar åter igen om att överväga 6mm2-kabel när du ändå lägger kabel. Om du absolut inte vill ge dig på att uppgradera till 25A huvudsäkringar med allt som det innebär så överväg ändå att dra 6mm2 i kabeln som grävs ner, och se till att det finns tillräckligt med kabel för att i framtiden kunna montera en pytteliten elcentral med typ en trefas 25A automatsäkring och tre enfas 16A automatsäkringar för att mata laddbox respektive bostad
Det var fel inställning av min mätare på bilden, vet ej hur jag ställer in den. Men den visade DUBBELT av faktisk last. Grannen, elektrikern, kollade med tångamperemeter. Den laddade med 1,8kW på 8A, precis som Peugeots laddare angiver.
Installationen blir via utgångssidan av min lägenhets mätare, d.v.s. mätt sida. Liten central med DEFA Balancer sätts där, som också förgrenar kabel till laddbox respektive vidare till lägenhet.
Vilka säkringar som behövs blir de elinstallatören bestämmer. Men det blir en liten central där balancern ska sitta, så där finns nog plats för eventuella säkringar.
Min bil har 7,4kW ombord, enfas 32A, men jag utgår ifrån att vi nöjer oss med enfas 16A 3,6kW. Med lastbalanceraren kanske man år full effekt, men det är bara kosmetiskt.
Det viktiga för mig är att den når 7,4kW på publika laddare, det gör det värt en laddning.
(Vilket gör att jag köper mig en ordentlig enfas 32A-kabel med 3g6+0,75)
Laddkablarna som jag fick med är Peugeots schuko 1,8kW, plus en typ 2-typ2 som jag misstänker är en 11kW trefas, kollar 100% innan jag köper nytt!
Skriv svar